donderdag 31 mei 2012

Veggiechallenge en een broodje shoarma

Vandaag is de VeggieChallenge begonnen. Heeft u zich ook ingeschreven of gelooft u het wel... Ik heb ondertussen al wat lekkere recepten op hun website gevonden, dus het moet goed komen. U kan zelf kiezen wat u wil, of 1 dag vlees laten staan of meerdere dagen of gewoon 7 dagen vegetarisch eten. Of sommige dagen vegetarisch en veganistisch. Aan u de keus...als u meedoet tenminste. Ik vond dat ik 7 dagen 100% plantaardig moest gaan eten en heb mij daar voor op gegeven.

Als u hier al wat langer leest weet u dat ik graag 100% plantaardig wil eten maar het nog steeds een strijd blijft, zwakke momenten, en niet uitkomen met het gezinseten, want dat betekent 3 verschillende maaltijden koken, vlees, vega, vegan. Op het moment gaat het goed, ik sta redelijk stevig in mijn schoenen en mijn lief eet met mij mee en dat betekent veel vegan, van vleesvervangers houd hij niet zo en daar stoppen de fabrikanten nog wel eens dierlijke eiwitten in.

Goed, ik ga ervoor, de VeggieChallenge, en zal proberen deze maand zoveel mogelijk veganistische recepten te plaatsen. Morgen is de VegeQ, geen probleem want ook hier worden 100% plantaardige happen geserveerd. Mocht het mij niet lukken, een keertje, dan laat ik het u weten!

Het eerste veganistische recept, makkelijk voor het weekeinde.

4 personen

2 bakjes Vivera shoarma roerbakreepjes, olie, 4 pitabroodjes, tomaatstukjes, komkommerplakjes, reepjes icebergsla, veganaise, pikante rode saus.

Maak veganaise of koop eivrije mayo en pikante rode saus (halve kop ketchup, half uitje gesnipperd, 1 theelepel sambal, halve theelepel djintan, goed mengen, klaar)

Verhit olie in een pan en bak de shoarmareepjes tot ze beginnen te kleuren. Rooster de pitabroodjes in een broodrooster. Snij de broodjes open en vul met sla, tomaat, komkommer en shoarmareepjes. Schep de sausjes er op en smullen.

Vingers aflikken mag!


Ik vind de shoarma stukjes iets te zout maar verder zijn ze heel erg lekker!

2 opmerkingen:

  1. Van goodbite zijn er (bij C1000 of jumbo) naturelreepjes te koop die je met shoarmakruiden prima op smaak kan brengen ( moet eerlijk bekennen, niet te weten of ze ook geheul vegan zijn)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kniepertie. bedankt voor de tip. Zelf heb ik ook al eens shoarma gemaakt met seitan of tofu en dat ging ook prima hoor en die Goodbitereepjes, dat is altijd na te lezen op de verpakking of website. Van Vivera zijn ze 100 %plantaardig net als de falaffel die wat minder zout is.

    BeantwoordenVerwijderen