maandag 9 januari 2012

Osawacake


200 gram rondkorrelige zilvervliesrijst, 100 gram havermout, 125 gebuild tarwemeel, 150 gr ongezwavelde rozijnen, 150 gr hazelnoten, 180 ml diksap, 2 eetlepels kaneel, snuf vanillepoeder, 8 eetlepels sesamzaadjes, snuf zout.

Spoel de rijst af en zet op met water. Kook de rijst 2 x het volume op een warmhoudplaatje op een laag pitje gaar. Week de rozijnen 30 minuten in heet water. Vet een cakevorm in met kokosolie. Rooster de sesamzaadjes tot ze gaan geuren en poffen dan zijn ze gaar. Houd wel een deksel op de pan anders vliegen ze de keuken door.

Versprijd 4 eetlepels sesamzaadjes in het ingevette bakblik. Rooster de hazelnoten 5 minuten op 180 graden in de oven.  Meng rijst met de rest van de ingrediënten door elkaar. Het moet een plakkerige coherente massa worden. Schep het mengsel in het bakblik en druk goed aan. Strooi de rest van de sesamzaadjes over de cake. Bak de osawacake in 60 minuten gaar op 180 graden in de oven.

5 opmerkingen:

  1. Wat goed, zeg, ik zocht een recept voor Osawacake en vind het gelijk. Duidelijke omschrijving, ik ga ´m binnenkort een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit! Ik ga het binnenkort proberen.
    Vraagje: hoe lang kan je deze cake bewaren en ook in de diepvries?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem: Ik zou de osawacake binnen een week opmaken. Invriezen kan heel goed. Zelf maak ik van de cake plakken en vries ze per stuk in. Ze blijven dan wel een paar maanden goed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor je snelle reactie! Ik ga morgen aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak hem nu voor de tweede keer en het is een prima recept! Voorbereidingstijd 30 minuten. Hartelijk dank!

    BeantwoordenVerwijderen