zondag 1 juli 2012

Meatless balls

Ik had wat oud brood over en er moest iets mee gedaan. Wentelteefjes, tostie, croutons, toast... Nee, 'gehaktballetjes'! In de laatste editie van het magazine Leven zag ik een recept van Lisette Kreischer. Granny,s ecofabulous meat(less) balls, en het komt uit haar laatste boek, Wat de pot schaft.

Dat werdt het dus want ik had bijna het juiste aantal boterhammen en ik was nieuwsgierig hoe je van oud brood lekkere balletjes kan maken. Mijn recept is wel enigzins bewerkt (zoals altijd)

6 sneden oud brood,  1 ui in stukken gesneden, teen knoflook  fijn gehakt, scheutje sojamelk, flinke scheut olie,handje verse peterselie, nootmuskaat, peper, theelepel bouillonpoeder.

Maal eerst 1 sneetje brood fijn in een keukenmachine en zet even weg in een schaaltje voor later.
Doe de rest van het brood in de keukenmachine en maal fijn. Voeg knoflook en ui toe en maal tot een fijne massa. Voeg dan peterselie, sojamelk, bouillon en olie bij het mengsel  en breng op smaak met peper en nootmuskaat (wees niet te zuinig) Zet de keukenmachine nog even aan  tot het brood een deeg achtige structuur heeft.

Haal het deeg uit de kom en draai er balletjes van. Als het deeg te droog is voeg je nog wat sojamelk toe en is het te nat dan kan je wat van de kruimeltjes uit het schaaltje toevoegen. Verhit olie in een pan en bak de balletjes rondom goudbruin.

Tip voor Oosterse balletjes: voeg inplaats van sojamelk, ketjap toe en sambal en serveer met pindasaus.

Bekijk hier een artikel over verspilling van oud brood en wat je er toch nog mee kan doen!

4 opmerkingen:

  1. En? Hoe smaakten ze? Ik heb dit boek sinds het weekend, en mijn oog viel ook op dit recept :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Dani: Ik vind ze heerlijk en ga hier verder mee experimenteren. Misschien gehakt kruiden erdoor...Als je ze plat slaat kan je er ook burgers van maken. Leuk boek hoor, ik heb het niet maar het ziet er geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een detailfoutje: het recept is van Maartje, staat in de colum naast het recept in het boek. Dat is mijn lieve zus en ik mag altijd heerlijk genieten van haar superlekkere recepten, leuk om deze reacties te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hoi, ondertussen heb ik het boek en zie ik inderdaad staan dat het recept van Maartje is. Hulde aan je zus, ze zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen