maandag 17 december 2012

Koninklijk diner voor de vogels

Het idee komt niet van mijzelf maar kwam ik ergens tegen in de wandelgangen in Den Haag. Daar zag ik een prachtig bloemetjes kopje, gevuld met vogelzaad,vet een stokje er in om de vogels op te laten zitten en een touwtje aan het oortje om op te hangen. Prachtig en dat voor 5 euro.

Ik heb al eens eerder vet gesmolten met vogelzaad en in aardewerken schalen gegoten om de vogels bij te staan in de winter en dat was erg leuk om te doen.

Ik heb het kopje niet gekocht, nee, ik heb zelf nog een paar oerlelijke mokken in de kast staan van het huwelijk van Willem en Maxima en de geboorte van Amalia. Daar kwamen mijn  kindjes ooit eens mee thuis toen ze nog op de basisschool zaten. De mokken zijn nooit gebruikt en staan dus al jaren in de kast. Ik had ze ook naar de kringloop kunnen brengen want daar vind je desbetreffende bekers ook vol op. Misschien een tip...

Goed, ik kocht een blok hard frituurvet van Euroshopper en bij de Hema een kilo vogelzaad. Ik gebruikte de helft van het blokvet en smolt het op laag vuur in een pannetje, goot er de helft van de zak zaad bij en  roerde alles goed door. Ik goot de massa in de bekers en stak in iedere beker 2 tapas prikkers. Let wel op dat het oor van de beker aan de andere kant van het stokje zit.

Toen de massa gestold was knoopte ik een stevig touwtje aan het oor en hing het buiten.

Succes verzekerd want er zat onmiddelijk een roodborstje op het stokje van het zaad te eten.

Gekochte materiaal kosten... 50 ct per beker!

3 opmerkingen: