zondag 13 november 2011

Vanille extract

Een tijdje geleden las ik bij de Plantaardige Keuken een recept om zelf vanille extract te maken. Vanille extract is in Nederland geen produkt wat in de winkels ligt. We hebben natuurlijk wel vanillesuiker en vanille poeder (natuurwinkel) maar dat is het dan ook wel.

Voor het extract heb je nodig een fles (goedkope) wodka, paar vanille peulen, een glazen flesje van 250 ml. Knip de peulen door en snij ze enigzins open. Doe de peulen in het flesje en giet de wodka erbij. Zet het flesje een week of twee op een donkere plek voordat je het gaat gebruiken. Het gaat vanzelf wat bruinig zien( die van mij op de foto is net gemaakt en nog doorzichtig van kleur).

Vanille suiker maak je zo: pakje fijne tafelsuiker, paar vanillepeulen: Doe de suiker in een goed afsluitbaar bakje en meng de vanillepeulen erdoor. Na een week of twee klaar voor gebruik.

Ik had nog wat wodka over en las ergens op het Web (ik weet niet meer waar) dat je daar je eigen luchtverfrisser van kan maken. Je hebt nodig een lege pompverstuiver (die je ergens van over hebt natuurlijk) Vullen met wodka en daar wat etherische olie druppels aan toevoegen. Ik koos voor etherische olie met citroen. Het ruikt nu heerlijk naar Limoncello op het toilet...

2 opmerkingen:

  1. Zet een kweepeer op het toilet of leg er een in de linnenkast. Vooral de 'Ludovic' ruikt verrukkelijk bloemig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Claudia: En hoe lang houd je die kweepeer goed?Goed idee trouwens. Ik heb ook al eens kruidnagels in een sinaasappel gestoken maar daar merkte ik niet ze veel van.

    BeantwoordenVerwijderen