dinsdag 24 april 2012

Kweekvlees of toch maar geen vlees?

Ik vond onderstaand artikel bij National Geographic en ik vind het walgelijk. Natuurlijk is het beter voor het milieu en scheelt het een hoop dierenleed, maar gezond vind ik het niet. Als je dan zo graag vlees eet, eet dan een goed stuk vlees van een dier wat een goed leven heeft gehad, lekker buiten heeft kunnen lopen en goed te eten heeft gekregen, dat geeft smaak aan het lapje op uw bord maar kweek vlees... Ben blij dat ik geen vlees meer eet. Maar dat lapje dood dier op het bord is schijnbaar zo belangrijk dat het in de toekomst uit een lab moet komen. En wat is de volgende stap in de moderne eetcultuur?
Ik blijf er bij dat zo puur, onbespoten en niet bewerkt voedsel gewoon het beste is. Voor jezelf, de dieren en de aarde.


Burger uit het lab

De vraag naar vlees groeit nog altijd, terwijl de productie onverminderd gepaard gaat met de uitstoot van broeikasgassen. Een onverwachte oplossing is nu binnen handbereik: kweekvlees.
Auteur: Lisa BrouwerFotograaf: Marloes Langelaan
Fysioloog Mark Post van de Universiteit van Maastricht verwacht dit najaar de eerste gekweekte hamburger ter wereld te serveren, die volgens hem een geduchte, milieuvriendelijke concurrent van de traditionele hamburger zal worden.

Post vond een manier om spier- en vetweefsel te kweken uit stamcellen van restmateriaal van runderen. Deze spiervezels zijn echte stukjes spier, die ook bewegen en samentrekken. Zo’n duizend spiervezels, en enkele honderden stukjes vetweefsel, maken samen een hamburger die in principe uit dezelfde bestanddelen bestaat als een gewone hamburger.

De burger heeft dan ook dezelfde voedingswaarden als een gewone hamburger, en ziet er hetzelfde uit. De smaak wil de wetenschapper evenaren door toevoeging van het vet en met het eiwit myoglobine. Dit eiwit zorgt voor de rode kleur van vlees, en volgens Post ook voor een deel van de smaak. Een markt vinden voor het kweekvlees is volgens de wetenschapper geen probleem. “We zitten nu aan de maximum van de vleesproductie, terwijl de vraag ernaar nog gaat verdubbelen. Als vlees schaars wordt, ontstaat er vanzelf behoefte aan alternatieven.” Consumenten zijn al gewend aan verwerkt voedsel, zegt Post. “In Nederland hebben we frikandellen, dat zegt genoeg.”

Over vijf jaar eten we allemaal kweekvlees. Bent u het daarmee eens of niet?


Bron: National Geographic

3 opmerkingen:

  1. BAH!!!!!!!!!!!

    Je hebt overigens een erg leuk blog met heerlijke recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er geen dier voor dood hoeft vind ik kweekvlees beter, zeker als het ook nog beter voor het milleu is, of het wel of niet "natuurlijk" is kan me niet zoveel schelen, d'r is zo veel van wat we doen en eten niet natuurlijk en vaak is dat maar goed ook (tanden poetsen, autorijden, internet, brood, ik zou het allemaal niet willen missen:)).
    Maar ik weet niet of ik het zelf zou durven eten, ik vind het wel een ongelofelijk vies idee, om eerlijk te zijn (maar dat vind ik zoiezo van vlees eten, ik eet al ruim twintig jaar geen vlees meer en het idee van kauwen op een dood dier vind ik nogal smerig).
    'T is vooral een oplossing voor mensen die echt niet zonder vlees kunnen denk ik. Alleen als ze een echte zoute haring kunnen namaken van kweekspul, dan moeten ze me bellen, want daar droom ik nog wel eens van ;)

    BeantwoordenVerwijderen