zondag 24 maart 2013

Beter eten

Soms denk ik dat ik gezond eet maar eigenlijk is er nog een hoop mis mee. Op het moment toch teveel paas eitjes... Ik heb wel eens gehoord dat de overgebleven chocolade van Sinterklaas en Kerst weer omgesmolten worden en tot paas eitjes omgetoverd! Jakkes. Maar of dat echt waar is weet ik niet.

En  ik eet niet alleen teveel paaseitjes hoor, teveel vet (lees veganaise of mayonaise), koekjes, chippies, lekkere toastjes, wijntjes...

Tijd om mijn eetpatroon maar weer eens grondig aan te pakken. Zo puur natuur en onbewerkt mogelijk dus!

Ik denk dan aan : vetten als olijf en kokosolie, verse groenten en fruit, pitten en zaden, ongebrande en ongezouten noten, granen, volkorenrijst, aardappels, volkoren pasta, verse kruiden en specerijen, zuidvruchten, eieren, tofu en tempeh, plantaardige melk, peulvruchten, brood uit de natuurvoedingswinkel, roomboter, verse groente en fruitsappen en smooties.

Met de eieren is het wel zonde van de haantjes...Daar moet ik dus nog over nadenken en ook roomboter, zo puur en gezond als boter maar kan zijn, maar wel dierlijk.

Ik begon de dag in ieder geval met een smootie van sojamelk, 5 dadels en een halve banaan en kruidenthee.

Tussendoor een stuk fruit of rauwkost. Als lunch, salades of zeker nu met het koude weer, zelf gemaakte soepen met brood uit de natuurwinkel. Als avondeten granen of aardappels, groente en tempeh of tofu.

Wat vind u. Mist er nog iets, bent u het hier mee eens of oneens... Ik hoor het graag

O ja. en nu maar volhouden want vet, zout en suiker blijven verleidelijk! (klinkt niet erg overtuigend)

1 opmerking:

  1. Winny,

    Qua producten per dag lijkt het me ideaal. Of dit biologisch, suiker-, vet-,vlees-, of koemelkvrij moet zijn geen idee. De ene keer hoor je, dat teveel eieren eten ongezond is, de andere keer mag je er elke dag wel één en zou het zelfs goed zijn. Mij lijkt gezond vers eten, alles met mate en niet teveel kant-en klaarproducten met toevoegingen het belangrijkst. Lees wel over gezonde voeding. Ga zelf ook regelmatig mijn boekje te buiten wat betreft lekkere dingen. Dat moet er natuurlijk uit, maar ja..... Met mate blijft voor mij het belangrijkst.

    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen