woensdag 9 november 2011

Dag 5 N.I.W

Gebruik zo weinig mogelijk energie... dat vind ik moeilijk, zeker nu het s'morgens wat donkerder wordt en je gewend bent om dan maar meteen het licht aan te draaien als je wakker wordt.

Toen ik met het consuminderen  in aanraking kwam zijn we van alles na gaan lopen op gebied van energie wat eigenlijk wel uit gezet kon worden en dat is best een hoop want er branden een hoop lichtjes op allerlei apparaten. Scheelt energie, maar ook geld. De magnetron zet ik alleen aan als ik hem nodig heb en dat is zelden dus dat scheelt weer een lampje wat constant brand,voor niks eigenlijk. Lichtjes van geluids apparatuur etc hoeft ook allemaal niet. En de computer kan gewoon uit als er niemand thuis is.

 Leer jezelf aan om licht alleen te gebruiken waar je bent, het huis hoeft niet op een kerstboom te lijken. Het verhaal van de kachel kennen we ondertussen allemaal wel, zet hem gewoon een graadje lager en trek een trui aan.

 De wasmachine en vaatwasser (oepsie) draaien hier s,nachts, ik maak gebruik van nachtsrooom en was veel in het weekeinde, maar goed het blijft stroom. Ik zie mezelf overigens niet mijn was in een ligbad doen en gaan stampen zoals de No Impact Man. Als ik nog aan mijn moeder denk die vroeger tot haar ellebogen in het sop stond tussen bergen wasgoed... Volgens haar is de wasmachine een wereldwonder! Een droger heb ik niet meer en mis ik ook niet. De was droogt hier gewoon buiten en bij slecht weer aan een rek in huis.

Maar goed, ondanks dat we stroom gebruiken wel zo zuinig mogelijk dus. Draai het licht uit achter je als je een kamer uit gaat, zet apparaten zoals de computer gewoon uit als je weg gaat, laat de televisie niet op de stanby stand staan en moeten al die opladers nou echt allemaal in het stopcontact.

Afijn wees zuinig met energie, een goed milieu begint tenslotte bij jezelf, en er zijn echt een hoop dingen die anders kunnen als je er maar voor open staat.

Ik vind het leuk dat sommigen die deze week meedoen aan de N.I.W week zoveel mogelijk energie bronnen uitzetten om bij een kaarsje gaan zitten met een goed boek of een spelletje, maar energie is iets waar je iedere dag zuinig op moet zijn en niet alleen tijdens de N.I.W. Maar het bewust worden is daar ook een onderdeel van en dat kan geen kwaad!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen