dinsdag 26 juni 2012

Broodje seitan met champignons


Vroeger smulde ik van wit brood met biefstuk... Mijn moeder bakte de biefstuk lekker bruin en knapperig in roomboter en na het bakken maalde ze er wat peper en zout over. Zodra ik mijn mes in het vlees zette liepen de vleessappen en bloed er uit. De perfekte rauwe biefstuk vond ik. Het brood sopte ik door het sap wat op mijn bord bleef liggen en o,o,o wat smulde ik daar van.

Ik kan het me niet meer voorstellen maar ik at als kind wel meer vreemde dingen, de zachte lellen en de vellen van een gebraden kip, rauwe soepballetjes voordat ze in de soep verdwenen, plakjes gebraden lever op brood, brrrr pure horror als ik daar nog aan denk. Zeker nu ik weet wat voor dierenleed er aan vast kleeft. Maar daar hield ik me toen nog niet mee bezig, had er nog nooit van gehoord zelfs of bij stilgestaan.

Met vis heb ik gelukkig nooit wat gehad, altijd eng gevonden, het stonk, smaakte vies en dan die glazige dode ogen die je zo aan staren van uit het ijs. Vissen lijden pijn in stilte weet u dat. Zij kunnen niet gillen als ze pijn hebben, dat is pas erg !

Maar goed, gelukkig hebben we seitan.

Ik kocht een pakje Bertyn seitan met shoyu. Er zitten 2 dikke plakken in een pakje, dus ik bakte 1 dikke plak in plantaardige boter. Ik fruite er een uitje bij en wat champignons, maalde er wat peper over en legde het geheel op 2 witte boterhammen (die ik ook zelden eet) Oooooooo, daar kan die biefstuk niet tegen op. Dat simpel zo lekker kan zijn. Ik sopte het brood dat over bleef door de jus en champignons en likte bijna mijn bord leeg...

6 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker, eens kijken of ik die shoyu steak hier ergens kan vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat nou echt lekker seitan, want daar griezel ik nou van als ik dat in dat pakje zie zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dani : Ik kocht ze bij EkoPlaza
    Caroline: Heus het is echt lekker. Seitan in potten vind ik nog het lekkerst. De eerste keer wist ik ook niet precies wat ik er mee aan moest maar ondertussen ben ik een echte fan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het er wat griezelig uit vind zien. Het natte in het pakje is gewoon saus of jus, hoe je het wil noemen. Gewoon een keer proberen en dan kan ik je aanraden om naar Baklust op de Noordwal te gaan, daar kan je een heerlijk broodje seitan eten met gemaarineerde rode kool en raita op heerlijk grof brood, potje thee erbij. jammie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het een keer proberen Winny!
      groetjes, Caroline

      Verwijderen
  4. ik kwam dit tegen: http://www.viva-las-vegas.nl/
    Het is in Amsterdam maar misschien vind je het leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Leanne:Hoi,ik weet er van. Ga jij ook of moet je werken?

    BeantwoordenVerwijderen