donderdag 1 januari 2015

Bananen muffins

We beginnen het jaar met een gezond recept. Maar eerst maak ik toch nog even de restjes van het oude jaar op. Een vleesloos huzarenslaatje (veel lekkerder natuurlijk) wat oliebollen en appelflappen en toastjes met hier en daar een smeerseltje. 

Ik kook al dagen met restjes en kliekjes en uit de voorraadkast. Dat is traditie na kerst. Op wat olie, oliebollenmix en nog een paar kleine dingetjes heb ik sinds de kerst geen boodschappen meer gedaan. Ik kijk wat er in huis ligt en wat ik er mee kan maken. Dat vind ik heerlijk om te doen en het ruimt ook weer aardig de vriezer, koelkast en  kast op!

Maar nu een gezond recept. Ik ga in het nieuwe jaar beginnen met de Starch Solution van Dr McDougall. Dat betekent suikerarm, vetarm en geheel plantaardig met veel granen, peulvruchten, groenten  en fruit.

Het muffinrecept komt uit het kookboek van Leanne Campbell de dochter van dr Colin T Campbell die er de zelfde principes op na houd als dr McDougall. Het recept bevat wel wat oerzoet of sucanat, dat is suiker in z,n meest pure vorm, niet geraffineerd en alle voedingsstoffen zijn dus nog aanwezig.

2 cups volkorenmeel, 1 theelepel bakpoeder, 1 theelepel bakingsoda, 1 theelepel kaneel, 2 rijpe bananen, 1 cup plantaardige melk, 1/4 cup sucanat, 1/4 cup walnoten.

Oven op 190 graden. Zet 12 cupjes in een muffinvorm.

Meng meel met bakpoeder, bakingpowder en kaneel. Prak in een andere kom de bananen, de plantaardige m,elk en de sucanat. Doe het natte mengsel bij het droge en roer de walnoten erdoor. Meng luchtig door elkaar en schep het deeg in de muffins. Strooi nog wat sucanat met kaneel over de muffins

Zet de plaat in de oven en bak in 18-20 minuten gaar en goudbruin. Laat afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen