dinsdag 17 april 2012

Groente bitterballen

Er bleef een restje peen en uien over...
Te weinig voor een maaltijd, te veel om weg te gooien.

Mijn vader bakte dit soort kliekjes vroeger op in een pan tot er een bruin korstje op de bodem kwam en at het dan op brood met flink wat peper. Liefst nog van boerenkoolstamppot. Maar daar houd ik niet van, brrr, Ik zie die boterhammen nog voor me, met dat aangekoekte korstje. Maar ieder z'n smaak en dit was ook echt iets van vroeger...

Ik maakte groentebitterballen, jammie.

Restje peen en uien, stukje prei,klein gesneden, doperwten, peper en zout, knoflookpoeder, cayennepeper, kerrie, paprikapoeder, verse peterselie en bieslook,  maizena, paneermeel.

Meng de peen en uien met de groenten en kruiden. Meng er maizena en paneermeel door tot je een stevig geheel hebt. Draai met natte handen balletjes van het deeg en rol door  paneermeel. Laat de bitterballen een uurtje opstijven in de koelkast of vries ze meteen in voor een andere keer.

Verhit olie in een pan en frituur de bitterballen tot ze mooi bruin zijn (ongeveer 3 minuten) en serveer met een likje mosterd.

Kruiden, maizena en paneermeel zijn afhankelijk van smaak en hoeveelheid van het restje wat je over gehouden hebt en op gevoel. Maar wees altijd zuinig met zout.

Dus gooi stampotten, aardappels, pasta, rijst, couscous, bulghur, bonen en groente restjes niet weg maar doe er nog wat mee. Groenteburgers zijn ook een prima alternatief.

Paneermeel maak ik natuurlijk ook zelf van oud brood!

2 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee! Ga ik onthouden. Ik heb niet vaak restjes, omdat Johan alle restjes bij het ontbijt opeet. Maar ik kan natuurlijk altijd een restje verstoppen en dan deze bitterballen maken. Je kunt dat natuurlijk ook met nasi doen, nasiballen ;-)
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Caroline: Of bamiballen...Knap van jouw man dat hij restjes bij het ontbijt op eet. Ik eet restjes wel tussen de middag op, dan krijg ik wel weer trek in wat hartigs. Maar daarom dus nooit eten weg gooien, je ziet wat er voor moois uit een kliekje komt;)

    BeantwoordenVerwijderen