maandag 30 maart 2015

Home Made: harissa

Soms moet je ineens improviseren tijdens het koken...In dit geval ging het om een potje harissa in de koelkast wat wel een erg bedenkelijke kleur had... Kan ook de gestolde olijfolie zijn geweest want ik dek mijn harissa altijd af met een laagje olijfolie, dan hoef je het potje niet al na een week weg te gooien! 

Maar toch...Nou sta ik niet zo snel met mijn handen in het haar en heb ik een nogal goed gevulde voorraad,kruidenkast en flink wat kookboeken dus hoppa, zelf maken dan maar.

In het boek Veggiestan van Sally Butcher vond ik een mooi recept voor harissa. Ik pasta het iets aan. Maar wat ik wel weet is dat ik de volgende keer weer mijn eigen harissa maak. Smaakt stukken beter zeg!

Volle theelepel sambal oelek, 1 theelepel komijnpoeder, 1 theelepel ketoembar, mespunt gerookt paprika poeder, flinke teen knoflook, snuf zout, kneepje citroensap, half blikje tomatenpuree. olijfolie

Doe tomatenpuree, sambal, knoflook en kruiden in een keukenmachine en pureer. Giet er dan een beetje olijfolie bij om het nog wat gladder te maken. Klaar!

Doe de harissa in een goed gesteriliseerd potje en dek na gebruik af met een laagje olijfolie om schimmel te voorkomen. Bewaar in de koelkast. Blijft wel een aantal weken goed als het niet langer is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen