zondag 17 juni 2012

Kikkererwten salade

Klein blikje kikkererwten, olijfolie, halve rode ui gesnipperd, grote teen knoflook geperst, stukje rode chilipeper fijn gehakt, half blok feta verkuimeld (optioneel), 2 lenteuitjes in ringetjes, verse peterselie fijn gehakt, citroensap.

Spoel de kikkererwten af en doe ze in een kom. Verhit olijfolie en fruit ui met knoflook en chilipeper kort aan. Laat afkoelen. Meng de kikkererwten met feta, lentui,, peterselie en citroensap. Breng op smaak met peper, zout en het uimengsel. Meng alles goed door elkaar en laat een paar uur op smaak komen.

Inplaats van feta kan je ook gemarineerde tofu gebruiken.

Bron: Tessa Kiros – De smaak van mijn herinnering

6 opmerkingen:

  1. Ik weet dat kikkererwten heel gezond zijn maar buiten 'tahini' vind ik ze helaas niet lekker...;-(((. Vaak geprobeerd maar wil niet lukken.
    Moest jij de smaak ook echt leren waarderen of vindt jij ze gewoon lekker?
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Julia: ik vind ze gewoon lekker, ook zonder tahin. Maar ik ben zowiezo dol op peulvruchten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm dat ziet er heerlijk uit!! ik zelf zou dan geitenkaas nemen (aangezien ik koemelkeiwit allergie heb) !
    Winny, heb je trouwens nog een goede tip voor vega/vegan kookboeken? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Louise: Er is ook wel feta van schapenkaas te koop. Moeilijke vraag over de vegan/vegetarische boeken. Ik vind bijna alles leuk. Maar de boeken van Jolande Burg (vegetarisch) vind ik een absolute topper en natuurlijk Lisette Kreischer (vegan)Veggiestan van Sally Butcher is zeker een aanrader en World Food Café van Chris and Carolyn Caldicutt. Ook leuk is Veg Everyday van de River Cottage en Big Vegan van Robin Asbell. Ik bestel de engelstalige boeken bij de Book Depository, dan hoef je geen verzendkosten te betalen en ze zijn niet zo duur. Het duurt wel een week of twee voor je ze binnen hebt. Wat ook nog een leuk boek is Mijn keuken van de zon van Virginie Bescancon en Plenty van Yottam Ottolenghi. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, daar kan ik zeker wel wat mee! Ik bestel ook altijd mijn boeken op book depository (als ze engels zijn en dat zijn ze meestal wel) of laatst ook play.com gevonden. Nog goedkoper vaak en ook geen verzendkosten! :)
      Bedankt voor alle tips!

      Verwijderen
  5. @Louise: Helemaal vergeten...mijn laatste aanwinst is Chloé's Kitchen van Chloé Costarelli,vegan, makkelijk te maken recepten zonder ingewikkelde prdukten

    BeantwoordenVerwijderen