donderdag 27 februari 2014

Vitatas

Een tijd geleden ben ik gestopt met mijn Odin fruit en groentetas om dat ik veranderde van EkoPlaza.

Maar het gaat toch weer kriebelen dus een paar weken geleden besloot ik om weer eens een fruit tas te nemen en nu van Vitatas. Heerlijk weer, dus de groentetas liet niet lang op zich wachten. Ik heb nu een groentetas extra'' voor twee personen maar met de 3 personen hier in huis hebben we hier ruim voldoende aan.

Er zat groene kool, koolrabi, bietjes, schorseneren, paksoi en venkel in het pakket. De koolrabi is al op gegaan in een salade, Van de bietjes ga ik Griekse walnoot/biet muffins maken. De venkel word een 'marmelade' en soep als er nog wat over blijft. De paksoi gaat in een Oosters gerecht. Met de kool heb ik verschillende opties en de schorseneren kook ik in room, of het wordt hartige taart.

Vol op keus en smakelijke gerechten!

woensdag 26 februari 2014

Koolrabi salade

2 koolrabi's, 125 gram komijne kaas, 2 appels, bieslook, 3 eetlepels mayonaise, kerriepoeder, citroensap, theelepel mosterd, 1 theelepel honing.

Schil de koolrabi's en snij ze in dunne reepjes/blokjes. Schil de appel en snij in blokjes. Snij de komijnkaas in blokjes. Schep alles door elkaar.

Maak een dressing van mayonaise, bieslook, kerrie, citroensap, mosterd en honing. Schep de dressing door de salade en laat een paar uur op smaak komen. Serveer met gebakken aardappeltjes.

dinsdag 25 februari 2014

Wraps met zwarte bonen en avocado

6 wraps, blik zwarte bonen uitgelekt en afgespoeld, bak kastanje champignons in plakjes, sla, 1 grote ui fijn gesnipperd, teen knoflook geperst, citroensap, 3 avocado's, chilisaus, paprikapoeder, oregano, peper en zout, olie.

Verhit olie in een pan en fruit de ui. Voeg knoflook en champignons toe en bak even mee. Breng op smaak met oregano, paprikapoeder, peper en zout.

Voeg de bonen toe en schep de chilisaus erdoor. Prak de avocado's fijn met citroensap.
Verwarm de wraps en schep de avocadopuree  er op. Verdeel de sla over de wraps, schep er de avocadopuree en bonen op en rol de wraps op.

De champignons met zwarte bonen en avocado is zo,n heerlijke combinatie, wij hebben er van gesmuld!

Bron: Fashion, Food, Fun, Forever


maandag 24 februari 2014

Geroosterde zoete aardappel uit de oven

Bron plaatje WWW
Gebruik net zoveel zoete aardappels als je nodig hebt. Schil ze en snij in blokjes. Doe de zoete aardappels in een braadslee of ovenschaal en schep er kokosolie door of verwarm de kokosolie en sprenkel het er over. Breng op smaak met peper, zout, komijnpoeder en chili vlokken. Hussel alles goed door. Oven op 200 graden. Laat 25/30 minuten roosteren in de oven.

zondag 23 februari 2014

Kaneel broodjes

Deeg : 250 ml vanille sojamelk, 125 gram suiker, snuf zout, 125 ml vloeibare plantaardige boter, 50 ml warm water, 1 zakje gist, 650 gram bloem.

Vulling : 150 gram bruine basterdsuiker, 1 eetlepel kaneel, 3 eetlepels vloeibare plantaardige boter, 115 gram rozijnen

Glazuur : 125 gram poedersuiker, 2 eetlepels warter

Begin met het maken van het deeg : verwarm de sojamelk met suiker, zout en boter tot lauwwarm. Zet het vuur uit. Doe lauwwarm water, 1 eetlepel suiker en de gist in een schaaltje. Roer even door en laat 10 minuten staan.

Meng het soja/botermengsel dan met de gist. Voeg de helft van de bloem toe en meng door elkaar. Voeg de rest van de bloem toe en kneed tot een mooi deeg. Vet een kom in met boter of olie en leg het deeg erin. Laat 1 uur rijzen op een warme plaats.

Verhit de oven op 180 graden

Meng basterdsuiker met kaneel en rozijnen. Rol het deeg uit en vet in met de boter. Strooi de kaneelsuiker er over en rol het deeg op tot een lange rol. Snij het deeg in 12/16 plakken. Leg de deeg plakken met de platte kant op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in 20 minuten gaar en bruin.

Laat 10 minuten afkoelen voordat je gaat glazuren

Maak glazuur door het water met de poedersuiker te mengen en smeer de kaneelbroodjes hier mee in.

Bron recept: Vegan Challenge

Ik vind de vulling van de broodjes veel te zoet. 75/100 gram basterdsuiker lijkt mij meer dan genoeg.
Verder zijn ze erg lekker!




Deze week aten wij...

 

Zondag : tzatziki aardappelsalade, courgette kefthedes, groene Griekse salade
Maandag : Ceasar salade*
Dinsdag : ovenroasted sweet potatoes, taco salad
Woensdag : wraps met black beans, champignons en avocado
Donderdag : hutspot
Vrijdag : seitan met gember en rijst
Zaterdag : taartjes met zoete aardappelpuree en champignons, tomaten soep

donderdag 20 februari 2014

Saté van sojabrokjes

In de  Haagse Wagenstraat (China Town) zit vegetarische toko Sie San. Daar kan je je als vegetariër/veganist geweldig uit leven... Carnivoren zijn natuurlijk ook welkom :)

Ik kocht sojabrokjes (neutraal van smaak) om er saté van te maken.

Week een hoeveelheid brokjes minimaal 2 uur in water. Knijp de brokjes goed uit na het weken en maak een marinade van ketjap, fijn gehakte knoflook, sambal, citroensap en een beetje olie.
Schep de brokjes erdoor en laat een paar uur intrekken.

Rooster de brokjes in, op of onder een grill tot ze mooi bruin en knapperig zijn. Ik heb een contactgrill en leg ze er tussen dat gaat prima.

Maak er een ketjapsausje bij. Kopje ketjap, 1/2 ui gesnipperd, 2 eetlepels pindakaas, theelepel sambal, citroenplakjes of sap, teen knoflook geraspt, eetlepel gefruite uitjes, olie, 1/2 kopje water, paar blaadjes fijn geknipte selderijblad (optioneel).

Verhit de olie in een pan en fruit de ui op laag vuur. Voeg de rest van de ingrediënten toe en breng langzaam aan de kook. Voeg wat water toe als de saus te dik blijft.

Schep de ketjapsaus over de satë en strooi er nog wat gefruite uitjes over.


woensdag 19 februari 2014

Jalfrezi met groenten

4 personen

2 tl komijnzaad, 2 kruidnagels, 1 tl kurkuma, olie, 1 ui gesnipperd, 3 aubergines in plakken, stukje gemberwortel geschild en in plakjes, theelepel sambal, 2 tenen knoflook fijn gehakt, blikje tomatenpuree, citroensap, 2 grote vastkokende aardappels geschild en in blokjes, 750 ml groentebouillon, 1 kleine bloemkool in roosjes, 100 gram sperziebonen in stukjes, ketoembar, gekookte rijst, mangochutney.

Verhit olie in een pan en fruit komijnzaad met mosterdzaad, kruidnagel en kurkuma. Voeg de ui, knoflook en aubergine toe en bak alles zacht. Voeg gember, sambal, tomatenpuree, ketoembar en citroensap toe. Roer alles goed om en laat 5 minuten op laag vuur  op smaak komen. Schep dan de aardappels, bloemkool, bonen en bouillon erbij breng aan de kook en laat 15-20 minuten op laag vuur koken tot de groenten zacht zijn en de saus is ingedikt. 

Breng op smaak met zout en peper en serveer met rijst en mangochutney. Wij aten er nog kipstuckjes bij.

Bron bewerkt recept Jamie Magazine februari/maart 2014

dinsdag 18 februari 2014

Gemengde Griekse salade

Een iets andere Griekse salade als we gewend zijn maar wel heel erg lekker!

4 personen

1 komkommer, scheut rode wijnazijn, grote zak gemengde sla, verse peterselie, citroensap, olijfolie, 1 el honing, flinke eetlepel Griekse yoghurt, teen knoflook geperst, 3-5 el pitten en zaden geroosterd.

Schraap met een vork over de gewassen schil van de komkommer zodat er diepe groeven ontstaan. Schaaf de komkommer dan in plakjes. Doe ze met azijn en een snuf zeezout in een kom en laat een tijdje marineren.

Doe de sla in een grote kom en strooi de verse peterselie er over. Maak de dressing door olie, citroensap, honing, yoghurt en knoflook door elkaar te mengen. Breng de dressing op smaak met peper en zout.

Giet de komkommer af en doe bij de sla. Schep de dressing door de salade en strooi er de geroosterde pitten en zaden over.

Wil je de salade 100% plantaardig, gebruik dan agavestroop in plaats van honing en Alpro Mild and Creamy in plaats van de Griekse yoghurt

Bron Jamie Magazine Februari-Maart 2014

maandag 17 februari 2014

Samosa's

Ik maakte al eens eerder samosa's en altijd van een restje doperwtjes, bloemkool en aardappel. De hoeveelheid samosa's die ik maak is dus ook afhankelijk van de hoeveelheid kliekjes die ik over hou. En daar pas je dus ook de hoeveelheid kruiden bij aan.

Vorige keer maakte ik zelf het deeg en frituurde ze, wat de samosa's wel wat vet maakt. Deze keer maakte ik ze van hartig taart deeg. Veel minder vet dus en daardoor veel lekkerder.

Restje gekookte bloemkool, restje gekookte aardappels, restje doperwten, 1 kleine ui gesnipperd, teen knoflook geperst, stuk wortel in hele kleine blokjes gesneden, beetje sambal, masala kerrie, djintan, peper, zout.

Oven op 200 graden
Laat een hoeveelheid hartige taart plakjes ontdooien.

Fruit ui met knoflook, sambal, masala kerrie en djintan. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de groenten toe en bak even mee.
Vul de hartige taart plakjes met het mengsel en vouw ze goed dicht. Kwast de bovenkant in met sojamelk of een ander soort melk wat je voor handen hebt en strooi er sesamzaadjes over.

Bak in ongeveer 20 minuten gaar en goudbruin.

zondag 16 februari 2014

Blauwe bessen muffins

Beslag : 210 gram spelt meel, 150 gram rietsuiker, snufje zout, theelepel bakpoeder, 1 ei of 1 portie No Egg, 85 ml olie, 85 ml (soja)melk, 150 gram blauwe bessen

Topping : 100 gram rietsuiker, 45 gram speltmeel, 60 gram boter op kamertemperatuur, kaneel .

Oven op 200 graden

Roer meel, suiker, zout, bakpoeder door elkaar in een kom. Meng in een andere kom, olie, melk en ei of No Egg door elkaar. Voeg de natte bij de droge ingrediënten kort door elkaar. Schep de blauwe bessen er voorzichtig doorheen.

Roer de topping door boter, suiker, meel en kaneel met een vork tot een kruimelig deeg.

Schep het beslag in muffin vormpjes en verdeel de topping erover. Zet de muffins in de oven en bak ze in 25 minuten gaar en goudbruin.

 Bron Brenda Kookt


Deze week aten wij...

 
Zondag : banh mi
Maandag : lauwwarme salade van aardappeltjes en boontjes
Dinsdag : jalfrezi met groenten
Woensdag : Thaise salade
Donderdag : bibimbap
Vrijdag : bami met saté van sojabrokjes
Zaterdag : groentesoep met naanpizza's

donderdag 13 februari 2014

Feta en rode pesto empenada,s

25 gr pijnboompitten, olijfolie, 2 teentjes knoflook geperst, 1 kleine courgette in kleine blokjes gesneden, 1 tl paprikapoeder, 2 eetlepels rode pesto, 1 eetlepel kappertjes, 25 gram olijven, 50 gram feta verkruimeld, rol of 1/2 pakje bladerdeeg ontdooid, (soja)melk


Oven op 200 graden of op180 gr bij heteluchtoven

Rooster de pijnboompitten tot ze enigzins bruin kleuren. Haal uit de pan en zet even weg.
Giet olie in de pan en bak de knoflook en courgette een paar minuten en breng op smaak met paprika poeder. Haal de pan van het vuur en meng er de pijnboompitten, olijven, pesto, kappertjes en feta door.

Vul de plakjes bladerdeeg met het mengsel en druk de randjes goed dicht. Kwast de bovenkant in met melk. Bak de empenada,s in 15/20 gaar en goudbruin.

Wil je het plantaardig gebruik dan plantaardig bladerdeeg (Tante Fanny of Moin en Wilmersburger kaas)

woensdag 12 februari 2014

Tapas: Aïoli en spread van kikkererwten en gemarineerde artisjokken

Aïoli

Paar eetlepels veganaise, eivrije mayonaise of volle mayonaise, scheutje citroensap, peper, flinke teen knoflook geperst of fijngehakt

Meng de mayonaise met citroensap, peper en knoflook. Laat op smaak komen.


Kikkererwten-artisjokken spread

Klein blikje kikkererwten, twee gemarineerde artisjokken uit een potje, beetje citroensap, teen knoflook, scheutje olie uit het potje artisjokken, tijm.

Doe alles in een keukenmachine en pureer helemaal fijn. Serveer met een knapperig stuk brood.

dinsdag 11 februari 2014

Tapas Gevulde paprika,s

Laatst maakte ik tapas voor 3 personen. 

We aten het volgende: patatas bravas, stokbrood met een puree van kikkererwten en artisjok, empanada,s, gevulde paprika,s, olijven en aïoli

Ik wil beginnen met de gevulde paprika,s

Olijfolie, 1 ui gesnipperd, teen knoflook geperst, 75 gram tofugehakt, 1/2 theelepel sambal, 75 gram gekookte rijst, 50 gram zongedroogde tomaten op olie in kleine stukjes geknipt, 25 gram olijven fijn gehakt, paar blaadjes basilicum klein geknipt, 75 gram feta verkruimeld, 3 puntpaprika,s

Verhit de olie in een pan en fruit de ui met knoflook, sambal en tofu gehakt tot alles zacht is. Haal de pan van het vuur en meng er de zongedroogde tomaat, olijven, rijst, basilicum en kaas door.

Snij de paprika,s in de lengte open en verwijder voorzichtig de zaadjes. Schep het rijstmengsel in de paprika,s en sprenkel er nog wat olijfolie over.

Verhit de oven op 200 graden. Leg de paprika,s op een bakblik en laat ze 30-40 minuten roosteren.

(Wil je de paprika,s helemaal vegan, gebruik dan iets van Cheezly of Wilmersburger kaas)

maandag 10 februari 2014

Kruidige rijst met cashewnoten en champignons

3 personen

Olie, 75 gram ongezouten cashewnoten, 1 theelepel komijnzaad, 1/2 ui gesnipperd, 3 lente uitjes in ringetjes, snufje chili vlokken of een theelepel sambal, snuf zout, 1/2 theelepel ketoembar, 250 gram champignons in plakjes, 2 tomaten kleingesneden, mok basmati rijst.

Kook rijst volgens gebruiksaanwijzing op het pak. 

Verhit de olie in een pan en voeg de cashewnoten toe. Bak de cashewnoten goudbruin en haal ze met een schuimspaander uit het vet (ik koop altijd 'rauwe' cashewnoten en pinda's bij de toko)

Schep de komijnzaadjes in de olie van de pan die je net gebruikt hebt voor de noten. Zodra ze gaan sissen en springen voeg je de ui toe en bak de ui in 2-3 minuten glazig. Voeg de chili vlokken of sambal en ketoembar toe en roe alles goed om. Schep de champignons, lente ui en tomaten door het mengsel en bak tot het vocht van de champignons verdampt is.

Schep de rijst door het mengsel en laat nog een minuut of 10 op laag vuur goed warm worden.

Serveer met panir en mangoslade

  Bewerkt recept-bron Vegetarian Living - september 2011

zondag 9 februari 2014

Deze week eten wij...

groente pakketjes
Zondag : tapas*
Maandag : bloemkool met gekookte aardappels, gebakken champignons en kipstuckjes
Dinsdag : ravioli met paddestoelen en rucola pesto*
Woensdag : cashewnoten rijst met panir en mangosalade
Donderdag : groente pakketjes*
met gebakken krieltjes
Vrijdag : witte bonen in tomaten saus met tofu gehakt, zure room en kaas*
Zaterdag : uiensoep met tortellini* en bruschetta

donderdag 6 februari 2014

Panir tandoori

Blok panir naturel (EkoPlaza) teen knoflook, halve ui, olie, volle theelepel tandoori pasta (Patak's)

Snij de panir in blokjes, snipper de ui en de knoflook. Verhit olie in een pan en bak de paneer een paar minuten op hoog vuur. Voeg ui en knoflook toe en bak nog een paar minten op middelmatig vuur mee. Voeg de tandoori pasta toe en meng alles goed door elkaar.

Panir is ook makkelijk zelf te maken - recept van Vegatopia

woensdag 5 februari 2014

Mango salade

1 rijpe mango, 1 ui, 1/2 komkommer, 1 eetlepel gembersiroop, scheutje citroensap, ketoembar, theelepel sambal, snufje zout.

Schil de mango en snij hem in kleine bokjes, snipper de ui en snij de komkommer in kleine blokjes. Doe alles in een schaal en meng met gembersiroop, sambal, citroensap, ketoembar en zout. Laat een uurtje op smaak komen.

Bron bewerkt recept: Oosters Vegetarisch - Jolande Burg

dinsdag 4 februari 2014

Penne met broccolipesto

2-3 personen

1 stronk broccoli, 200-300 gram penne, hand walnoten, bosje bascilicum, zout, citroensap, flinke teen knoflook, olie, appelazijn

Snij de broccoli in kleine roosjes en zet op met een pan water. Laat 5 minuten koken en schep de roosjes dan uit de pan maar gooi het water niet weg. Kook de penne in het broccoliwater volgens gebruiksaanwijzing op het pak.

Maak pesto van walnoten, knoflook, citroensap, scheutje appelazijn en wat olie. Voeg dan de gare broccoliroosjes toe en pureer nog even verder tot een homogene massa. Breng op smaak met peper en zout.

Schep de pesto door de gare penne en strooi er nog wat walnoten over. De liefhebber strooit er nog wat geraspte parmezaan of pecorino over (maar is eigenlijk helemaal niet nodig)

maandag 3 februari 2014

Salade met gegrilde courgette

Zak gemengde bladsla, 1 courgette, 100 gram oude kaas in blokjes, 4 tomaten, 1 ui, citroensap, olie, peper zout, peterselie.

Verhit wat olie in een grillpan. Snij de courgette in dunne plakjes en grill ze in de pan tot er mooie bruine streepjes op komen. Bestrooi met wat peper en zout.

Snij de tomaat en ui in hele kleine blokjes. Meng er het citroensap door en breng op smaak met peper, zout en peterselie.

Doe de sla in een kom en schep de courgette en de kaasblokjes erdoor. Maak een vinaigrette van olie, citroen, peper en zout en schep door de salade. Serveer met de tomatensalsa.

Serveer met luxaflex aardappels

zaterdag 1 februari 2014

Wat zullen we nou weer eens eten???





Chachacha, wat zullen we eten...??? Even op het internet speuren dan maar!