donderdag 27 september 2012

Romige paddestoelen soep

Ik ben dol op de herfst en fleur helemaal op in deze tijd van het jaar. Prachtige zonnige dagen met een aangename temperatuur. Maar ook storm en regen, heerlijk. Raar mens, denkt u waarschijnlijk, maar wat is er heerlijker dan de regen die met vlagen tegen de ruiten slaat, wind die om het huis giert, bladeren die door de lucht vliegen en dan binnen zitten met een mok dampende thee, goed boek en Miles Davis of Chet Baker zachtjes op de achtergrond. Een nat pak halen en in een warm huis thuis komen, droge kleren aan en een grote pan stamppot als avond eten.

De geuren en kleuren van de herfst en ook de de herfstoogst, appels, peren, pompoenen, tamme kastanjes, paddestoelen, noten... het kan niet op. Echt beste lezer, ik houd van de herfst. Het geeft mij een warm gevoel, van tevreden en geborgenheid. Ik fleur echt op, en krijg energie..

O ja, de winter, daar heb ik een hekel aan, vooral als het vriest, dan ga ik eigenlijk liever niet naar buiten. Sneeuw vind ik wel weer leuk...als het net gevallen is, dan is de lawaaierige wereld zo mooi stil... heeft u ook een favoriet seizoen, of mag het altijd zomer zijn...

En dan nu een lekker soepje om alvast in de stemming te komen

Klont boter, 2 preien klein gesneden en grondig gewassen, beetje tijm, 750 gram champignons in plakjes, 2 grote teen knoflook geperst, 1 eetlepel bloem, 1.2 liter groentebouillon mag ook paddestoelenbouillon zijn, 100 ml sojaroom, snufje nootmuskaat, zout en peper, handvol verse peterselie en bieslook fijn gehakt.

Smelt de boter in een grote pan en laat de preien 10 minuten zweten met de tijm op middelhoog vuur. Roer regelmatig door. Verhoog het vuur en voeg de champignons toe met een beetje zout. Bak een paar minuten mee tot het meeste vocht verdwenen is.

Voeg de knoflook toe en de bloem en roer goed door. Schenk de bouillon erover en breng aan de kook. Laat 30 minuten op laag vuur koken. Pureer de soep dan met een staafmixer. Voeg de sojaroom toe en breng op smaak met peper en nootmuskaat. Strooi de kruiden over de soep en serveer met een lekker stuk brood.

Bron bewerkt recept River Cottage - Veg Everyday


1 opmerking:

  1. Ik houd het meest van de lente, als de dagen langer worden en zo, maar toch heeft elk seizoen z'n charme, ik moest deze keer even overschakelen, maar ik begin het binnen leven en de donkere avondjes weer te waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen