zaterdag 24 mei 2014

Aardappel salade met frisse kruiden dressing

2 personen

250 gram aardappels geschild en in blokjes gesneden. 2 eieren hard gekookt, handje kerstomaatjes, 2 augurken fijn gehakt, 3 Amsterdamse uitjes fijn gehakt, 1 lente uit in ringetjes gesneden, handje verse peterselie, 10 stengels bieslook, teen knoflook geperst, 1/2 kopje mild and creamy soja yoghurt van Alpro, eetlepel veganaise, peper en zout, augurkennat, sla

Kook de aardappelblokjes 10 minuten. Leg sla op borden. halveer de kerstomaatjes en leg ze op de sla. Pel de eieren en snij in plakjes. leg de eieren op de sla. Maak een sausje van sojayoghurt, veganaise, knoflook, lenteui, de kruiden,augurk en Amsterdamse uitjes. Schenk het sausje over de salade
.

Bron bewerkt recept Celia Brooks 5:2 vegetarian

vrijdag 23 mei 2014

Deze week aten wij...

Zondag: Chinese mini loempiaatjes, gebakken banaantjes, rempejek
Maandag: wrap met gebakken ei en baked beans (5:2 dieet)
Dinsdag: pasta di Genua
Woensdag: burrito bowl met stokbrood en kruiden/roomkaas
Donderdag; aardappelsalade* (5:2 dieet)
Vrijdag: lasagna bolognese
Zaterdag: tomatensoep, spanakopita, kaas uienbrood

donderdag 22 mei 2014

De Easy Vegeterranean

Geweldig kookboek, De Eeasy Vegeterranean, hier wil ik iedere dag wel uit koken! 
Zowel vegetarisch als veganistische recepten, heerlijke pasta,s broden, risotto,s toetjes.

Het andere boek Vegeterranean  heb ik ook. Prachtig boek met mooie foto,s maar de receptuur is wat ingewikkelder. Niet wat je snel op tafel zet. In dit nieuwe boek kan dat echter wel, smakelijke recepten  die met en half uur op tafel kunnen staan.

woensdag 21 mei 2014

Burrito met gebakken ei

2 personen

2 tortilla,s, 40 gram light zuivelspread (AH), 100 gram refried beans, beetje sambal, 2 eieren, beetje boter, handje champignons in plakjes, halve ui gesnipperd, zout en peper, 4 eetlepels bruschetta, sla


Verwarm de bonen met sambal. Bak de eieren in een beetje boter. Fruit de ui in een beetje boter en bak de champignons mee. Verwam de tortilla,s en besmeer met de roomkaas. Beleg de tortilla,s met champignons, de refried beans en leg er het gebakken ei op. Klap de tortilla,s dicht en schep er wat bruschetta op. Serveer met een salade

Bron bewerkt recept: 5:2 Vegetarian Celia Brooks

dinsdag 20 mei 2014

Kaas/uienbrood met peppadews



(Voor de plantaardige versie gebruik je Wilmersburger geraspte kaas, No-Egg, Tofutti en een plantaardige melk)


250 gram zelfrijzend bakmeel, zout, 30 gram geraspte oude kaas, 1 ui gesnipperd, teen knoflook geperst, handje verse peterselie fijn gesneden, paar takjes tijm gerist, handje verse bieslook in kleine stukjes geknipt, 125 gram verse roomkaas naturel, 1 ei, 1/2 el mosterd, 75 ml (soja)melk, 3 peppadews klein gehakt.

Oven op 180 graden
Zeef bakmeel boven een kom. Meng met de geraspte kaas, zout, gemalen zwarte peper, knoflook, kruiden en de helft van de uiensnippers.

Klop in een andere kom de roomkaas los met het ei, mosterd en de peppadews. Meng het roomkaas mengsel door het kaasmengsel. Voeg net zoveel melk toe tot een deeg ontstaat dat zacht is maar niet plakkerig.

Schep het deeg in een klein ingevet of met bakpapier bekleed cake of broodblik. Bestrooi met de rest van de uisnipppers. Bak het brood in ongeveer 45 minuten gaar en goudbruin.

Bron bewerkt recept: Magazine Buitenleven nummer 4 juni 2014

maandag 19 mei 2014

Zoet zure tofu met ananas

2 personen

1 rode ui gesnipperd, 2 eetlepels sojasaus, beetje water, scheutje citroensap, 1 eetlepel agavestroop, snufje chilivlokken, 200 gram tofu uitgelekt en in blokjes gesneden, 100 gram verse ananas in kleine blokjes gesneden, stukje verse gember geraspt, 2 knoflook tenen geperst, 1 theelepel maizena, beetje water, noodles.

Doe de ui in een pan met sojasaus, water, citroensap, agavestroop, gember en chilivlokken. Breng aan de kook en laat dan een minuut of 5 op laag vuur koken. Voeg eventueel nog wat water of/en sojasaus toe als het te droog wordt.

Voeg de ananas, tofu en knoflook aan het uimengsel toe en roer voorzichtig om.Zet het vuur wat hoger en bak een minuut of 10. Maak de maizena aan met water en schenk bij het tofumengsel.

Roer een pakje kant en klare noodles door het gerecht.

Serveer met een komkommer salade

Recept komt uit 5:2 Vegetarian van Celia Brooks. Magere en bescheiden maaltijden volgens het Vasten Dieet van Michael Mosley

Zie hier de documentaire

 

zondag 18 mei 2014

Deze week aten wij...

Zondag: spagetti bolognese met tofu gehakt
Maandag: Griekse boontjes met kipstuckjes
Dinsdag: gevulde paprika, pitabrood, restje tzatiki
Woensdag: Thaise rijst, roerbak groenten, saté
Donderdag: zoetzure tofu met ananas en noodles*
Vrijdag: lauwwarme aardappelsalade
Zaterdag: naanpizza

woensdag 14 mei 2014

Pita met tempeh en een glaasje tjendol

Dit vind ik nou zo lekker. Een grote volkoren pita besmeerd met pindakaas, plakjes komkommer, tempeh kering en tjendol om het weg te spoelen!

Bananen cupcakes

Bananen cupcakes

2 cups tarwebloem, 1 cup suiker, 1 theelepel bakpoeder, 1/2 theelepel bakingsoda, snufje zout, theelepel kaneel, 1/2 theelepel nootmuskaat, theelepel gemberpoeder, 2 rijpe bananen met een vork fijn geprakt, 1 cup kokosmelk, 1/2 cup zonnebloemolie, 2 theelepels witte of appelazijn, beetje vanillesuiker of vanille extract.

Meng in een grote kom bloem, suiker, bakpoeder, baking soda, zout, kaneel, nootmuskaat, vanille en gember. Meng in een andere kom bananen, olie en kokosmelk.

Schep de mengsels bij elkaar en roer luchtig door maar niet te lang.

Verhit de oven op 175 graden. Zet 12 papieren vormpjes in een muffinplaat en schep het beslag er in. Zet de cupcakes in de oven en bak ongeveer 30 minuten. Prik met een cocktailprikker in de cupcakes om te kijken of ze gaar zijn en bak anders nog een paar minuten extra.

Cupmaatjes kan je kopen bij AH

Bron bewerkt recept: Chef Chloe Coscarelli

maandag 12 mei 2014

GroenVoer

Ik heb al jaren mijn  eigen blogje over vegetarisch en veganistisch koken. Ik besloot er maar een facebookpagina bij te maken. U zult daar dezelfde recepten vinden, maar zonder de persoonlijke noot die ik zo af en toe op dit blog handteer. 

Van harte welkom dus op GroenVoer

zondag 11 mei 2014

Deze week aten wij...

Zondag: Griekse mezze*
Maandag: hutspot
Dinsdag: gebakken aardappels met sla en groentesticks van Iglo (bah, nooit meer)
Woensdag: risotto met tomaat en bascilicum
Donderdag: Koreaanse bibimbap
Vrijdag; Indiaas bij Maharani in Den Haag 
Zaterdag: tomaten/courgette soep met spanakopita en feta pasteitjes (restje van de Griekse mezze)

donderdag 8 mei 2014

Zelf maken, meusli

Dat sommige dingen toch zo kinderlijk eenvoudig kunnen zijn en zo veel lekkerder. Ik maak al een aantal jaar mijn eigen creusli en vanaf vandaag ook mijn eigen meusli

300 gram havervlokken, 60 gram amandelen grof gehakt, 30 gram rozijnen, 15 gram tarwekiemen, paar stuks gedroogde fruit, appel, pruim, abrikoos etc.

Meng de havervlokken met tarwekiemen, rozijnen en amandelen. Knip het gedroogde fruit in stukjes en meng door de meusli

Doe 3 eetlepels meusli in een kom en schenk er yoghurt of sojayoghurt over. Zet een nachtje in de koelkast en eet s,morgens lekker op met eventueel nog wat extra fruit, appelcompote of noten. 

(Ik koop gewoon een zak tutti frutti bij AH of Lidl en knip dat fijn om door de meusli te mengen)

Bron bewerkt recept: Elke dag supergezond - Heidi Swanson

woensdag 7 mei 2014

Risotto met tomaat en bascilicum

2 personen

200 gram risotto rijst, 1 kleine ui gesnipperd, teen knoflook fijngehakt, 5 dl kokendhete groentebouillon, olijfolie, klontje roomboter of plantaardige boter, parmezaanse kaas geraspt of veganistische parmezanni, 10 kerstomaatjes, 3 pommodore tomaten, hand verse bascilicumblaadjes fijn gehakt, peper, zout, pijnboompitten.

Maak een kruis aan de bovenkant van de pommodores en overgiet ze met kokend water. Laat een minuut staan tot de velletjes loskomen. Verwijder de velletjes en haal de pitjes uit de tomaten. Snij de tomaten in kleine stukjes.

Verhit wat olijfolie in en pan en smoor de tomaat met bascilicum, knoflook, zout en peper.

Verhit in een andere pan olijfolie op hoog vuur en bak de kerstomaatjes. Kijk wel uit want de velletjes springen open en daardoor kan de olie alle kanten opspatten. (ik spreek uit ervaring)

Verhit olijfolie in een grote pan en fruit de ui zachtjes, een minuut of 5. Voeg de rijst toe en meng goed door zodat de korrels glazig gaan zien. Giet een soeplepel bouillon bij de rijst en roer tot de rijst al het vocht heeft opgenomen. Voeg de  tomaatstukjes toe. Ga door tot de bouillon op is, duurt ongeveer 20 minuten en blijf roeren, roeren, roeren (met een houten pollepel.)

Roer dan de boter en de kaas door de risotto, roer nog even goed door en laat twee minuten staan. Rooster de pijnboompitten in een pan.

Serveer de risotto met de kerstomaatjes, pijnboompitten en wat verse bascilicum en een lekkere salade.

Bron: Risotto - Laura Zavan




dinsdag 6 mei 2014

Roomkaastaart met hazelnoot

140 gram roomboter, 300 gram digestive kaakjes van Verkade, 85 gram poedersuiker, 500 gram roomkaas (Mon Chou) 250 ml slagroom (35 % vet) eetlepel vanillesuiker, doosje Ferrero Rocher, potje Nutella, handje hazelnoten, springvorm van 24 cm.

Maal de kaakjes fijn in een keukenmachine. Smelt de boter op laag vuur. Meng boter met koekjes.
Bekleed de springvorm met bakpapier en stort het koekjesdeeg hier op. Druk goed aan en zet in de koelkast.

Doe roomkaas in een kom en voeg de poedersuiker toe. Mix tot het zacht wordt. Mix in een andere kom de slagroom met vanillesuiker tot zachte pieken. Meng de room voorzichtig door de roomkaas. Hak 5 Ferrero Rocher bonbons klein en schep ze door het roomkaasmengsel. Schep het mengsel over het kaakjesdeeg en maak zo glad mogelijk met een spatel. Dek af met plasticfolie en zet een nacht in de koelkast.

Verwarm de Nutella in de magnetron totdat het zacht wordt, maar niet te warm. Lepel de Nutella over de roomkaastaart in cirkels of maak er een egaal geheel van.

Hak de hazelnoten fijn en strooi ze over de taart. Druk de rest van de Ferrero Rocher bonbons in de taart. Zet terug in de koelkast tot gebruik.

Bron: Good Food Magazine mei 2014



maandag 5 mei 2014

Courgette pannenkoekjes

Foto Good Food magazine
200 gram cottage cheese, 300 gram geraspte courgette, beetje oregano, 2 lente uitjes in stukjes, 2 knoflooktenen geperst, 4 eetlepels bloem, theelepel bakpoeder, 2 grote eieren, olijfolie

Doe de cottagecheese in een theedoek zonder wasgeurtjes en laat hem een beetje uitlekken. Besprenkel de courgette met wat zout en meng het er met je handen doorheen. Zet een minuut of tien weg.

Meng de eieren, oregano, bakpoeder, bloem, knoflook en lenteui in een kom. Roer goed door en voeg de courgette toe. Meng de cottagecheese door het mengsel. Als het te nat is voeg je nog wat extra bloem toe.

Verhit wat olie in en pan en schep met een lepel bergjes van het mengsel in de pan. Druk een beetje plat. Laat aan iedere kan een paar minuten bakken tot de pannenkoekjes bruin zien en gaar zijn.

Serveer met en Griekse salade en gebakken aardappels

Bron bewerkt recept: Good Food mei 2014


Deze week aten wij...

Zondag: Griekse pasta salade
Maandag: wokschotel met tofu*
Dinsdag: tortellini uit de oven*
Woensdag: courgette beignets* met een Griekse salade
Donderdag: bloemkoolcurry
Vrijdag: aardappelsalade met asperges
Zaterdag: shoarma rol*

zondag 4 mei 2014

Groene asperge salade

2 personen

Schaaltje dunne groene asperges (100 gr AH) 400 gram krielaardappeltjes, 3 eieren, handje kerstomaatjes, half zakje gemengde sla, 1 kleine ui, eetlepel kappertjes, olie, citroensap, theelepel mosterd, peper en zout

Kook de aardappeltjes in 10 minuten gaar. Halveer de asperges en stoom ze in 3 minuten beetgaar. Kook de eieren hard en pel ze. Snipper de ui fijn.

Maak een dressing van olie, citroensap, mosterd, peper, zout en schep de kappertjes erdoor.

Leg sla op borden. Schep de aardappels, tomaatjes, ui, asperges en ei op de sla. Giet de dressing er over.

zaterdag 3 mei 2014

Bagel met cashew roomkaas, knoflook en bieslook

150 gram cashewnoten, water, bieslook, 3 tenen knoflook, peper, tomaatjes, bagel

Laat de cashewnoten weken in het water, minimaal 4 uur, liefst een heel nacht. Giet de cashewnoten af en blend ze fijn in een keukenmachine. Laat de machine goed lang draaien dan wordt het een mooi romig geheel. 

Pers de knoflook fijn en knip de bieslook in kleine sukjes. Meng knoflook, bieslook en peper door de 'roomkaas' en breng op smaak met een beetje zout en peper.

Beleg de bagel met wat 'cashewkaas' en leg er tomaat op.

Je kan de cashewkaas ook naturel laten voor zoete bagels, met jam of verse aardbeien

donderdag 1 mei 2014

Zoete tahini met dadels

Bij EkoPlaza kocht ik deze zoete tahini met dadels. Niet echt goedkoop, maar wel heel erg lekker voor op brood. Als het potje op is ga ik het zelf proberen te maken, dat moet wel veel voordeliger zijn en wie weet ook wel lekkerder.

Er zijn ook nog een naturelvariant en een met rozijnen, ook lekker

Lima crunchy sweet tahini

Elke dag supergezond

Ik volg het blog van Heidi Swanson, 101 CookBooks al jaren. Geweldige vegetarische recepten. Ze heeft een paar kookboeken op haar naam staan en dit exemplaar vond ik bij Bruna. Meteen gekocht dus want iedere dag supergezond eten daar houd ik wel van :)

Vegan Challenge dag 30

Foto courgette beignets Good Food mei 2014
Ontbijt: 2 boterhammen met plantaardige boter en keukenstroop, kruidenthee

Lunch: tomaten/venkelsoep, thee

Avondmaaltijd: courgette beignets*, griekse salade, thee

Tussendoor: moorkop

In de beignets zat huttenkäse en de moorkop is ook niet vegan.

Vanaf vandaag gaat de veggie challenge beginnen. Dat is voor mij geen uitdaging...
Ik ga weer lekker recepten schrijven want er ligt nog een hele stapel gerechten die ik met jullie wil delen en nog gemaakt moeten worden...