maandag 24 september 2012

Pompoen curry



Dit gerecht maakte een vriendinnetje ooit eens voor ons en zelfs mijn lief die pompoen maar heksenvoer vind smulde ervan. Mooie gelegenheid nu er zoveel pompoenen te krijgen zijn deze curry ook maar eens op tafel te zetten!

1 oranje pompoen ongeveer 1 kilo, 1 grote ui, 2 tenen knoflook, 3 aardappels, 200 gram sperziebonen, 1 blik kokosmelk, groentebouillon, theelepel sambal, 2 theelepels garam masala, zout en peper, koriander, cashewnoten, naanbrood, rijst.

Was de pompoen, verwijder de zaden en snij de pompoen in kleine blokjes. Schil kan je laten zitten die eet je gewoon op. Snipper de ui en de knoflook. Schil de aardappels en snij in blokjes (bij biologische aardappels kan je de schil gewoon laten zitten, alleen even goed wassen!) Verwijder de kontjes van de boontjes en halveer ze.

Fruit ui met knoflook en pompoen. Voeg de boontjes, aardappels, garam masala en sambal toe en roer alles goed door. Giet de kokosmelk en de bouillon er bij. Voeg net zo veel vocht toe tot de groenten onder water staan en breng aan de kook. Laat een minuut of 20/25 koken tot alles goed gaar is.

Breng de curry op smaak met peper, zout en koriander. Serveer met cashewnoten, naanbrood en rijst.

Bron bewerkt recept: VegetarischRecept

8 opmerkingen:

  1. Ik heb zojuist de pompoen curry gemaakt en gegeten en het was heeeerlijk! Wist alleen niet hoeveel garam masala er in moest (maar de verhouding was uiteindelijk wel goed) en heb er nog wat stukjes wortel in gedaan.
    Heb nu gelijk voor nog 3 dagen aan curry hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Louise: ik zie dat de garam masala ook niet bij de ingrediënten staat maar het moeten 2 theelepels zijn.Ik volg eigenlijk mijn iegen smaak maar met garam masala is het wel voorzichtig zijn. Het is nogal overheersend. Lekker worteltjes erbij en voorlopig voldoende te eten, invriezen kan natuurlijk ook. Maar het is echt een heerlijke curry!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Winny, ik ben op mijn blog bezig met het plaatsen van een post over pompoen en zet daar een recept van mijzelf bij. Maar omdat ik deze curry zo;n succes vond, wil ik naar deze curry verwijzen met een link. Uiteraard als jij dat goed vind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Louise: Met gebruik van een link mag je altijd plaatsen. Fijn dat je het even vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Winny: Dank je wel :-) Hij komt zometeen online!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Louise: leuk stukje heb je geschreven en lekker hoor pompoenpuree. Ik maak op het moment gretig gebruik van pompoen. Heb gister nog een pompoen/bananen brood gebakken met walnoten. En wat dacht je van mijn herfst strudel, ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeh dat klinkt lekker zeg :O Allebei! Van de week weer pompoen in slaan!! Heeeerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was super lekker, ik ga zeker nog receptjes van jou maken!

    BeantwoordenVerwijderen