woensdag 13 juni 2012

En hoe gaat het nou met de Veggie Challenge?

Na 13 dagen Veggie Challenge
kan ik zeggen dat het bijna goed gaat. Niet helemaal, want gister had ik een bewuste 'offday'. Maar over het algemeen gaat het goed. Soms loop ik tegen dingen aan waarvan ik dacht dat ze plantaardig waren maar het toch niet helemaal zijn (goed lezen op de verpakkingen) en er zijn natuurlijk ook momenten dat ik geen spelbreker wil zijn en me dan aanpas aan de situatie. Moet kunnen vind ik, want als veganist vind ik persoonlijk dat je wel in een isolement komt, of je moet allemaal vegan vriendjes hebben en die heb ik niet. Iedereen in mijn omgeving is carnivor, op mijn dochter na, maar die zit ver weg.

Gister at ik bij een jarige cliënt een overheerlijke moorkop van een hele goede bakker. Bij de Vegetarische Slager kocht ik een broodje kroket (vegetarisch, niet vegan). O, wat had ik daar een trek in en wat was het lang geleden dat ik dat gegeten heb. Het smaakte heerlijk. Ik kan alleen niet goed tegen frituren dus zo,n broodje komt nog wel eens 'terug'. Eigen schuld, dikke bult!

Bij de EkoPlaza stonden schalen met blokjes kaas... Nou ja, nu ik toch al 
'gezondigd' had kon er ook nog wel een blokje kaas bij. Tenminste 2, want er stond zowel koe als geitenkaas.

s'Avonds aten wij groente bibimbap met gebakken eieren en ondertussen had ik zoiets van, dan maar alles op 1 dag, dan hebben we dat maar gehad. Het smaakte trouwens wel heel erg lekker, zo,n 'ovulatie' van de kip.

Wat deed het met mijn lichaam...
De moorkop viel als een moorkop en een groot gedeelte van de dag had ik het gevoel dat er een baksteen op mijn maag lag.
Het broodje kroket kwam zo af en toe naar boven maar dat komt door het frituurvet.
Het blokje kaas gaf pas een reactie, een dikke plakkerige tong, tintelingen,slijmvorming en een walgelijke smaak in mijn mond! En dan te bedenken dat ik ooit leefde op kaas, ik kocht een kilo in de week waarvan ik een pond op at en de rest van het gezin de overige 500 gram, o,o,o, verslaafd dus!

Van het ei heb ik eigenlijk niks gemerkt alhoewel ik eieren altijd erg opboer, yakkes,maar dat heb ik ook met paprika.

Afijn, goede les voor mijn lichaam. Vandaar dat ik mij vroeger altijd zo opgeblazen voelde en het benauwd had in mijn eigen lijf.
Ik ben nu zo gewend aan licht goed verteerbaar plantaardig voedsel. Wat voel ik maar daar lekker bij. Wel kocht ik vit B12 want dat is wel nodig als je plantaardig gaat eten.

Als er een situatie voor doet waar ik niet 100 % plantaardig kan eten pas ik mijzelf aan, ik heb geen zin om moeilijk te doen. Vlees eten doe ik nooit meer, net als vis en melk, maar dat vind ik zo vies.

Het bevalt mij prima deze 'plantaardige' manier van eten en het doet wonderen voor mijn lichaam. Voor mij dus geen 30 dagen VeggieChallenge maar 'For Life'!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen