woensdag 17 oktober 2012

Kikkererwtensoep met tomaten



Voor een flinke pan soep

1 ui gesnipperd, 1 venkelknol in stukken, olijfolie, 1 winterwortel in stukjes, 3 stengels bleekselderij, blikje tomatenpuree, 2 1/2 dl witte wijn, blik tomaten, oregano, handje verse peterselie, tijm, 2 laurierblaadjes, beetje suiker, liter groentebouillon, potje kikkererwten in tomatensaus, 4 eetlepels groene pesto, handje verse bascilicum. paar draaien zwarte peper en eventueel nog wat zout.

Verhit olie in een pan en smoor de venkel, wortel en bleekselderij. Doe tomatenpuree erbij en roer regelmatig om. Giet de wijn erbij en laat het vocht enigzins inkoken.

Voeg het blik tomaten, kruiden, suiker en bouillon aan de groenten toe. Breng de soep aan de kook en laat 30 minuten op laag vuur prutelen.

Schep dan de pesto en kikkerwten aan de soep toe en kook nog 5 minuten mee. Haal de staafmixxer een paar keer door de soep zodat het een grof gepureerde soep word. Breng de soep op smaak met peper en zout.

Bewerkt recept: Yotam Ottholenghi - Plenty

(Yotam doet nog wat brood door de soep net als bij een ribolita maar daar houd ik niet van. Kruiden voeg ik naar eigen smaak toe)

4 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker door die venkelknol. Toevallig zag ik vanmiddag biologische kikkererwten (gedroogde. Heb ze niet gekocht omdat ik niet wist wat ik er mee moest doen. Jammer ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nell Nijsen: Inderdaad lekker die venkel in de soep. Ik kocht bij de natuurwinkel kikkererwten in tomatensaus. Eigenlijk moeten er gewone kikkererwten in. Jammer dat je ze hebt laten staan. Als je in een keer het hele pak kikkerwten kookt en in porties invriest heb je altijd op voorraad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze soep nu al twee keer gemaakt en vind hem erg lekker! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Puur en Groen: Ja hij is echt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen