zaterdag 31 januari 2015

Gepofte rijstblokjes met zoute karamel


100 gram gepofte rijst (Kellogg's), 225 gr minipretzels of zoute sticks grof gebroken, 60 gr plantaardige boter, 100 gr rietsuiker,175 gr rijststroop, 1/4 tl bakingsoda, 150 gr droog geroosterde gezoute pinda's, vanille extract

Bekleed een bakvorm van 23x23 cm met bakpapier. Meng pofrijst en pretzels in een kom.Meng in een pan boter met suiker en stroop aan de kook en kook 1 minuut door.

Neem de pan van het vuur en roer de bakingsoda erdoor. De karamel gaat nu dik worden. Roer de pinda's en de vanille door de karamel. Schenk het mengsel door de pretzels/pofrijst en meng goed door elkaar. Schenk het mengsel uit over de bodem van de bakvorm en druk stevig aan.

Zet de vorm minimaal 15 minuten in de vriezer om op te stijven en snij dan in blokjes.

Voor ca 24 blokjes 

Bron: Veganistisch Koken


dinsdag 27 januari 2015

Goed gevulde bruine bonensoep

Groot blik of 500 gram zelf gekookte bruine bonen, 2 uien fijn gesnipperd, teen knoflook gehakt, blikje tomatenpuree, 2 tomaten in blokjes, 1 prei in dunne ringetjes, 1 paprika in kleine blokjes, klein blikje mais of diepvries, 1 stengel bleekselderij in kleine stukjes, 1 1/2 liter groentebouillon, theelepel sambal, theelepel komijnpoeder, snufje chilipoeder, snufje gerookt paprikapoeder.

Fruit ui met knoflook in en beetje olie. Voeg de rest van de groenten toe en bak kort mee. Schep de bonen door het mengsel met tomatenpuree en de kruiden. Giet dan de bouillon erbij en breng aan de kook. Laat een half uurtje koken op laag vuur. Laat de soep zo of pureer hem licht.

Serveer met een lekker stuk brood.

maandag 26 januari 2015

Aardappelcurry

Olie, ui gesnipperd, ketoembar, 300 gram oesterzwammen, 600 gram krielaardappeltjes, 3 tomaten in cublokjes, theelepel ketoembar, theelepel geelwortel, snufje chilipoeder, water, citroensap, zout.

Verhit de olie en fruit de ui met ketoembar. Laat 5-7 minuten op laag vuur pruttelen. Voe dan de oesterwammen toe met zout en de kruiden. Bak kort mee.

Voeg aardappeltjes en tomaten toe en zet onder water. Breng aan de kook en laat 15-20 minuten op half hoog vuur koken. Breng op smaak met citroensap.

Serveer met naanbrood.

Bron: Vegan Dad

zondag 25 januari 2015

Tempeh burgers

225 gram tempeh, 125 gr bloem, 50 gr vloeibare plantaardige boter, 1 volle eetlepel pindakaas, 1 theelepel groentebouillonpoeder, 1 theelepel liquid smoke, tamari of sojasaus, 1 theelepel gerookt pikant paprika poeder, eetlepel ketchup, zout en peper.

Breek de tempeh in stukken en verkruimel zo fijn mogelijk in een keukenmachine. Doe de verkruimelde tempeh in een kom. Voeg bloem, boter, pindakaas, bouillon en de kruiden toe en kneed tot een stevige bal. Maak 4 burgers van het mengsel en laat een half uurtje opstijven in de koelkast.

Verhit olie in een pan en bak de burgers aan beide zijden goudbruin
Leg sla op een (zelf gebakken) broodje en leg hier de burgers op. Garneer met currysaus, tomaat en gemengd zuur

Deze week aten wij...

Tempehburger
Zondag: bami met groenten
Maandag: Ceasar salad*
Dinsdag: schorseneren in sojaroomsaus met gebakken aardappelen
Woensdag: knolselderijsoep en zelf gebakken brood
Donderdag: witte koolrolletjes gevuld met rijst* van Yotam Ottolenghi
Vrijdag: chili cheese fries* met een Sante Fe salade
Zaterdag: tempeh burger met oven friet

Knolselderijsoep met hazelnoten en krokante salie

6 personen

olijfolie, 1 prei gewassen en in ringetjes gesneden, 1 selderijknol gewassen, geschild en in blokjes gesneden, 4 appels geschild, klokhuis verwijderd en in blokjes, tijm, 1 1/2 liter groentebouillon, 1 blik van 400 gram witte bonen of kikkererwten, zeezout en peper.

Op dienen met een hazelnoten, 100 gram boter, salieblaadjes

Verhit de olie in een grote (soep)pan. Doe de prei erin en smoor 10 minuten tot hij halfzacht en zoet is. Voeg knolselderij, appels en tijm toe en smoor alles 2-3 minuten. Giet dan de bouillon erbij en voeg de bonen toe. Laat de soep 20-30 minuten zachtjes koken en pureer de soep dan.

Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan goudbruin. Schud ze uit de pan en zet de pan opzij.
Verhit de boter in de pan en bak de hazelnoten en salieblaadjes tot ze knapperig zijn en de boter lichtbruin is.

Schep de soep in kommen en garneer met de hazelnoot-salieboter. Serveer met een knapperig stuk brood

Bron: Een nieuwe kijk op eten - Anna Jones

donderdag 22 januari 2015

Irish soda bread


Zo makkelijk te maken en zo lekker. Ik kookte een pan knolselderijsoep en terwijl die vrolijk stond te pruttelen op het fornuis maakte ik dit broodje, voor erbij...

Er hoort eigenlijk karnemelk in het deeg maar dat heb ik
vervangen door sojamelk met citroen. Dat geeft hetzelfde effect en is lekker plantaardig!

170 gr zelfrijzend bakmeel, 170 gr tarwebloem, 1/2 tl zout, 1 tl baking soda (Arm&Hammer), 290 ml sojamelk, 1 eetlepel vers citroensap

Voeg citroen bij de sojamelk en laat een minuut of toen staan.
Meng zelfrijzend bakmeel met bloem, zout en baking soda. Roer dan de sojamelk snel door het mengsel met een vork tot zich een bal vormt.

Strooi wat bloem op de aanrecht en leg de deegbal er op. Kneed net zolang tot je een soepel deegbal hebt. Maak er een mooie bal van.

Verwarm de oven tot 200 graden. Leg het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Strooi eventueel nog wat bloem op het bakpapier. knip met een schaar een kruis in het deeg. Laat het brood 30 minuten bakken en kijk of het gaar is door een pollepel zachtjes op de bodem te slaan. Als het brood hol klinkt is het goed.

Laat het brood afkoelen. Snij dan in plakken en beleg met wat je lekker vind.

Ik at het brood de volgende ochtend geroosterd met appelperenstroop en dadelstroop.


Bron:Irish soda bread
GroenVoer

 

zondag 18 januari 2015

Seitan ketjap



Voor 2 personen.

 
Potje seitan, olie, 2 tenen knoflook geperst, 1 ui gesnipperd, halve prei in ringetjes gesneden, stukje gember geraspt, 2 kemirienoten grof gehakt, 1 theelepel ketoembar, paar draaien zwarte peper, theelepel djintan, klein scheutje rijstazijn, 1 dl ketjap A, sambal oelek naar smaak, 1 eetlepel bruine suiker.

Verhit de olie in een pan en fruit ui en knoflook. Voeg de prei toe, bak even mee en bak dan de seitan mee. Schep alles om en bak bruin. Voeg nu gember, kemirie, ketoembar, zwarte peper, sambal, djinten, rijstazijn, ketjap en basterdsuiker toe. Roer goed door en laat een kwartiertje op laag vuur pruttelen. Voeg zo nodig water toe.

Deze week aten wij...

Zondag: quesedillas met aardappel
Maandag: groene kool met kerriepinda's*
Dinsdag: courgette salade met kipstuckjes
Woensdag: groentepaella*
Donderdag: andijviestamppot
Vrijdag: pasta pesto met avocado
Zaterdag: wafels

donderdag 15 januari 2015

Bbq tofu

1 blok tofu in blokjes gesneden, 2 el chilisaus, 1 dl ketchup, scheutje keukenstroop, scheutje wijnazijn, 1 ui gesnipperd, 1 el mosterd, tl kerriepoeder, snufje paprikapoeder, peper, snufje chilipoeder, olie

Verhit olie in een pan en bak de blokjes tofu bruin en knapperig.

Voeg de ui toe en bak even mee. Doe dan de rest van de ingrediënten bij het mengsel en roer goed door. Laat een minuut of 5 op zacht vuur pruttelen.

Lupine boontjes

Lekker. Lupine boontjes van De Vegetarische Slager. Je kan ze in een salade doen of als tapa eten met een beetje olie, knoflook en chilivlokken. Misschien wel burgertjes van maken...Maar lekker zijn ze!

1.50 Euro De Vegetarische Slager - Den Haag

maandag 12 januari 2015

Cashewspread

Wordt steeds gezelliger in het keukenkastje. Naast de zelfgemaakte pindakaas staat nu ook cashewspread. Maak je op de zelfde manier als de pindakaas. Doe ongezouten cashewnoten in de keukenmachine. Laat maar lekker draaien tot de olie uit de noten vrijkomt en het een mooie pasta wordt. Beetje zout naar smaak er bij. Hoppa, op je boterham!

zondag 11 januari 2015

Deze week aten wij...

Zondag: Indiaas*
Maandag: groentewraps*
Dinsdag: bulghur met gegrilde groenten
Woensdag: gnocchi met tomatensaus*
Donderdag: hutspot met 'klapstuk'
Vrijdag:roti
Zaterdag: wraps met oosterse groenten en een sausje*

donderdag 8 januari 2015

Hummus


Hummus (of is het nou houmous...)

250 gr gedroogde kikkererwten, 1 theelepel bakingsoda, 270 tahin, 4 eetlepels citroensap, 4 tenen knoflook, 100 ml ijskoud water, zout.

Doe de kikkererwten voordat je naar bed gaat of s'morgens voordat je naar je werk gaat in een pan met water en laat minimaal 8 uur weken.

De volgende ochtend of avond laat je de kikkererwten uitlekken. Doe ze in een pan met de bakingsoda en kook ze 3 minuten onder constant roeren. Voeg dan 1,5 liter water toe en breng aan de kook. Schep met een schuimspaander regelmatig schuim en losse velletjes af. Laat de kikkererwten 20-40 minuten koken afhankelijk van soort en versheid. (Ik gebruik kikkererwten van EkoPlaza) Ze moeten zacht zijn en makkelijk kunnen breken tussen duim en wijsvinger.

Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet. je hebt nu ongeveer 600 gram gekookte kikkererwten. Doe de kikkererwten in een foodprocessor en pureer tot een stijve pasta. Terwijl de machine draait voeg je tahin, citroensap, knoflook en 1 1/2 theelepel zout toe, Giet langzaam het ijskoude water toe tot je een smeuïge pasta hebt. Schep de pasta in een kom en dek af met plasticfolie en laat 30 minuten op rusten. Bewaar de hummus in de koelkast.

Dit is een megahoeveelheid en zelfgemaakte hummus blijft ongeveer 3 dagen goed in de koelkast, Ik deelde de kikkererwten in vieren en stopte de de andere drie delen in de vriezer. De rest van de ingrediënten deel je dan ook door vier, haha.

IK roerde nog een beetje sambal door mijn hummus en bestrooide het met chilivlokken. Je kan er ook wat kerrie doorheen doen, gerookt paprikapoeder, zongedroogde tomaatjes, kappertjes, pompoenpuree...

Bron Recept Jerusalem - Yotam Ottolenghi

Microplane zesteur

Zesteur van Microplane Kitchen gekocht omdat goede keukengadgets onmisbaar zijn

dinsdag 6 januari 2015

Gekruide bulghur, kikkererwten en zoete aardappelsalade

3 personen

500 gram zoete aardappel geschild en in blokjes, 1 rode en 1 gele paprika van zaad en steel ontdaan en in blokjes, 2 el harissa pasta, 1 el olie, 210 gram bulghur, 1 groente bouillonblokje, 1 teen knoflook geperst, 1,5 dl Alpro mild & creamy soja yoghurt, citroensap, handje verse peterselie fijn geknipt, half blikje kikkererwten, afgespoeld en velletjes verwijderd, 2 handen veldsla, handje pijnboompitten.

Verwarm de oven op 225 graden. Leg de aardappel en paprika op een bakplaat en sprenkel er de olie over. Schep de harissa erdoor en rooster de groenten in 20 minuten zacht. Kook bulghur met het bouillontablet volgens gebruiksaanwijzing gaar. Rooster de pijnboompitten in een droge pan.

Meng de sojayoghurt met knoflook, citroensap, peper, zout en peterselie. Laat de bulghur een beetje afkoelen en meng dan de geroosterde groenten, kikkererwten, veldsla en pijnboompitten erdoor. Serveer de saus bij de salade.

maandag 5 januari 2015

Gebakken tomaat met tagliatelle en olijvensaus

4 personen

1 kg tomaten, 2 grote uien, 1 takje rozemarijn, zout en peper uit de molen, 2 eetlepels olijfolie, 300 gram tagliatelle, handje vers gehakte peterselie, 100 gram groene olijven zonder pit, teen knoflook, 1 citroen, 1 dl olijfolie.

Verwarm de oven op 240 graden, Snij de tomaten in kwarten en de uien in achten. Leg ze met de rozemarijn in een paltte ovenschaal en bestrooi met zout en peper. Sprenkel er wat olijfolie over en hussel alles goed om zodat alle groenten met olie bedekt zijn. Zet de schaal in de oven en laat ca 20 minuten bakken tot de tomaten zacht zijn en de uien donkere randjes krijgen.

Hak de olijven en de knoflook fijn. Rasp er wat van de schoon geboende citroenschil over en meng de olijfolie erdoor. Kook intussen de pasta beetgaar. Schep de olijvensaus door de afgegoten pasta en laat kort door verwarmen. Meng dan de gebakken tomaat met uien door de pasta.
Strooi er voor de liefhebber nog wat pecorino over.

zondag 4 januari 2015

Deze week aten wij...

Huzaren salade zonder vlees
Okay een weekmenu van voor  de kerst en daarna...

Zondag: zoete tomaat schotel met ui
Maandag: penne met broccoli pesto
Dinsdag: gebakken aardappels, sla, wortel, doperwtjes
Woensdag: pad thai
Donderdag: Kerstdiner
Vrijdag Kerstdiner
Zaterdag: pannenkoeken
Zondag: pasta uit de oven met tomaat en olijvensaus
Maandag: gevulde paprika's met krielaardappeltjes en pesto uit de oven
Dinsdag: Griekse pasta salade
Woensdag: huzarensalade zonder...
Donderdag: tortellini met tomatensaus en mozzarella
Vrijdag: Mexicaanse rijst met bbq tofu en guacamole
Zaterdag: tjaptjoy met witte rijst en gebakken banaan van de Chinees

Zo dat is een hele was lijst. Ik heb weinig boodschappen gedaan want met de feestdagen kijk ik altijd wat er over blijft, en op voorraad is. Daar kook ik dan mee en dat is aardig gelukt.

Nu weer tot de orde van de dag, magere maaltijden die vet en suikerarm zijn en 100 % plantaardig. Ik ga het Starch Solution programma van Dr Mc Dougall volgen en dat betekent heel gezond eten dus. Fruit, veel groenten en zetmeelrijke producten zoals granen, bonen en volkoren producten. (Ik plaats nog wel wat recepten die ik de afgelopen tijd maakte en hier niet aan voldoen) Vedrer blijf ik ook nog twee dagen in de week het vasten dieet doen maar dat sluit goed aan op het Starch Solution dieet. Heb je facebook, kijk dan ook eens op The Starch Solution Nederland

donderdag 1 januari 2015

Bananen muffins

We beginnen het jaar met een gezond recept. Maar eerst maak ik toch nog even de restjes van het oude jaar op. Een vleesloos huzarenslaatje (veel lekkerder natuurlijk) wat oliebollen en appelflappen en toastjes met hier en daar een smeerseltje. 

Ik kook al dagen met restjes en kliekjes en uit de voorraadkast. Dat is traditie na kerst. Op wat olie, oliebollenmix en nog een paar kleine dingetjes heb ik sinds de kerst geen boodschappen meer gedaan. Ik kijk wat er in huis ligt en wat ik er mee kan maken. Dat vind ik heerlijk om te doen en het ruimt ook weer aardig de vriezer, koelkast en  kast op!

Maar nu een gezond recept. Ik ga in het nieuwe jaar beginnen met de Starch Solution van Dr McDougall. Dat betekent suikerarm, vetarm en geheel plantaardig met veel granen, peulvruchten, groenten  en fruit.

Het muffinrecept komt uit het kookboek van Leanne Campbell de dochter van dr Colin T Campbell die er de zelfde principes op na houd als dr McDougall. Het recept bevat wel wat oerzoet of sucanat, dat is suiker in z,n meest pure vorm, niet geraffineerd en alle voedingsstoffen zijn dus nog aanwezig.

2 cups volkorenmeel, 1 theelepel bakpoeder, 1 theelepel bakingsoda, 1 theelepel kaneel, 2 rijpe bananen, 1 cup plantaardige melk, 1/4 cup sucanat, 1/4 cup walnoten.

Oven op 190 graden. Zet 12 cupjes in een muffinvorm.

Meng meel met bakpoeder, bakingpowder en kaneel. Prak in een andere kom de bananen, de plantaardige m,elk en de sucanat. Doe het natte mengsel bij het droge en roer de walnoten erdoor. Meng luchtig door elkaar en schep het deeg in de muffins. Strooi nog wat sucanat met kaneel over de muffins

Zet de plaat in de oven en bak in 18-20 minuten gaar en goudbruin. Laat afkoelen.