zondag 20 januari 2013

Zelf maken...mosterd!

100 gram zwart mosterdzaad, 200 ml witte wijn azijn, 40 gram rietsuiker of honing, zout, peper, snufje kurkuma.

Laat het mosterdzaad minimaal 8 uur weken in de azijn. Maal het mosterdzaad dan met de rietsuiker fijn in een keukenmachine en maal net zo lang tot je mosterd hebt. Breng op smaak met zout en peper en voeg wat kurkuma toe voor de kleur.

Zwart mosterdzaad is de meest scherpe. Voor een mildere mosterd kan je dus ook bruin of geel nemen. Ik maakte grove mosterd en pureerde de zaadjes in het bakje van mijn staafmixer die maalt fijner dan de foodprocessor. Even uitproberen dus of je moet heel veel geduld hebben en het met de hand willen doen in een vijzel...

Ik vind dit een leuk recept en makkelijk om te doen. Ik heb een flinke pot mosterd en het smaakt prima. Kopen is misschien voordeliger maar dit is fun! Alhoewel een goede mosterd zijn prijs ook wel kent...

Bron : Foodies Magazine - januari 2013

2 opmerkingen:

  1. Kun je ook aangeven hoe lang deze houdbaar is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Paul: Ik heb geen idee, maar met zoveel azijn zal het wel een tijdje goed blijven

    BeantwoordenVerwijderen