dinsdag 26 mei 2015

Home Made naanbrood (vegan)

1 tl droge gist, 3/4 cup warm water, 2 tl rietsuiker
2 cups volkorenmeel, 1 tl zout, 2 tl bakpoeder, 3 el sojayoghurt, 1 tl knoflookpoeder of een teen geperste verse knoflook, 2 tl nigellazaad

Meng water met gist en suiker. Laat 10 minuten staan, het gist wordt dan actief en zal dan zorgen voor een schuimlaagje op het water. Zo niet is de gist niet goed of het water te warm geweest en begin je opnieuw.

Meng meel met zout en bakpoeder. Schep de yoghurt door het gistmengsel en schep luchtig door het meel. Meng tot een kleverig deeg. Dek de schaal af met een vochtige theedoek en zet op een warme plaats. Laat 45 minuten rusten. Kneed nogmaals door, voeg knoflook en nigellazaad toe en laat afgedekt 30 minuten rusten.

Maak 6 balletjes van het deeg en rol uit tot naanbroodjes ongeveer 3mm dik. Verhit de oven op 180 gr en bekleed een bakplaat met bakpapier of een siliconenmatje. Leg de naanbroodjes op de bakplaat,(misschien moet je het in 2 keer doen) en bak ze 4-5 minuten per kant. Misschien kan je het ook in een pan bakken, een paar minuten tot het brood zwarte blazen gaat vormen

Serveer bij een Indiase maaltijd en wat mangochutney.

Bron recept: The Starch Solution Nederland

maandag 25 mei 2015

Samosa's

Van een restje bloemkool en aardappels maak ik graag samosa's
Dit keer gebruikte ik een vetvrij recept voor deeg.


Vulling: restje gekookte bloemkool, restje gekookte aardappel, 2 eetlepels doperwten, worteltje in blokjes gesneden, 1/2 ui gesnipperd, teen knoflook fijngehakt, tl sambal, 1/2 tl masalakerrie, 1/2 tl komijnpoeder, peper en zout, 2 eetlepels kokosmelk.

Deeg: 1 cup bloem, 1 cup volkorenmeel, 2/3 cup water, 1/2 tl zout, maanzaad, sesamzaad

Fruit ui en knoflook 5 minuten in een beetje kokosmelk. Voeg de rest van de groenten en kruiden toe en meng goed door elkaar.

Roer bloem en meel met zout door elkaar. Voeg het water toe en kneed een deeg. Zet afgedekt een half uur weg. Kneed 6 balletjes van het deeg en rol ze uit tot cirkels van 2mm dikte.

Verdeel het groentemengsel over de helft van de deeglapjes en klap ze dicht. Druk de randen stevig aan. Bestrijk met een bakkwast wat sojamelk over de samosa's en strooi er sesam en maanzaad over.

Verhit de oven op 200 gr. Leg de samosa's op een bakplaat en bak 20-25 minuten. Serveer met sambal, chilissaus of sriracha.

Deze week aten wij...

 
Zondag: quesedillas met aardappel en een salade
Maandag: gnocchi*
Dinsdag: 'kip' teriyaki
Woensdag: Indiaas* naanbrood*
Donderdag: Griekse boontjes met champignonballetjes in tomatensaus en oven aardappeltjes
Vrijdag: Thaise salade
Zaterdag: dirtdog

zaterdag 23 mei 2015

Rozijnen bolletjes

200 gram volkoren speltmeel, 150 gram (spelt) bloem, 10 gram gedroogde gist (1 1/2 zakje) 2 tl kaneel, 175 ml plantaardige melk op kamertemperatuur, 1 tl zeezout, scheutje citroensap, 100 ml appelmoes of appelcompote zonder suiker op kamertemperatuur, 2 el rijststroop, 200 gram rozijnen

Doe 300 gram meel en bloem in een kom. Meng de gist en kaneel erdoor. Roer goed door elkaar.
Voeg dan de plantaardige melk, appelmoes, citroensap, zout en stroop toe en kneed goed door. Voeg de rest van het meel en de rozijnen aan het deeg en meng alles goed. Dek de schaal af met een vochtige theedoek en zet het op een warme plaats. Laat 1 uur rijzen.

Kneed na een uur het deeg nogmaals door en maak er 10-12 bolletjes van. Leg de bolletjes op een met bakpapier of siliconenmatje bedekte bakplaat. Leg de vochtige theedoek er weer over en zet de plaat op een warme plek of in de koude oven. Laat nogmaals 45 minuten rijzen. 

Haal de plaat uit de oven als je hem daar neergezet hebt. Verwarm de oven op 225 gr. Bak de bolletjes in 15-20 minuten goudbruin en gaar. Bestrijk de bolletjes met wat agavestroop voor een mooie glans.

