zondag 18 november 2012

Home made groentebouillon



Dit is nou weer zo,n super recept (net als de home made creusli, ook zo,n geweldig recept waar ik niet meer van af kom). Deze bouillon is heel makkelijk om te maken, goedkoop, vers en zonder enge ingrediënten. Ik vond het recept bij Kniepertie en zij vond het weer ergens anders.
Het recept heb ik wel enigzins aangepast naar eigen smaak

Je hebt nodig: 4 stengels bleekselderij, 1 flinke prei (wit en groen) 2 middelmaat winterwortels, half peterselie plantje, 5 tenen knoflook, theelepel gedroogde koriander (ik had geen verse) flink wat gemalen peper en 250 gram keukenzout (schrik niet,dat conserveert).

Snij de groenten in stukken, schil en was ze goed en doe in een foodprocessor met de knoflook. Maal goed fijn. Dat gaat niet in een keer dus regelmatig resten van de kant schrapen, omroeren etc tot alles fijn is. Voeg dan zout, peper en koriander toe en maal nog even verder.

Doe de bouillon in potjes of bakjes die je luchtdicht afsluit (ik heb 2 Tupperbakjes vol) en zet in de koelkast. Je hebt ongeveer een theelepel bouillon op een halve liter water nodig.

Ik maakte meteen een kopje drinkbouillon, een kwart theelepel op een beker kokend water.

Afijn, experiment geslaagd, nu maar hopen dat de bouillon net zo lang goed blijft als bij Kniepertie maar ik vertrouw op het zout.

Mijn eerste soep heb ik er ook al mee gemaakt en niemand die gemerkt heeft dat het van zelf gebrouwen bouillon was! Toch vind ik de bouillonblokjes en poeder van Healthy Planet ook erg lekker maar ook stukken duurder.

4 opmerkingen: