donderdag 28 maart 2013

Zelf maken : pizza di mama!

Voor 2 pizza's

Voor het deeg: 11 gram gedroogde gist, 1 theelepel suiker, 250 ml water op kamertemperatuur, 2 cups witte bloem, 1 cup tarwebloem, zout, 1 eetlepel olijfolie, knoflookpoeder

Voor de vulling: 1/2 blik tomaten gepureerd, 1 ui in ringen, paar zongedroogde tomaten, bol mozzarella in stukken gescheurd, basilicum, oregano, handje rucola, olijven, 8 champignons in plakken, peper en zout, olijfolie

Maak het deeg: meng de gist in een bakje met 50 ml water en suiker, roer even door en laat een kwartiertje staan.

Meng bloem en tarwebloem met zout en maak een kuiltje in het midden. Giet olie, het gistmengsel en de rest van het water in het kuiltje en roer met een pollepel steeds een beetje bloem in het kuiltje. kneed tot je een mooi deeg hebt dat niet meer plakt. Leg de deegbal in een bebloemde kom met een vochtige theedoek erover en laat op een warme plaats 30/40 minuten rijzen tot het deeg verdubbeld is.

Meng de tomatensaus met oregano, peper en zout. Verhit de oven op 200 graden. Maak twee ballen van het deeg en rol uit tot 2 ronde lappen. Schep wat tomatensaus op het deeg en strooi er de uien, zongedroogde tomaten, mozzarella en olijven over. Sprenkel er nog wat olijfolie over en zet de pizza's in de oven.

Bak de pizza's tot de kaas gesmolten is en de randen enigszins bruin worden (ongeveer 15/20 minuten) Strooi er wat rucola over en serveer.

dinsdag 26 maart 2013

Zelf maken : broodje gyros

Van de megaberg seitan  besloot ik ook nog een broodje gyros te maken.

Snij de plakjes seitan in dunne reepjes en breng ze flink op smaak met gyroskruiden. Snij een rode ui in ringen. Verhit olie in een pan en bak de gyros knapperig met de rode ui. Verwarm 2 pita broodjes en schep de gyros er in. Serveer met een koolsalade en/of knoflooksaus.

Zelf maken : seitanbroodjes

Zo lekker, seitanbroodjes. Nog lekkerder als je ze zelf maakt!

Voor de seitan heb je nodig 250 gram glutenmeel, bouillonpoeder en water.

Je maakt het zo: doe de gluten in een kom met een volle theelepel bouillonpoeder en voeg steeds een beetje water toe. Kneed  goed door tot alle gluten zijn op genomen. Het lijkt net een groot stuk kauwgom. De hoeveelheid water is ongeveer 2 koppen maar doe het zelf op gevoel.

Zet een grote pan met water en bouillon op. Kneed de seitan nog een minuut of 5 goed door en snij met een nat mes in plakken of kleine stukjes. (het natte mes glijd beter door de seitan) Kook de seitan in een uur gaar en laat afkoelen in de pan.

Je hebt nu een behoorlijke hoeveelheid seitan, ongeveer 5 porties! Snij een hoeveelheid seitan met 2 messen in hele kleine stukjes tot een soort gehakt.

Breng het 'seitangehakt' op smaak met gehaktkruiden en nog wat peper, knoflookpoeder en uienpoeder.

Rol een plak bladerdeeg van Tante Fanny uit. Snij plakken van het bladerdeeg en leg op ieder plak wat van het seitan gehakt. Druk de naden dicht met een vork en smeer de bovenkant in met wat sojamelk.

Verwarm ondertussen de oven op 200 graden en bak de seitanbroodjes in 15 minuten gaar en goudbruin (oventijd kan iets afwijken)

Oh man, dat is smullen!

De rest van de seitan kan je invriezen.

Bron seitan recept : Wat maakt Suzette.nu

zondag 24 maart 2013

Beter eten

Soms denk ik dat ik gezond eet maar eigenlijk is er nog een hoop mis mee. Op het moment toch teveel paas eitjes... Ik heb wel eens gehoord dat de overgebleven chocolade van Sinterklaas en Kerst weer omgesmolten worden en tot paas eitjes omgetoverd! Jakkes. Maar of dat echt waar is weet ik niet.

En  ik eet niet alleen teveel paaseitjes hoor, teveel vet (lees veganaise of mayonaise), koekjes, chippies, lekkere toastjes, wijntjes...

Tijd om mijn eetpatroon maar weer eens grondig aan te pakken. Zo puur natuur en onbewerkt mogelijk dus!

Ik denk dan aan : vetten als olijf en kokosolie, verse groenten en fruit, pitten en zaden, ongebrande en ongezouten noten, granen, volkorenrijst, aardappels, volkoren pasta, verse kruiden en specerijen, zuidvruchten, eieren, tofu en tempeh, plantaardige melk, peulvruchten, brood uit de natuurvoedingswinkel, roomboter, verse groente en fruitsappen en smooties.

Met de eieren is het wel zonde van de haantjes...Daar moet ik dus nog over nadenken en ook roomboter, zo puur en gezond als boter maar kan zijn, maar wel dierlijk.

Ik begon de dag in ieder geval met een smootie van sojamelk, 5 dadels en een halve banaan en kruidenthee.

Tussendoor een stuk fruit of rauwkost. Als lunch, salades of zeker nu met het koude weer, zelf gemaakte soepen met brood uit de natuurwinkel. Als avondeten granen of aardappels, groente en tempeh of tofu.

Wat vind u. Mist er nog iets, bent u het hier mee eens of oneens... Ik hoor het graag

O ja. en nu maar volhouden want vet, zout en suiker blijven verleidelijk! (klinkt niet erg overtuigend)

Het odin pakket

Venkel, tomaten, schorseneren, koolrabi en artisjokken

De artisjokken staan in een vaasje, van de koolrabi maakte ik een salade. De schorseneren kookte ik in room. Van de venkel maakte ik soep en de tomaten verdwenen in verschillende gerechten.

Deze week aten wij...

Zondag : spagetti bolognese
Maandag ; peen en uien
Dinsdag : pizza*
Woensdag : Ceasar salad wraps
Donderdag": gevulde paprika,s met sla en stokbrood
Vrijdag : schorseneren in roomsaus*, koolrabisalade*, gebakken aardappels
Zaterdag ; brood met 'kipstukjes', gefrituurde uienringen en zongedroogde tomatenmayonaise

recepten volgen

woensdag 20 maart 2013

Appelbrood met een korstje van suikerkaneel

150 gram suiker, 150 gram roomboter op kamertemperatuur, 2 eieren, 120 gram bloem, 1 tl bakingsoda, snufje zout,1 tl bakpoeder, 1/2 tl gemalen piment, 1/2 theelepel kaneelpoeder, vanille extract, 400 gram appel geschild en geraspt, 30 gram walnootstukjes, 30 gram dadelstukjes, volle eetlepel bruine basterdsuiker, kaneelpoeder.

Verwarm de oven op 180 graden. Vet een cake of broodvorm in met boter en bestuif met bloem. Mix suiker en boter tot een luchtig mengsel. Mix de eieren er goed door. Zeef bloem, zout, bakingsoda, bakpoeder, kaneel en piment boven het mengsel en meng goed door elkaar.

Voeg de appel, walnoten, dadels en vanille extract aan het mengsel en meng nogmaals goed door. Schep het mengsel het bakblik en strooi er de bruine suiker en kaneel over. Zet het brood in de oven en bak het in 45 minuten gaar en bruin. Als het te donker wordt afdekken met aluminiumfolie.

Bron bewerkt recept: Tessa Kiros - Alle smaken van de regenboog

30 minuten Vegetarisch

Nieuw kookboek. 30 minuten Vegetarisch van Rose Elliot.

Makkelijk te volgen recepten en ook regelmatig vegan. Bij sommige recepten staat zelfs een vegan optie.

Ik heb meerdere kookboeken van Rose Elliot en kom in dit boek dus ook oudere recepten van haar tegen.

Beetje jammer, allemaal nieuwe recepten was leuker geweest. Een soort verzamelaar dus met maaltijden die in 30 minuten op tafel staan.

maandag 18 maart 2013

Voorjaars omelet met veldsla

1 persoon.

2 eieren, halve ui gesnipperd, teentje knoflook fijn gehakt,  zakje veldsla, Parmezaanse kaas geraspt, boter, olijfolie, balsamico azijn, lenteui in ringetjes, kerstomaatjes.

Kluts de eieren los in een kom en schep er de ui, knoflook en kaas door. Verhit de boter in een pan en bak een omelet. Schep er een handje veldsla in en klap de omelet dubbel. Laat op laag vuur nog even stollen.

Maak een salade van de rest van de veldsla, bosui en tomaatjes. Maak een dressing van olijfolie en balsamico azijn en sprenkel dit over de salade. Snij de omelet in brede repen en schep op de salade. Serveer met geroosterd brood en boter.


Enjoy!

zondag 17 maart 2013

Vegan 'gehaktbrood''

Sommige dingen zijn zo lekker en nog makkelijk om te maken ook. Extra voordeel, je hebt er helemaal geen vlees voor nodig en toch is de smaak super!

1 ui geraspt, 1 stengel bleekselderij geraspt, 1 wortel geraspt, 2 tl veganistische worcestreshire saus (EkoPlaza), 1 eetlepel sojasaus, broodkruimels van 2 boterhammen, 4 eetlepels silkentofu, 2 porties No Egg (alleen het poeder), 1 1/2 bakje Vivera kruimgehakt, 1 eetlepel ketchup, teen knoflook geperst, olie.

Vet een cake of broodvorm in met olie. Verhit de oven op 190 graden. Doe alle ingrediënten behalve de olie in een kom en meng goed met je handen. Schep het mengsel in de vorm en druk stevig aan. Sprenkel er wat olie over en dek af met aluminiumfolie.

Zet het brood in de oven en bak 30 minuten. Zet de temperatuur dan op 200 graden, verwijder het folie en bak nog 15/20 minuten tot het brood een mooi bruin korstje heeft gekregen.

Haal het brood uit de oven en laat afkoelen. Snij het gehaktbrood in plakken.

Heerlijk op een boterham met veganaise of bij de warme maaltijd!

Bron : MouthWatering Vegan Recipes

Het groente pakket...

Tauge, paprika, bloemkool, winterwortel en selderij.

De tauge ging in de bami, de paprika in de shakshuka. De bloemkool werd gekookt en van de wortel maak ik hutspot. De selderij verdween in een waldorfsalade en in een vegan gehaktbrood.

zaterdag 16 maart 2013

Deze week aten wij...

aubergine lasagna

Zondag : roasted potatoes, courgette beignets, koolsalade, tzatziki en een choriatiki salade
Maandag : bami met broccoli
Dinsdag : Griekse  pasta salade
Woensdag : gekookte aardappels, bloemkool met champignons en een kaasburger
Donderdag : aubergine lasagna
Vrijdag : latkes van Ottolenghi met een veggiestaanse waldorf salade
Zaterdag : ovenfriet en shakshuka

woensdag 13 maart 2013

Biryani met linzen

1 ui, 1 groentebouillonblokje, olie, stukje chilipeper,, 1/2 el mosterdzaad, 1/2 el korianderzaad, 2 el sesamzaad, 1 tl kurkuma, 300 gr basmati rijst, 200 gram gewassen rode linzen, 100 gram gele rozijnen, 100 gram amandelen.

Verwarm de oven op 225 gr

Pel en snipper de ui. Breng 1 liter water met het bouillonblokje aan de kook. Verhit de olie in een ruime ovenbestendige pan en fruit er de uiensnippers, chilipeper, komijnzaad, korianderzaad en sesamzaad in.

Voeg de kurkuma, rijst en linzen toe en bak 2-3 minuten tot de rijst glazig gaat zien. Blus af met de bouillon en leg een deksel op de pan. Zet de biryani 20 minuten in de oven.

Wel de rozijnen in lauwwarm water en rooster de amandelen kort. Hak de amandelen grof. Giet de rozijnen af en laat ze uitlekken.

Neem de biryani uit de oven en laat even rusten. Roer de rijst los en strooi er de amandelen en rozijnen over.

Bron: Foodies- februari 2013

dinsdag 12 maart 2013

Witte kool salade

1 wit kooltje van ongeveer 1 kilo, 2 uien, klein stukje wortel, 120 ml azijn, 120 ml olie, 40 gram suiker, zout, handje verse peterselie.

Verwijder de lelijke bladeren van de kool. Halveer de kool en snij de kern er uit. Snij of rasp de kool in hele fijne reepjes. Ik gebruik een foodprocessor dat gaat lekker snel. Snipper de uien fijn. Rasp het stukje wortel.

Doe de uien met azijn, olie, suiker en zout in een pannetje en breng aan de kook. Schep de kool in een grote afsluitbare bak en schep de wortel erdoor. Giet het hete olie/azijn mengsel over de kool en roer alles goed door elkaar. Schep de peterselie door de kool en dek deze goed af. Laat de salade ongeveer 24 uur op smaak komen. Het blijft in de koelkast zeker 2 weken houdbaar.

maandag 11 maart 2013

Proef de nieuwe Provamel

Provamel heeft iets nieuws. Provamel Breakfast. Heerlijke sojayoghurt in de smaken naturel en vanille.  Nou daar wil je de ochtend wel mee beginnen, vers fruit er in of wat home made creusli...

Maar er is nog meer. Kookroom op basis van rijst. Ik heb altijd een pakje Soja Cuisine in de koelkast staan omdat het zo handig is. Maar nu is het er dus ook op rijst basis. Nog lichter verteerbaar lijkt mij.

Vorige week stond er namelijk een koerier voor de deur met een doos Provamel yoghurt en rijstroom. inclusief twee ontbijtkommen. De yoghurt werd geleverd in een koeltas met bevroren ijsblok want de produkten zijn vers.

Ik mocht het uitproberen en met succes. De room heb ik nog niet geprobeerd maar zodra ik dat gedaan heb hoort u nog van mij.

zondag 10 maart 2013

Pasta pesto met 'kipstukjes'

3 bakjes bascilicum (AH) of een plant, stukje Parmezaanse kaas (optioneel) handje pijnboompitten, olijfolie, peper, zout, knoflook, citroensap, 400 gram pasta, 2 bakjes 'kipstukjes'.

Doe de bascilicum met knoflook, kaas en pijnpitten in een keukenmachine en pureer fijn. Voeg een flinke scheut olijfolie toe en breng op smaak met peper en zout. Pureer nogmaals.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Bak de kipstukjes in wat olie. Giet de pasta af doe terug in de pan en schep er de pesto en kipstukjes door. Verwam nog even goed door en serveer met blokjes tomaat, een salade en wat geraspte Parmezaanse kaas.

Het groente pakket

Rode uien, pastinaak, broccoli, veldsla en witte kool.

De uien zijn multifunctioneel. De broccoli gaat in de mie, Van de witte kool maakte ik een heerlijke salade. Van de pastinaak maak ik latkes. En de sla eten we op brood etc.

Deze week aten wij...

pasta pesto
Zondag : pasta met een saus van paprika en seitan
Maandag : quesedilla,s met aardappel, bosui en zongedroogde tomaat
Dinsdag : gebakken krieltjes met sperzieboontjes en walnoot tapenade
Woensdag : salade nicoise met stokbrood
Donderdag : seitan met gember, prei en rijst
Vrijdag : pasta pesto met kipstukjes
Zaterdag : vegetarische kapsalon

donderdag 7 maart 2013

Oven gebakken aardappelen met aardpeer en citroen

500 gram kleine aardappels, 500 gram aardperen, 4 tenen knoflook in de schil*, olijfolie, oregano, zout, peper, 1/2 citroen in blokjes, 250 gram kerstomaatjes, kalamata olijven, peterselie.

Was de aardappels en zet ze op met een pan water. Kook de aardappels 10-15 minuten beetgaar. Giet af, laat enigszins afkoelen en snij ze in grote parten. Leg in een grote braadslee

Verhit de oven op 200 graden.Schil de aardperen, snij ze in plakjes en doe ze bij de aardappels. Voeg de knoflook, een flinke scheut olijfolie, oregano, zout en peper toe. Hussel alles goed door elkaar. Zet de braadslee 30 minuten in de oven.

Na 30 minuten de citroenblokjes, olijven en kerstomaatjes aan het aardappelmengsel toevoegen en nog 20 minuten in de oven laten staan. Knijp de knoflookpuree uit de schilletjes en meng door het aardappelmengsel

Haal de braadslee uit de oven en strooi de peterselie er over. Lekker met een salade.

Bron bewerkt recept: Yotam Ottolenghi - Het Kookboek

*In het recept wordt de knoflook klein gesneden maar door de hitte en de lange bereidingstijd gaat de knoflook verbranden en word bitter.

Pasta met edamame en courgette

Zonnebloemolie, 2 courgettes in plakken, 1 1/2 eetlepel rode wijnazijn, 100 gram diepvries sojaboontjes (edamame), bosje basilicumblaadjes, handje peterselieblaadjes (beide vers) olijfolie, citroensap, kappertjes, mozzarella (optioneel), zout en peper.

Verwarm olie in een pan en bak de courgetteplakjes goudbruin. Roer de azijn erdoor en zet weg.

Blancheer de sojaboontjes, giet ze af en zet weg. Bewaar een paar blaadjes maar pureer de bascilicum peterselie, olijfolie, peper en zout tot een gladde saus.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing beetgaar. Giet de pasta af en doe terug in de pan. Schep de courgettes, edamame, bascilicumsaus, kappertjes, citroensap en mozzarella  erdoor. Breng op smaak met peper en zout en knip de resterende blaadjes bascilicum er over
.

Bron bewerkt recept: Yotam Ottolenghi - Plenty

woensdag 6 maart 2013

Pasta met paprikasaus

400 gram pasta, olie, 2 bakjes seitan gehakt, 2 uien gesnipperd, 1 paprika in kleine blokjes gesneden, flinke teen knoflook, pot geroosterde paprika's, scheut witte wijn, kopje kookwater van de pasta, theelpel bouillonpoeder, snuf chilivlokken, bosje bascilicum fijn gehakt, oregano, zout en peper, half blok haloumi (optioneel)

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Bewaar een kopje kookwater. Verhit olie in een pan en fruit ui en knoflook. Laat 5 minuten zweten.Voeg het seitan gehakt, bascilicum en de paprikablokjes toe.

Pureer de geroosterde paprika's uit het potje. Voeg wijn, bouillon en kookwater aan het seitanmengsel. Schep de gepureerde paprika,s toe en roer alles goed door elkaar. Breng op smaak met peper, oregano en chilivlokken.

Schep de pasta door de saus. Snij de haloumi in kleine blokjes en schep door de pasta. Breng op smaak met peper en eventueel nog wat zout.

Bewerkt recept : bron Kalofagas


maandag 4 maart 2013

Burrito's met rijst

400 gram sperziebonen in stukjes, witte rijst (restje of 100 gram koken)olie, braadstukjes , zakje burritomix of zelf maken*, paprikapoeder, sla, paar lente uitjes in ringetjes, tomaat in blokjes, pak tortilla wraps.

Kook de sperziebonen in 15 minuten beetgaar. Kook de rijst volgens gebruiksaanwijzing. Verhit olie in een pan en bak de braadstukjes met de burritomix. Verhit opnieuw olie in een pan en voeg de rijst toe. Roer goed om en schep dan de bosui, boontjes en tomaat erdoor. Breng op smaak met paprikapoeder.

Verwarm de wraps. Beleg de wraps met sla, het rijstmengsel en de braadstukjes. Rol de wraps op en serveer met guacamole.

Bron bewerkt recept : Allerhande nr 2 2013

*Burritomix zelf maken : 4 theelepels chilipoeder, 3 theelepels komijnpoeder, 2 theelepels uienpoeder, 2 theelepels knoflookpoeder, snuf cayennepeper, zout.

Doe alles in een potje en schud goed door elkaar.

Je hebt hier maar weinig van nodig in het gerecht, ongeveer 2 theelepels is voldoende om de braadstukjes te kruiden

zondag 3 maart 2013

'Kip'salade

2 bakjes 'kipstukjes', bakje tauge, sla, paprika in blokjes, wortel geraspt, komkommer in blokjes, paar lenteuitjes in ringetjes, chilisaus, 1/2 blik kokosmelk, sojasaus, scheutje citroensap, paar eetlepels pindakaas, teen knoflook, gemberpoeder, noodels

Maak een saus van pindakaas, gemberpoeder, knoflook, citroensap, chilisaus, kokosmelk en sojasaus. Verwarm op laag vuur. Als het te dik is voeg je wat water toe

Meng de sla met tauge, paprika, komkommer, wortel en lenteui. Voeg de kipstukjes toe. Bereid de noodles volgens gebruiksaanwijzing. Schep wat noodles in een bord, de salade er op en schep er wat van de saus over.

Bron bewerkt recept: Closet Cooking

Het groente pakket

Champignons, knolselderij, paprika, andijvie, prei.

We aten andijvie stamppot, de paprika ging in de pasta, de champignons in de teriyaki en met de knolselderij en de prei heb ik nog niets gedaan.

Deze week aten wij...

Wokpeultjes
Zondag : aardpeertjes ovenschotel* van Yotam Ottolenghi
Maandag : Thaise rijst, toemis boontjes*, atjar komkommer, wok peultjes, kerrie madras eieren*, gebakken tempeh
Dinsdag : andijviestamppot met tofuspekjes en gehacktbal
Woensdag : mediterane ovenschotel met linzen*
Donderdag : kip teriyaki
Vrijdag : tomatensoep met kaasbroodjes
Zaterdag : patat

zaterdag 2 maart 2013

Wrap calzone

4 tortilla's, hummus, Wilmersburger pizzakaas, sla, rode ui, tomaat, paprika

Besmeer de wraps met hummus en beleg met sla, kaas, tomaat, rode ui en paprika. Klap ze dubbel en rooster in de grillpan tot ze bruine streepjes krijgen.