donderdag 1 maart 2012

Hollandse Retro Tapas

Hollandse retro tapas


Nog een paar dagen en dan stapt onze dochter samen met en vriendinnetje op het vliegtuig naar  Z-O Azië. 4 maanden lang gaat ze trekken door Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en dan nog naar Bali.

We gaven nog een afscheidsfeestje en bij mijn vraag wat voor hapjes ze wilde, zei ze. Doe maar gewoon iets Hollands, das makkelijk en sta je geen uren in de keuken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben eens diep gaan nadenken wat mijn moeder vroeger op tafel zette ijdens een verjaardag. Ik maakte samen met mijn zus toastjes met ei met een toefje ketchup en mayonaise. ook waren er rolletjes cervelaat met augurk en blokjes kaas met zilveruitjes.

Ik zocht wat op in een oud Margriet kookboek en vond daar ook nog wel wat. Veder maakte we een hapje van Caroline, maar dat was om dat het er zo lekker uit zag. Dit stond er op tafel en we noemde het Hollandse Reto Tapas.

Toastjes met ei, selderijsalade en komkommersalade, gevulde eieren, cervelaatrolletjes met augurk, rookvlees gevuld met eipartjes, blokjes Goudse en komijnekaas met augurk, Amsterdamse uitjes en mosterd, kaasdomino,s (rogebrood met kaascreme), gekookte worst, kerstomaatjes gevuld met mayonaise, gezouten pinda's, studentenhaver, en borrelnoten, komkommer gevuld met Boursin en een semi zongedroogd tomaatje.

Op een beetje salade is alles op gegaan. Niet te geloven ze hebben gesmuld. Dat gaan we toch maar weer eens vaker doen!

2 opmerkingen:

  1. Wat spannend (voor iedereen). Vroeger werkte ik op een reisburo en hebben wij ook veel gebackpacked. 'k Zou zo mee willen! De hollandse hapjes hebben wij ook regelmatig, asperges met ham was ook nog een idee geweest.
    Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Gerry: Onze dochter is afgelopen zomer afgestudeerd als tourmanager. Dit is een mooie ervaring voor haar. Dat reizen kruipt in het bloed, en die ervaring ken jij vast wel!

    BeantwoordenVerwijderen