donderdag 15 maart 2012

Tomaten - courgette soep

250 gram pommodore tomaten, 1 blok tomaatstukjes, blikje tomaten puree, 250 gram courgette in blokjes gesneden, 1 ui gesnipperd, teen knoflook geperst, 2 groente bouillontabletten, 1 liter water, takje rozemarijn, peper en zout, olie.

Verhit olie in een pan en fruit ui en knoflook. Voeg tomaat, blik tomaat en tomatenpuree en courgette toe.
Giet rozemarijn, het water en de bouillontabletten er bij en breng de soep aan de kook. Laat een half uurtje op laag vuur pruttelen. Breng de soep op smaak met peper en zout.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Winny,
    Vandaag in de Eko Plaza in Delft geweest. Ze hadden dupuis linzen en dachten dat dat hetzelfde was als Puy linzen. Thuis opgezocht blijkt het niet hetzelfde te zijn. Slechte beurt dat ze dat niet weten! Maar verder wel oke. Mocht je ze ooit ergens tegenkomen, houd me op de hoogte!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Caroline: Misschien bij die kruidenwinkel in de Boogaard tegenover de ING. Gister was ik daar even omdat ik op zoek was naar gele splitertwten. Hij verkoopt wel heel veel peulvruchten. Maar ik houd mijn ogen open;)

    Ik moet nog wel wennen bij de nieuwe Ekoplaza en vooral veel zoeken ,maar alles went. Jammer dat het eetcafe zo veranderd is, daar kon je zo lekker eten. Nu kan je alleen nog maar een broodje of iets uit het selfservice vak kiezen en daar op eten. Ze hadden altijd geweldig lekkere soepen etc. Het gebeurt trouwens wel vaker dat ze in een Natuurwinkel niet precies weten wat je bedoelt, slechte beurt inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, die kruidenwinkel, die man heeft echt alles! Ik zal daar eens vragen of hij Puy-linzen verkoopt. Ik moest laatst zwarte sesamzaadjes hebben en die had hij! Hij heeft zelfs zwarte uienzaadjes. Een fijne winkel! Ik heb in Delft wel Castelluccio-linzen kunnen kopen, bij die Italiaanse traiteur. Ik ga morgen een recept uit Plenty maken. Ik ben helemaal dol op de recepten van Ottolenghi, die zijn zo geweldig lekker!
      Fijn weekend en groetjes, Caroline

      Verwijderen
  3. Hallo Winny,
    Ik heb Puy-linzen gevonden en wel in de Herenstraat bij Smeele.
    En de prijs viel ook mee, €3,95 voor 500 gram.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Caroline. Ha, eindelijk en nog in de buurt ook. Aan Smeele zou ik nou niet zo snel aan gedacht hebben. Ik dacht dat zij eerder kaas en noten en zo verkochten, maar dus ook puy linzen en niet te duur inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij zijn een delicatessen winkel, ze hebben bv ook mixed spices, mocht je dat nodig hebben. Altijd handig om te weten.

      Verwijderen
  5. Ik heb 12 jaar in de Willemstraat gewerkt bij de kapper. Toen liep ik nog wel eens bij Smeele binnen maar dat was meer voor kaas en noten.En bij Lentz, Talamini, Bosman... pff als ik daar nog aan denk wordt ik dik bij de gedachte:) Wel fijn dat ze er nog steeds zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Winny,

    ben weer lekker op je blog gaan neuzen...de inspiratie was nog ver te zoeken na een maand verwend te zijn met uit eten gaan in Vietnam. Je zou toch zeggen ik mag weer blij te zijn om zelf te koken..maar nog een beetje in de vakantiemodus. Ik heb deze soep uitgezocht om mee te beginnen...nog niet alles biologisch - op de tomaten en de uien dus toch wel een beetje. Makkelijk en lekker en soep smaakt altijd !! Gauw weer samen op de biologische toer in de stad !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Jose: Gaan we snel doen. Er is op de Fluwelen Burgwal een heel leuk biologisch eetcafeetje gekomen. Hebben we weer een bio adresje om naar toe te gaan. Nog bedankt voor de leuke spulletjes

    BeantwoordenVerwijderen