donderdag 16 april 2015

Curry met eieren

4 personen

3 tomaten, 4 gesnipperde sjalotjes, 3 fijngehakte teentjes knoflook, 4 cm gemberwortel geschild en geraspt, tl ketoembar, 1/2 tl koenjit, 1 el sambal oelek, blik kokosmelk, 1 tl komijnpoeder1 el bruine suiker, mespunt zout, 8 gekookte eieren, 2 eetlepel gefruite uitjes, scheutje sojasaus.

Kerf een kruis in de tomaten en leg ze in een schaaltje met kokend water. Verwijder na een paar minuten de schilletjes en snij in grove stukken.

Verwarm olie in een pan en fruit ui, knoflook en gember een paar minuutjes. Voeg ketoembar, koenjit, komijn, sojasaus, sambal en tomaten toe. Laat een paar minuten fruiten.

Voeg dan de kokosmelk, bruine suiker en het zout toe. Breng aan de kook en laat een paar minuten pruttelen tot het mengsel dik wordt.

Voeg de eieren toe en verwarm een paar minuten mee. Bestrooi de curry met de gefruite uitjes en serveer met gekookte witte rijst en komkommersalade

Bron: Vegalicious- Alice hart

No-Meat loaf

2 stengels bleekselderij fijn gehakt, 1/2 ui gesnipperd, 2 tenen knoflook fijn gehakt, theelepel sambal, 1 eetlepel ketjap A, 280 gram tofu uitgelekt, 1/4 cup walnoten fijn gemalen, blikje bruine linzen van 400 gram uitgelekt, 1 1/4 cup snelkook havermout, 3 eetlepels tamari, 2 eetlepel ketchup, 1 eetlepel mosterd, peterselie, tijm en rozemarijn vers en fijn gehakt, currysaus.

Oven op 180 graden. Bekleed een brood of cakeblik met bakpapier of gebruik een siliconenvorm.

Sauteer ui, knoflook en bleekselderij in een beetje tamari. Haal de pan van het vuur en laat afkoelen.
Verkruimel de tofu goed fijn en schep de linzen, havermout, gesauteerde groenten, tamari, ketchup, ketjap, walnotenmeel, verse kruiden en mosterd bij de tofu. Meng goed door elkaar.

Schep het mengsel in de vorm en druk goed aan. Verdeel de currysaus over de bovenkant. Zet het brood in de hete oven en bak 55-60 minuten. Kijk of het brood gaar is door er met een sate prikker in te prikken. Als de prikker er schoon uit komt is het no-meat loaf goed. Laat afkoelen in de vorm.

Serveer het no-meat loaf bij aardappels, groente of eet het op een boterham.

Bron bewerkt recept: Engine 2 Diet


dinsdag 14 april 2015

Home Made: appelflapjes

Deeg: 4 cups tarwemeel, 1 eetlepel sucanat (oerzoet), 1/2 tl zout, 2 1/2 tl instantgist, 11/2 cup warm water

Appelvulling: 3 appels in blokjes gesneden, 1/2 cup walnootstukjes, 3/4 cup rozijnen, 2 eetlepels speltstroop of een ander soort wat je lekker vind of in huis hebt, 2 tl kaneel, 1/2 tl gemalen nootmuskaat.

Meng voor het deeg alle ingrediënte in een kom en kneed 8-10 minuten tot een zacht en elastisch deeg. verdeel het deeg in 8 porties en kneed tot balletjes. leg de ballen op een bord en dek af met een vochtige theedoek. Zet het bord op een warme tochtvrije plek en laat 45 minuten rijzen.

Maak de vulling door alle ingrediënten met elkaar te mengen.

Rol na 45 minuten de deegballetjes uit tot ronde lappen van ca 12-15 cm. Schep de vulling op het deeg en vouw dubbel. Druk de randen dicht met een vork. Leg de flapjes op een met bakpapier bekleed bakblik. Laat de flapjes onder een vochtige theedoek nogmaals 15 minuten rijzen

Zet de oven op 220 graden en schuif de bakplaat met de flapjes in de oven. Bak de flapjes 20-25 minuten.

Heerlijk als ontbijt of tussendoor.

Bron: The China Study CookBook- Leanne Campbell

maandag 13 april 2015

Pasta pesto met gegrilde groenten

2 personen

150-200 gr pasta naar keuze, 1 courgette, 1 aubergine, handje kerstomaatjes, hand rucola, olijfolie, Italiaanse kruiden, peper en zout, 2 zongedroogde tomaten, pitten en zaden, 2 volle eetlepels pesto

Snij courgette en aubergine in plakken en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Sprenkel er wat olijfolie over en bestrooi met Italiaanse kruiden, peper en zout. Zet 20-25 minuten in een hete oven van 225 graden.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Maak pesto of gebruik pesto uit een potje. Ik maak mijn pesto altijd zelf.

Pesto: bakje basilicumblaadjes, olijfolie, citroensap, peper en zout, handje pijnboompitten eetlepel edelgist of Pecorino. Pureer basilicumblaadje met olie, citroensap, peper, zout edelgist of pecorino en pijnboompitten tot een smeuïge puree.

In plaats van pijnboompitten kan je ook zonnebloempitten of walnoten gebruiken dat is wat voordeliger

Giet de pasta af en schep er de pesto door. Schep de aubergine, courgette, tomaatjes en rucola door de pasta. Knip de zongedroogde tomaten in kleine reepjes en strooi over de pasta.
Enjoy!

Bron bewerkt recept:De Groene Meisjes

zondag 12 april 2015

Deze week aten wij...

 
Dinsdag:kikkererwten pannenkoekjes met zongedroogde tomaten en salade
Woensdag: pasta met gember en courgette
Donderdag: eiercurry
Vrijdag:ovenaardappeltjes en wortelfritters met haloumi*
Zaterdag: panini caprese en geitenkaas met gegrilde paprika*

donderdag 9 april 2015

Home Made:hot chili sauce

1 rode paprika, 2 rijpe tomaten in stukjes, 1 ui gesnipperd, teen knoflook, cayenne peper naar smaak, theelepel appelazijn, zout, eetlepel maizena.

Rooster de paprika ca 30 minuten in de oven op 200 graden. Laat hem 20 minuten afkoelen en rusten in de oven. verwijder de schil, zaadlijsten en steel.

Doe de paprika in een keukenmachine met de tomaat, ui, knoflook, cayennepeper, zout en azijn. Pureer tot een gladde saus. Doe de saus in een pannetje en breng aan de kook. 

Meng in een kopje de maizena met wat water tot een papje. Doe het maizenapapje bij de saus en breng aan de kook. Laat 10-15 op laag vuur pruttelen tot de saus wat indikt.

Giet de saus in een afsluitbare pot en bewaar in de koelkast.
Blijft zeker twee weken houdbaar.

Bron: Forks over Knives

dinsdag 7 april 2015

Pannenkoekjes van kikkererwt en zongedroogde tomaatjes met een salade

2 personen

Pannenkoekjes: 1 1/2 cup kikkererwtenmeel, 1 1/2 cup water, 8 zongedroogde tomaatjes op olie in kleine stukjes geknipt, 1 volle eetlepel edelgist, Provencaalse kruiden, peper, zout, paprikapoeder, 1 theelepel shoyu, olie

Salade:  gemengde sla met rucola, hand kerstomaatjes, eetlepel zwarte olijven, 1 avocado, handje pompoenpitten, olie, balsamico, theelepel mosterd, eetlepel edelgist, peper en zout.

Maak een dressing van de olie, balsamico, mosterd, edelgist, peper en zout. Rooster de pompoenpitten.
Meng in een kom de sla met tomaat, olijven en avocado. Schep de dressing door de salade.

Meng voor de pannenkoekjes alle ingrediënten door elkaar. Verhit wat olie in een pan en bak 8 kleine pannenkoekjes. Ik bak er drie tegelijk in een pan.

Serveer de salade bij de pannenkoekjes

Bron: VegaDutchie