donderdag 26 februari 2015

Koggetjes

Voor ca 30-35 koekjes

40 gr suiker, 100 gr bloem, 80 gr witte basterdsuiker, vanillemerg of vanillesuiker, zout, 85 gr koude boter.

Smelt de suiker in een pannetje tot het licht karameliseert. Leg bakpapier op een bakplaat en giet daar de karamel op. Laat afkoelen.

Meng de bloem met zout, basterdsuiker, vanillemerg of suiker. Voeg de boeter toe en kneed met koude handen tot een deeg.

Vouw het bakpapier om de karamel en rol er met een deegroller over tot het gruis wordt. Meng de karamel door het deeg. Laat een half uurtje in de koelkast tot rust komen.

Oven op 160 gr
Bekleed 2 bakplaten met bakpapier. Rol balletjes met een doorsnede van 2 cm en druk ze een beetje plat. leg op de bakplaat. bak de koekjes in ca 10 minuten gaar op 160 gr.


Vind je het nou teveel werk kan je de koggetjes ook bij de Hema kopen. Die zijn ook erg lekker!

Bron: Foodies

dinsdag 24 februari 2015

Bloemkoolbeignets met citroenyoghurt

4 personen

1 kleine bloemkool (ca 320 gr) 120 gr bloem, handje fijn gesneden peterselie, 1 teen knoflook geperst, 2 sjalotten fijn gesneden, 4 biologische eieren, 1 tl komijnpoeder, snufje kaneel, 1 tl geelwortelpoeder, 1 1/2 tl zout, 1 tl zwarte peper, 500 ml zonnebloemolie om te bakken.

Limoensaus: 300 gr Griekse yoghurt, 1 tl ketoembar, geraspte schil van een biologische limoen, 2 el limoensap, 2 el olijfolie, zout en peper

Klop alle ingrediënten voor het sausje door elkaar. Het moet een pittige scherpe citroen smaak hebben. Laat minimaal een uur in de koelkast staan om op smaak te komen.

Snij de bloemkool in kleine roosjes. Doe in een pan met water en laat in 15 minuten gaar worden. Giet af en laat uitlekken in een vergiet.

Meng bloem met eieren, peterselie, knoflook, specerijen, zout en peper in een kom en klop alles door elkaar. Schep de warme bloemkool erdoor en meng zodat de bloemkool in kleine stukjes uiteenvalt.

Verhit een laag olie in een wijde pan en schep er met 2 lepels bergjes in van het bloemkool beslag, ongeveer 3 eetlepels per beignet en druk ze een beetje plat. Houd de beignets los van elkaar met een spatel. Bak de beignets ca 3 minuten per kant.

Schep de beignets uit de olie en laat uitlekken op keukenpapier, Stop de beignets in een pita en serveer met de saus.

Bron: Yotam Ottolenghi- Het Kookboek


maandag 23 februari 2015

Home Made: pita broodjes

Dat is toch makkelijk zeg, zelf pitabroodjes maken. En wat je over hebt vries je in. Kan makkelijk!

2 tl suiker, 2,4 dl warm water, 2 tl gedroogde gist, 320 gram bloem + extra voor het uitrollen, 2 tl zout, 2 tl olijfolie + extra voor het invetten

Los 1 tl suiker op in het warme water en voeg de gist toe. Laat 10-15 minuten staan tot het schuimt.
Zeef de bloem met het zout in een grote kom en voeg de andere tl suiker toe. Maak een kuiltje in het midden en giet er het gistmengsel en de olijfolie in. Meng tot er een deeg ontstaat. Kneed 10 minuten tot een elastisch deeg. Vet een kom in met wat olie en rol de deegbal er doorheen tot het deeg volledig bedekt is met olie. Dek de kom af met een vochtige theedoek en zet het op een warme plaats. Laat minimaal 1 uur rijzen.

Verwarm de oven op 220 gr. Bestrooi een werkvlak met wat meel. Leg het deeg er op en druk de lucht uit het deeg. Kneed nog 2 minuten en verdeel het deeg dan in 8 porties. Draai ballen van de porties en rol ze uit tot ovalen van 3 mm dik. Bekleed een bakblik met bakpapier.
Er passen 4 pita's op een bakblik.  Bak de pita's 5-8 minuten, haal uit de oven en bak dan de andere 4 pita's.