-Ik had sojamelk uit de koelkast gebruikt en daardoor wilde mijn deeg niet goed rijzen. Vandaar dat het belangrijk is dat de melk op kamertemperatuur is of lauwwarm. Ik heb bij de tweede rijs het deeg een paar uur laten staan waardoor de bolletjes toch nog gingen rijzen.

-Maak het deeg s'avonds en laat het na de tweede rijs de hele nacht rijzen. s'Morgens de oven aan en binnen een half uurtje warme bolletjes als ontbijt!

- Neem 100 gram rozijnen en 100 gram gedroogde zuidvruchten in kleine stukjes en gehakte noten en voeg nog een handje havervlokken toe voor meuslibollen.

Bron: De Planteneter

donderdag 21 mei 2015

Bananenbrood

2 cups volkoren tarwemeel, 3/4 theelepel bakingsoda, 3/4 tl zout, 1 cup geprakte banaan, 1/2 cup agavestroop, 1/3 cup ongezoete appelcompote of moes, 1/4 cup sojamelk of een plantaardige melk naar keuze, beetje vanille extract, tl kaneel, handje rozijnen, handje walnootstukjes.

(Tegenwoordig gebruik ik een siliconen cakevorm, dat is makkelijk. Je hoeft de vorm niet meer in te vetten of met bakpapier te bekleden en wipt het brood als het is afgekoeld er zo uit!

Oven op 180 graden.
Meng in een kom, bloem, bakingsoda en zout. Meng in een ander kom de banaan, agavestroop, appelcompote of moes, sojamelk en vanille extract.

Meng de natte ingrediënten bij de droge en meng luchtig door elkaar en niet te lang. Schep dan rozijnen, walnootstukjes en kaneel door het mengsel en schep het in de bakvorm.

Bak het brood 55 tot 60 minuten in de oven en prik met een satéprikker in het brood om te kijken of het gaar is.

Bron: Forks over Knives- The Cookbook

woensdag 20 mei 2015

China Study Quick and Easy Cookbook

Joehoe, nieuw kookleesvoer. Meteen de Banana Bread Smoothie gemaakt uit het boek. Daar kan ik wel even op vooruit.

Je maakt het zo: 2 bananen, 2 ontpitte medjool dadels of een stuk of 4 Iraanse dadels (iets kleiner en bijna net zo lekker) paar ijsblokjes, kop plantaardige melk, snufje nootmuskaat, kaneel en vanille extract. Hup, in je blender en pureren tot een lekkere coole ontbijtsmoothie. Misschien nog een handje havermout erbij... Dan kan je helemaal de ochtend doorstuiteren, want hier krijg je energie van zeg!

dinsdag 19 mei 2015

Falafelburgers

Voor de falafelburgers:1 cup gedroogde kikkererwten, 2 teentjes knoflook, 1 cup gesnipperde ui, handje verse peterselie en koriander, 1/4 cup water, 1/2 cup gedroogde broodkruimels, 1/2 tl bakpoeder, 1 afgestreken el komijnpoeder, 1 tl paprikapoeder, 1 tl zout, paar flinke draaien zwarte peper uit de molen, olijfolie, 8 pitabroodjes, plakjes tomaat, komkommer, sla, augurken, 

Voor het sausje:1 cup ketchup, heel fijn gesnipperde ui, snuf komijnpoeder, 1 tl sambal

Laat de kikkererwten 12 uur weken, spoel ze af. Doe de kikkererwten in een pan, zet ze onder water en kook in 1 1/2 uur.

Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet. Doe de knoflook, gesnipperde ui, peterselie en koriander in een foodprocessor en hak fijn maar geen pulp. Schep dit mengsel in een kom. Schep nu de kikkererwten in de foodprocessor en puls tot fijne kruimels, voeg het water toe en puls nogmaals. Het moet een kruimelige structuur hebben en geen puree.

Schep de kikkererwten bij het uimengsel, voeg broodkruimels, bakpoeder, komijn, paprika, zout en peper in de kom en meng alles goed. Dek de kom af e laat minstens een half uur staan in de koelkast.

 Maak een sausje van ketchup, gesnipperde ui, komijn en sambal

Maak 8 burgers met je handen van het mengsel. Verhit wat olie in een pan en bak de burgers aan beide zijden goudbruin. Verhit de pitabroodjes in een broodrooster en snij ze open. Beleg de pitabroodjes met sla, tomaat, komkommer, augurk en eventueel wat gebakken ui. Leg de falafelburgers in de broodjes en schep wat saus erop.

Bron falafelburgers: Isa Does It!- Isa Chandra Moskowitz