zondag 24 juni 2012

Home Made: tempeh kering


Een tijdje geleden schreef ik al eens over tempeh kering op een broodje met komkommer. Maar tempeh kering is ook goed zelf te maken. Ik vond een recept bij Aziatische-ingrediënten.nl wat ik maakte. Heel erg lekker en leuk om te maken maar die van mijn eigen toko vind ik toch de beste! Het recept is eigzins bewerkt.

200 gram tempeh, 1 rode peper fijn gehakt, 1 uitje, 2 tenen knoflook, halve theelepel laos, 1 eetlepel goela djawa of bruine suker, theelepel witte kristalsuiker, snufje zout, halve eetlepel tamarinde.

Snij de tempeh in reepjes en frituur ze bruin en knapperig in olie en haal ze uit de pan. Maak een boemboe van ui, knoflook,en laos. Verhit opnieuw wat olie in een pan en fruit het uimengsel 3 minuten. Voeg de chilipeper toe en bak 1 minuut mee. Schep dan de tamarinde, suikers en zout door het mengsel en laat in een paar minuten karameliseren tot een dikke bruine pasta. Voeg de reepjes tempeh toe en bak nog een minuut of 3. Laat afkoelen en serveer bij een rijstatfel, op een broodje of bij de borrel.

2 opmerkingen:

  1. Oh, je bent de tweede al bij wie het een beetje tegenvalt. Wat jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Robin: ik denk dat het komt door de tamarinde, dat maakt het gerecht een beetje zurig. Een volgende keer misschien zonder of minder proberen

    BeantwoordenVerwijderen