Snij de pita's open vul met wat je lekker vind. Je kan ook volkorenmeel gebruiken als je dat lekker vind.

Bron: 500 brood recepten

Deze week aten wij...

 
Zondag: Toastjes als avond eten met wat smeersels ivm een brunch en verjaardag op de dag zelf
Maandag: kip pikant
Dinsdag: Griekse boontjes met roasted potatoes
Woensdag: gevulde paprika,s met krielaardappel, feta en pesto
Donderdag: bloemkoolcurry
Vrijdag: groentepakketjes
Zaterdag: broodje kroket

donderdag 19 februari 2015

Wortel gembersoep met kokos

2-3 grote wortels, 1 ui, 2 cm verse gember, eetlepel kerriepoeder, 1/2 blik kokosmelk, snuf chilivlokken, zout,750 ml groentebouillon, handje verse peterselie

Schil de wortel en snij in kleine stukjes. Snipper de ui fijn. Schil de gember en rasp fijn. 

Doe de groenten in een pan en giet er de bouillon op. Breng aan de kook en laat 30 minuten op laag vuur pruttelen. Pureer de soep.

Giet de kokosmelk erbij en breng op smaak met chilivlokken en kerriepoeder. Voeg eventueel nog wat zout en peper aan de soep toe, Strooi de peterselie over de soep en serveer met een knapperig stuk brood.

woensdag 18 februari 2015

Iraanse aubergine stoofpot

Pakje seitan gehakt, olie, 1 grote ui gesnipperd, 6 tenen knoflook fijn gehakt, 2 aubergines in blokjes van 2 cm gesneden, potje doperwten, 1 tl ketoembar, 2 tl currypoeder, 1 kaneelstokje, snufje zout, schepje suiker, 180 ml water, 1 tl cardamompoeder, 3 eetlepels tomatenpasta, chilivlokken, 1 tl koenjit, citroensap.

Fruit ui in wat olie tot ze zacht wordt. Voeg seitan, knoflook en de kruiden toe en bak op laag vuur 2-3 minuten mee. Voeg de aubergine toe en bak 5 minuutjes mee. Schep de tomatenpuree, erwtjes met vocht, suiker en citroensap door het mengsel en voeg het water toe. Roer goed door.

Laat het mengsel 30-40 minuten oplaag vuur gaar worden. Voeg desnoods nog wat water toe als het mengsel te droog wordt. Strooi er eventueel nog wat verse koriander of peterselie over. Serveer met rijst.

Bron bewerkt recept: Mouthwatering Vegan Recipes

maandag 16 februari 2015

Pindasaus

1 kleine ui fijn gesnipperd, beetje olie, 6 eetlepels pindakaas, 2 theelepels sambal oelek, teen knoflook geperst, scheut keptjap, 1 1/2 dl,kokosmelk of 2 eetlepels santenmix, handje gefruite uitjes, mespunt bruine suiker, scheutje citroensap, 1 tl ketoembar, 1/2 tl laos, water.

Verhit olie in een pan en fruit ui tot ie gaat kleuren. Voeg pindakaas, knoflook en sambal toe. Laat alles onder voortdurend roeren 1 minuut zachtjes bakken.

Breng water aan de kook en giet net zoveel bij het pindkaasmengsel dat het een dikke saus wordt. Laat een paar minuutjes op laag vuur pruttelen en roer regelmatig door.

Voeg dan de ketjap, santen of kokosmelk, suiker, gefruite uitjes, citroensap, laos en ketoembar aan de saus toe.Roer alles goed door en laat nog even goed heet worden.

Serveer bij alles wat je lekker vind.

zondag 15 februari 2015

Warme salade met granen panir en chutneydressing

2 personen

200 gr paneer in blokjes, 1 el kerriepoeder, olie, 1 ui in ringen, 1/2 paprika in repen,, teen knoflook geperst, 2 porties 5 granenmix of bruine linzen uit blik, 2 el mangochtney, 1 el appelazijn, 50 gr spinazieblaadjes, naanbrood.

Kook granen volgens gebruiksaanwijzing op het pak.
Doe de panir in een kom en meng met kerrie en zout naar smaak.Verhit wat olie in een pan en bak de panir 2-3 min tot het licht gekeurd is. Haal de panir uit de pan en zet even weg.

Voeg opnieuw olie in de pan en fruit de ui tot het zacht is. Voeg paprika, knoflook en nog wat kerriepoeder toe. Schep de gekookte granen of linzen erdoor. Breng op smaak met peper en zout en warm alles goed door. Doe de spinazieblaadjes er bij en zet het vuur uit.

Meng voor de dressing de mangochutney met azijn, wat olie en peper en zout.
Schep het mengsel in borden schep de panir er over en sprnekel de dressing er op.

Serveer met naanbrood

Bron bewerkt recept: Delicious november 2014

Ik gebruikte de 5 granenmix van Pedon verkrijgbaar bij AH

Deze week aten wij...

Indiaase salade met panir
Zondag: stacked enchilada's
Maandag: hutspot met seitanfilét
Dinsdag: home made pizza
Woensdag: gebakken aardappel met gegratineerde witlof en venkel
Donderdag: Iraneese auberginestew
Vrijdag: Indiaase salade met panir
Zaterdag: home made broodjes seitan

Home Made: Panir

3 liter volle verse of lang houdbare melk, 6 eetlepels gezeefd vers citroensap of witte azijn

Giet de melk in een grote pan met een dikke bodem. Breng de melk al roeren aan de kook met een houten pollepel zodat er geen aanzetsel op de bodem ontstaat. Zet het vuur dan laag en voeg citroensap of azijn toe. Laat het mengsel op matig vuur sudderen totdat er klonten ontstaan en gaat schiften. Beweeg de pan zodat de de vaste en de vloeibare delen zich gemakkelijk afscheiden. Breng het mengsel vervolgens even aan de kook en zet daarna het vuur uit.

Leg een schone doek in een vergiet en giet hierin de gestremde melk. Pak de vier hoeken van de doek bij elkaar en draai ze in elkaar zodat het vocht eruit wordt geperst. Hang de zak vervolgens aan de kraan boven de gootsteen op en laat zeker anderhalf uur uitlekken zodat er een stevige kaas ontstaat.

De panir kan direct worden gebruikt of ingevroren.
Voor ongeveer 500 gram kaas. Ik hield er ruim 250 gram aan over....

Bron: Oosters Vegetarisch - Jolande Burg

Laat de melk wel enigzins afkoelen voordat je hem in de vergiet stort en gaat uitpersen anders is het wel erg heet. Ik spreek uit ervaring :(
Ik bakte de panir in wat olie met kerrie. De kaas smelt niet en blijft mooi stevig
Goed recept maar ik moet er toch nog wat meer ervaring in krijgen. Volgende keer ga ik het met (vette) sojamelk proberen.

dinsdag 10 februari 2015

Cashewnoten muffins

250 gr ongezouten cashewnoten, 100 gr gekookte quinoa, 200 gr ui, 250 gr rode/gele paprika in blokjes, teen knoflook, 3 dl sojamelk, 4 el edelgist, 60 gr maismeel, tl baking soda, snufje chilivlokken, handje verse peterselie fijn gehakt, geraspt citroenschil en sap, olijfolie, peper en zout.

Oven op 180 gr

Snipper ui en knoflook. Fruit in wat olijfolie. Voeg de paprikablokjes toe en bak kort mee. Breng op smaak met peper en zout.

Maal de noten fijn in een keukenmachine. Vermeng met de gekookte quinoa, sojamelk, maismeel, bakingsoda en de groenten. Rasp wat citroenschil en pers de helft van de citroen uit. Voeg citroenrasp, sap, edelgist, peterselie en chilivlokken toe..

Schep alles luchtig door elkaar. Bekleed en muffinplaat met 12 vormpjes en schep het mengsel er in.
Bak in ca 30 minuten gaar en goudbruin. 

Bron EVA Magazine

maandag 9 februari 2015

Ketjapsaus

1 dl ketjap A, 1 eetlepel pindakaas, theelepel sambal, eetlepel gefruite uitjes,verse selderij fijn gehakt, stukjes citroen.

Meng alles door elkaar. Lekker bij gado-gado of saté van sojabrokjes

zondag 8 februari 2015

Quinoa met geroosterde groenten

4 personen

1 rode en een gele paprika, zaadlijsten verwijderd en in blokjes, 2 courgettes in blokjes, 2 uien gepeld en in grove stukken gesnipperd, 200 gram kerstomaatjes, olijfolie, 200 gram quinoa, 3 el groene pesto, 400 gram kikkererwten uit blik, uitgelekt en afgespoeld, 16 olijven 100 gram zachte geitenkaas, verkruimeld (optioneel) peterselie, citroensap

Oven op 200 graden. Leg de paprika, ui, courgette en tomaatjes in een ovenschaal en sprenkel er olijfolie over. Bestrooi met peper en zout. Hussel goed door elkaar en bak dan 20-25 minuten in de oven.

Bereid quinoa volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Schep de quinoa in een schaal en haal de groenten uit de oven als het klaar is. Meng de pesto met een beetje olijfolie en het vocht van de groenten uit de ovenschaal.

Schep quinoa, kikkererwten, groenten, olijven en pesto voorzichtig door elkaar. Strooi de geitenkaas en peterselie over het gerecht en besprenkel met citroensap.

Bron: Jamie Magazine februari 2015


Deze week aten wij...

 
Zondag: mie met broccoli en cashewnoten erbij saté van sojabrokjes en ketjapsaus*
Maandag: wrap met baked beans en gebakken ei
Dinsdag: quinoa salade met gegrilde groenten en geitenkaas
Woensdag: gevulde paprika met krieltjes
Donderdag: geroosterde paprika/tomatensoep met kaas/uienbrood*
Vrijdag: nasi met roerbakstukjes*
Zaterdag: pita met kipshoarma van de Vegetarische Slager

zaterdag 7 februari 2015

Gevulde paprika's

4 personen

5 rode paprika's, 1 ui, 2 tenen knoflook, theelepel sambal of 1 rode chilipeper, 1 courgette, 50 gr zilvervliesrijst, olijfolie, 200 gr tomatenblokjes uit blik, paneermeel, handje verse peterselie, beetje geraspte parmezaanse kaas

Oven op 200 graden.
Halveer 4 paprika's in de lengte en leg ze op een bakplaat. Snij de overgebleven paprika, ui, knoflook  courgette en rode peper fijn. Kook de rijst beetgaar. 

Bak ui, knoflook en chilipeper of sambal in wat olie in 6 minuten zacht. Voeg paprika en courgette toe en bak 2 minuten mee. Voeg de tomaatblokjes toe en verhit even mee.

Meng rijst en groenten door elkaar en vul de paprika's. Bestrooi met  paneermeel en peterselie. Bedruppel met wat olie en bak 20-30 minuten bruin in de oven. Strooi dan de kaas erover.

Serveer met krielaardappeltjes en sla

donderdag 5 februari 2015

Home Made: Sandwichspread

Dit is lekker zeg, eigengemaakte sandwichspread.

1/2 rode puntpaprika, 1 stengel bleekselderij, 2 worteltjes, 2 lenteuitjes, 50 gram augurken, 2 eetlepels zilveruitjes, 125 gram Griekse yoghurt, 75 gram mayonaise, 1 eetlepel citroensap, paar druppels vegetarische Worcestershire saus (te koop bij EkoPlaza)zout en peper.

Doe de groenten met een theelepeltje zout in een keukenmachine en maal fijn maar geen prut.
Doe de groenten in een zeef en laat 1-2 uur uitlekken. Duw dan met een lepel resterend vocht uit de groenten. Je kan de yoghurt ook uit laten lekken maar dat hoeft natuurlijk niet.

Meng de groenten met yoghurt, mayonaise, peper en zout en breng op smaak met citroensap en Worcestereshire saus

Laat een nacht op smaak komen. De sandwichspread blijft een week goed in de koelkast.

Bron: Koken met Karin