maandag 8 oktober 2012

Andijvietaart

Wat doe je met andijvie behalve stamppot maken... Ik ben dol op stamppotten en ovenschotels, maar mijn gezin niet zo. Eigenlijk helemaal niet! Rode kool, zuurkool eigenlijk alles met kool, Hollands en gestampt staat op de 'nooit meer maken' lijst. Jammer, en zeker in deze tijd van het jaar smaakt het allemaal zo lekker.

Waarom ik van dat nare gestampte eten maak terwijl ik zo lekker en creatief kan koken, vragen ze zich dan af. Ze zijn gewoon verwend en verpest denk ik. Afijn, ik zat dus met een krop andijvie en daar maakte ik een salade van en een hartige taart. De hartige taart mag ik ook zelf op eten want dat vinden ze ook maar niks...pffff. Nou ja ieder z,n smaak. Mij maakt het niet uit, ik ben overal voor in, als er maar geen beesten inzitten en alles wat uit het water komt, daar houd ik ook niet van.

Andijvietaart

5 plakjes bladerdeeg, halve krop andijvie, 2 eieren, 100 gram blauwe kaas naar keuze, tijm, nootmuskaat, peper, zout (optioneel), handje kerstomaatjes.

Laat het bladerdeeg ontdooien. Snij de andijvie in dunne reepjes en was al het zand er uit (ongeveer 3 spoelbeurten) Halveer de kerstomaatjes. Kluts de eieren.

Vet een spring of quichevorm in met boter en beleg met de plakjes bladerdeeg. Doe de andijviereepjes in een pan en laat slinken. Giet het vocht af en roer dan de eieren en de kaas door de andijvie. Breng op smaak met peper, nootmuskaat, tijm en eventueel wat zout. Schep het mengsel in op het bladerdeeg en leg de tomaatjes er op. Verhit de oven op 225 graden en bak de taart in 30/35 gaar en goudbruin.

Bron: Odin

7 opmerkingen:

  1. ik was er zelf niet opgekomen, maar het kan eigenlijk best, zo'n hartige taart. Spinazie kan tenslotte ook :p Dank voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij een erg lekkere taart! Ik zet hem op mijn 'snel te maken' lijstje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Binnenkort hebben wij verjaardagen, deze ga ik dan zeker maken! Klinkt goed! Bedankt voor het idee!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Winny,
    Wel wat laat maar toch nog even een reactie over van alles wat en de andijvietaart.

    Heb de taart vorige week gemaakt en mijn ega vond het de lekkerste hartige taart ooit. Zo, die had ik zitten. Een klein minpuntje van mijn kant. Het bladerdeeg was aan de onderkant zacht gebleven. Had het liever wat krokanter gehad. Misschien de bodem eerst blind bakken? Had de rand van de bodem omdat deze te hoog was naar binnen gevouwen en met Italiaanse kruiden uit een molentje bestrooid. Het geheel gaf een mooi plaatje. De kaas was een bleu brie. Kwam op het idee van de taart niet alleen door jouw recept, maar ook door een lunch op
    10-10-2012 bij Villa Augustus in Dordrecht. Daar at manlief o.a. een pizza met snijbiet en Friese nagelkaas. Ook heerlijk. Snijbiet is een jeugdherinnering van hem. Zijn vader had het op z'n volkstuin. Nu heb ik ook een klein stukje groentetuin, waarop ik al een keer snijbiet heb gezaaid. Het is allemaal opgegaan in verschillende recepten.
    Iets heel anders. We zijn geen anti-vleeseters, maar eten 1 x per week een vegetarisch gerecht.
    Als we uit eten gaan eten we nooir hetzelfde menu.
    Echter tijdens de Vegetarische restaurantweek onlangs aten we allebei hetzelfde menu bij http://www.hotelabrona.nl/restaurant.html.Het was verrukkelijk vonden we allebei.
    Iets geheel anders.; zelf houd ik niet van "nepvlees"en probeer dit uit te sluiten bij het menu op de Vegadag(meestal donderdags) Al 'n keer een broodje "nepvlees" gegeten in een Grand Café in een straat in Den Haag. Van de jou bekende Vegetarische slager. Halverwege had ik er genoeg van. Heb ik ook met "nepballetjes" Gelukkig zie ik bij jou genoeg recepten zonder "nepvlees"en vaak maak ik ook zo maar iets uit de losse klauw, zoals wij zeggen.

    Winny, het was een heel verhaal, maar wat ik vooral wil zeggen: Ga vooral door met je verhalen/recepten.

    Groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Mieke: Hoi, wat een heerlijk lang verhaal, gezellig. Fijn dat je man zo gesmuld heeft van de hartige taart en wat een goed idee van het blindbakken. Andijvie is een groente die veel vocht los laat dus vandaar een wat zachtere bodem. Mijn man eet 'of vlees of geen vlees' want vleesvervangers vindt hij niks. Ik sta daar anders tegen over, ben dol op seitan en de produkten van vegetarische slager. Alleen de 'No Fish' produkten vind ik niet lekker maar ik houd ook niet van zeewier enzo. Maar met eieren, kaas en noten kom je ook heel ver in een vegetarische maaltijd. Omdat ik bijna volledig plataardig eet moet ik toch op bepaalde vitaminen etc letten, die haal ik dan uit vleesvervangers, tofu en tempeh. Het kan in ieder geval geen kwaad om een vegetarische dag in te passen en ook zonder vlees/vis kan er heel lekker gegeten worden. Gelukkig gaan er steeds meer mensen over die drempel heen en wordt het steeds normaler, ook in restaurants. Wij aten pas gelden bij Humprey's Zij hebben voor ieder wat wils, vlees, vis, vegetarisch en zelfs helemaal plantaardig

    BeantwoordenVerwijderen