zondag 15 februari 2015

Home Made: Panir

3 liter volle verse of lang houdbare melk, 6 eetlepels gezeefd vers citroensap of witte azijn

Giet de melk in een grote pan met een dikke bodem. Breng de melk al roeren aan de kook met een houten pollepel zodat er geen aanzetsel op de bodem ontstaat. Zet het vuur dan laag en voeg citroensap of azijn toe. Laat het mengsel op matig vuur sudderen totdat er klonten ontstaan en gaat schiften. Beweeg de pan zodat de de vaste en de vloeibare delen zich gemakkelijk afscheiden. Breng het mengsel vervolgens even aan de kook en zet daarna het vuur uit.

Leg een schone doek in een vergiet en giet hierin de gestremde melk. Pak de vier hoeken van de doek bij elkaar en draai ze in elkaar zodat het vocht eruit wordt geperst. Hang de zak vervolgens aan de kraan boven de gootsteen op en laat zeker anderhalf uur uitlekken zodat er een stevige kaas ontstaat.

De panir kan direct worden gebruikt of ingevroren.
Voor ongeveer 500 gram kaas. Ik hield er ruim 250 gram aan over....

Bron: Oosters Vegetarisch - Jolande Burg

Laat de melk wel enigzins afkoelen voordat je hem in de vergiet stort en gaat uitpersen anders is het wel erg heet. Ik spreek uit ervaring :(
Ik bakte de panir in wat olie met kerrie. De kaas smelt niet en blijft mooi stevig
Goed recept maar ik moet er toch nog wat meer ervaring in krijgen. Volgende keer ga ik het met (vette) sojamelk proberen.

1 opmerking:

  1. Met sojamelk wordt het tofu, lijkt me. Ik gebruik vaak schapenmelk. Brandt minder snel aan je houdt meer panir over. Maar goedkoper wordt het daardoor niet echt. Geitenmelk gaat niet zo goed.
    groet,

    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen