donderdag 19 januari 2012

Zal ik wel, zal ik niet...

Altijd maar die eeuwige twijfel en zwakte. Zal ik wel, zal ik niet... Al een jaar of 5 verdiep ik me in veganisme en plantaardig eten.  Probeer ik het, lukt het weer niet, ga ik weer de mist in. Of wordt er aan mij gevraagd: waarom zou je jezelf iets ontzeggen als je het zo lekker vindt? Denk ik van ach, dat ene blokje kaas ( wat er dan wel meerdere worden)

En dan heb je mensen die zo makkelijk en heerlijk plantaardig kunnen koken en eten dat ik denk: Waarom kan ik dat nou niet eens een hele dag volhouden. Ik begin de dag goed hoor, dat wel. Er was ook een tijd dat ik echt verslaafd was aan kaas, s'morgens, s'middag,s tijdens het koken, s'avonds, bij een glaasje wijn, er was de hele dag door een moment voor een stukje kaas. Verslaafd dus, en nog ongezond ook, te vet,te zout. Van die verslaving ben ik wel af en als ik weer eens buiten mijn boekje ga met kaas, voel ik me opgeblazen, krijg tintelingen in mijn mond en voel me gewoon niet lekker.

Tijd voor actie dus. Begin van dit nieuwe jaar, alhoewel mijn streven was om toch al wat plantaardiger te eten, at ik weer teveel van het 'goede' of 'slechte', het is maar net hoe je het wil noemen. Jolijn van Vegadutchie wees mij op een lezing  van Gary Yourofski. En dat was nou net dat duwtje wat ik nodig had. Denk nou niet meteen bij het bekijken van de link: ja hoor, daar heb je weer zo,n activist die de wereld wil verbeteren, laat maar... Maar luister eens naar zijn verhaal, oprecht, met humor en confronterend...

Ik ben er klaar mee, met kaas en eieren (melk lust ik niet en om yoghurt etc geef ik niet) Met etentjes etc wil ik niet te moeilijk doen en hou ik het bij vegetarisch of anders eigen eten meenemen. En heus, als je voor een plantaardige voeding kiest eet je echt heel lekker, is er heel veel keus en blijf je er ook nog gezond bij.

(Er zullen voorlopig nog wel recepten met kaas en eieren gepost worden, ik heb nog zo'n hoop recepten die ik hier nog kwijt wil en anders geef ik er een optie bij.)

9 opmerkingen:

  1. Succes! Ik blijf nog ff omnivoor.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het je lukt! Ik ben sinds een jaar ook drastisch aan het verminderen. Door de weeks niets dierlijks, in het weekend nog wel een biologisch eitje bij het ontbijt. Ik voel mij er heel goed bij. Daarnaast vind ik koken en nieuwe dingen proberen zo leuk, dat ik zoveel nieuwe dingen ontdek en proef dat ik het ook helemaal niet lastig of beperkend vind. Alleen Parmezaanse kaas... die mis ik enorm..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @dani: Met zo'n eitje houd jij in ieder geval je vit B12 op pijl!

      Verwijderen
  3. Als je het echt wilt, moet je het doen. Ik heb er juist voor gekozen om wel eieren te blijven eten omdat ik vervangers e.d. te bewerkt vind. Maar melkproducten wil ik ook beperken en ben al mee bezig!
    Ik doe dus mee!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen, maar het is wel veel beter voor het millieu, ik kwam dit ergens tegen:http://www.theecologist.org/News/news_analysis/986252/lamb_beef_and_cheese_have_largest_food_footprint.html

    Blijkt dus dat kaas een grotere "voetafdruk" heeft dan de meeste vleessoorten!
    Dat viel me wel tegen, ik eet juist ook vanwege het milieu vegetarisch, dus ik heb wel besloten de kaasconsumtie terug te schroeven

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @NZ: Yeahhhh:)Gister ging ik op een bdrijfsfeestje toch even de mist in met kaas, helaas. Maar het komt allemaal goed.Er komen binnenkort ook wat etentjes aan, maar wat ik zelf in de hand heb doe ik. Ik voel me super!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Maaike: Oh, dat wist ik ook niet van die kaas. Schande maar eigenlijk wel logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lezing bekeken overigens en hij vertelt het echt goed vind ik! De youtube filmpjes erin heb ik overgeslagen, daar voel ik mij echt altijd zo lang rot door.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Dani: Ik heb er stukjes van gezien vooral de laaste, maar dan loop ik ook wel een paar dagen met buikpijn en woede. Inderdaad een goede lezing, heel oprecht!

    BeantwoordenVerwijderen