zondag 27 oktober 2013

Limoentaart

Ik wil deze taart al heel lang maken, maar om je visite nou een vegan taart voor te schotelen... Wie weet wat ze er van vinden, het zijn bijna allemaal carnivoren. Afijn, toch gedaan en ik heb er geen spijt van, heerlijk en zo simpel.

Pak countrycookies AH, 4 eetlepels plantaardige boter, 2 bekers limoen-melisse yofu van Provamel, 2 limoentjes, pakje sojaslagroom Alpro, 1 zakje agar-agar, 1/2 kopje water

Koekjes grof malen in een keukenmachine. Laat de eetlepels boter smelten en roer door de koekjes. Druk het koekjesmengsel in een springvorm van 22 cm en druk stevig aan. Zet weg in de koelkast.

Verwarm het water en laat de agar-agar oplossen en een paar minuten flink door koken, blijf wel roeren. Voeg dan de yofu toe en een beetje limoensap. Laat en paar minuten doorkoken onder voortdurend roeren en haal de pan dan van het vuur af.

Laat het mengsel afkoelen. Schep een laag van het yofumengsel op de koekjes bodem en zet een paar minuten terug in de koelkast. Herhaal dit een aantal keer tot de yofu op is en het mooi stijf wordt.

Klop de Alpro sojaroom stijf. Schep een flinke laag room over de taart, rasp er wat limoenschil over en leg er dunne plakjes limoen op.

Bron bewerkt recept: Wat maakt Suzette nu

4 opmerkingen:

  1. Oh, die yofu van Provamel is de lekkerste in de wereld. En dan een hele taart in die smaak.... lijkt me goddelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is echt super. valt niet zwaar en is niet zoet. Het is een blijvertje. Ik wil ook gaan experimenteren met de andere yofu smaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Ik loop al zo lang met deze taart in mijn hoofd, Nu moet ik hem wel maken..... al is het alleen maar voor mezelf. Ik herken namelijk de drempelvrees voor hoe anderen zullen reageren. Toch vermoed ik dat niemand veel verschil zal proeven met de reguliere kwark/yoghurttaart, misschien is deze nog wel lekkerder...

    Groetjes,
    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @N: het is zo,n heerlijke taart, niet zoet, niet zwaar. Ik zou het zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen