zaterdag 18 augustus 2012

Huzarensalade (zonder huzaar)

"Huzarensalade"
Mijn moeder maakte de aller, aller lekkerste huzarensalade, met heel veel liefde en geduld en dat proef je. Tijdens onze vakantie at mijn dochter (die niet mee was) zo,n salade, bij oma, samen met mijn zus. Voor onze dochter lekker vegetarisch. Voor mijn zusje en haarzelf stopte oma er nog wat zalm in, dat kan natuurlijk ook. Vroeger ging er ook nog soepvlees in de salade(en geen zalm) en aten we er dus ook nog een kopje zelf gemaakte groentensoep bij.

Nu het zo warm weer is vond ik het een goed plan om ook maar een vegetarische "huzarensalade" te maken, met een stokbroodje, kruidenboter, glaasje wijn... Maar die van oma blijft de beste!

3 personen

500 gram geschilde aardappels, klein uitje geraspt, paar augurkjes geraspt, handje zilveruitjes fijn gehakt, mayonaise/veganaise, scheut augurkennat, gemalen witte peper, tomatenplakjes, 3 gekookte eieren (optioneel) augurken, zilver uitjes.

Kook de aardappels gaar en giet ze af. Laat even afkoelen. Ondertussen meng je de mayonaise/veganaise met augurkennat, peper, geraspte ui en augurk en de fijn gehakte zilveruitjes.

Schep de aardappels door de saus en stamp grof met de aardappelstamper of snij in kleine blokjes. Laat minstens een dag intrekken. Serveer de salade met tomaat, augurk, ei en zilveruitjes. Geef er stokbrood en kruidenboter bij.

4 opmerkingen:

  1. Hier nog een overheerlijk ingrediënt: een groene appel in blokjes door de aardappelen! Van mijn vader geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Nell: Inderdaad, dat doet mijn moeder ook...

      Verwijderen
  2. Oh goed idee zeg, vegetarische huzaar. Zou het lekker zijn om in plaats van soepvlees fijngehakte seitan erdoor te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Martine: o, dat lijkt me lekker. Maar ik kies een middenweg omdat niet iedereen in het gezin van seitan houd.(ik ben er dol op)

      Verwijderen