woensdag 12 december 2012

Latkes van Yotam Ottolenghi



Bij de Waldorfsalade aten we latkes. Het recept komt uit het nieuwe kookboek 'Jerusalem' van Yotam  Ottolenghi en Sami Tamimi. Ik vond het een mooie combinatie. Het recept heb ik wel geveganiseerd omdat ik geen zin had om 4 eidooiers over te houden en het gezin merkt er niets van. Als het maar lekker is, met of zonder ei!

600 gram licht kruimige, geschilde en geraspte aardappelen, 300 gram geschilde en geraspte pastinaken, handje verse fijn gehakte peterselie of bieslook, 4 porties No-Egg of 4 eiwitten, 2 eetlepels maizena, olie,, zout en peper.

Spoel de geraspte aardappels af in een vergiet en laat uitlekken. Spreid uit over een schone theedoek zonder wasluchtjes en laat drogen.

Meng  de aardappels in een kom met de pastinaak, peterselie of bieslook, maizena, zout, flink wat peper en No-Egg of de eiwitten. 

Verhit een flinke laag olie in een pan. Haal met je handen porties uit de kom (ongeveer ter grote van twee eetlepels) Knijp het mengsel in je handen zodat er nog wat vocht uitloopt  en leg in de pan. Druk de latkes met een vork plat, ongeveer 1 cm dik en 8 cm doorsnee. Bak 4 latkes tegelijk aan beide zijden goudbruin.

Als er te weinig olie in de pan komt voeg je weer wat extra toe. Ga door tot alles op is en serveer eventueel met zure room.

Bewerkt recept: Jerusalem Yotam Ottolenghi en Tami Tamimi


1 opmerking:

  1. Die zijn lekker he? Had ik een tijdje geleden ook gemaakt, vond ze zalig!

    Recepten aanpassen van Ottolenghi doe ik zelf niet snel trouwens, de smaken zijn altijd zo mooi afgestemd op elkaar. :)

    BeantwoordenVerwijderen