dinsdag 28 april 2015

Havermout wafels met sinaasappel

2 1/2 cup havermout, 3/4 cup walnoot, 1/4 cup lijnzaad, rasp en sap van een sinaasappel, 1 tl kaneel, 1 medium banaan, 1 1/2 cup plantaardige melk

Doe de havermout, lijnzaad, walnoten, sinaasappelrasp en kaneel in de kom van een keukenmachine en maal tot meel. Ik deed dit in porties in het hakmolentje van mijn Bamix.

Prak de banaan en meng met sinaasappel sap en plantaardige melk. Voeg de natte bij de droge ingrediënten en meng tot een dik beslag. Vind je het beslag te dik voeg dan nog wat melk toe.

Verhit een wafelijzer en schep wat beslag op de plaat. Boter of olie is niet nodig!
Bak 6-8 wafels en giet er wat ahorn, dadel, of rijststroop over. Serveer met vers fruit als ontbijt of lunch!

Bron: My beef with meaT- Rip Esselstyn

maandag 27 april 2015

Blauwe bessenkoek

1 cup spelt, volkoren of tarwemeel (wat je in huis hebt), 1 cup havermoutmeel (1 cup havermout fijn malen in een keukenmachine) 1/2 cup oerzoet, 1 tl bakpoeder, 1/2 tl baking soda, 1 1/2 tl kaneel, 1 cup plantaardige melk, 2 el gemalen lijnzaad, losgeklopt met 6 el water (eggreplacer), 1/2 tl vanille extract, 1 cup blauwe bessen, 1/4 cup walnootstukjes.

Oven op 175 graden, leg een stukje bakpapier in een ovenschaal.

Meng de meelsoorten met oerzoet, kaneel, bakpoeder en bakingsoda in een kom. Meng in een andere kom de melk, het lijnzaadmengsel en de vanille. Voeg het natte mengsel bij de droge mengsel en roer alles goed door elkaar.

Schep de blauwe bessen en de walnootstukjes door het beslag. Schep het beslag in een ovenschaal van 9x9 cm.

Strooi nog wat oerzoet, kaneel en wat walnootstukjes over de koek. Zet de schaal in de oven en bak 30/35 minuten. Prik met een prikkertje in het deeg om te kijken of het goed gaar is. Als er stukjes aan het prikker blijven zitten zet je de koek nog even terug in de oven.

Bron: The China Study CookBook

Ik at deze koek een paar dagen als ontbijt met wat vers fruit ernaast

zondag 26 april 2015

Deze week aten wij...

Briam


Zondag: pasta met zongedroogde tomaten en spinazie
Maandag:bloemkoolcurry
Dinsdag: Griekse salade met spinazie kikkererwt pasteitjes uit de oven*
Woensdag: briam
Donderdag: tomatenlasagna*
Vrijdag: shakshuka
Zaterdag: pita met kipshoarma van de Vegetarische Slager

donderdag 23 april 2015

Banaan-walnootmuffins

2 cups volkoren tarwemeel, 1 tl bakpoeder, 1 tl baking soda, 1 tl kaneel, 2 rijpe bananen geprakt, 1 cup plantaardge melk, 1/4 cup oerzoet, 1/4 cup walnoot stukjes.

Oven op 190 gr
Zet 12 siliconenvormpjes in een muffinplaat.

Meng bloem met bakpoeder en bakingsoda en kaneel. Meng in een andere kom plantaardige melk met bananen en oerzoet.

Doe de droge ingrediënten door de natte ingrediënten en schep de walnootstukjes er door.
Schep het deeg in de muffinvormpjes en strooi er nog wat oerzoet en kaneel over.

Bak 18-20 minuten in de hete oven.

Bron: The China Study Cookbook

dinsdag 21 april 2015

Gnocchi met champignons, ui en spinazie

100 gram sjalotten gesnipperd, 200 gram champignons in plakjes, boter, zout en peper, pak gnocchi, 125 ml sojaroom, 1/2 el mosterd, 150 gr biologische gewassen spinazie, handje verse peterselie, teen knoflook, paar draaien of een mespunt nootmuskaat, pecorino (optioneel)

Verhit de boter in een pan en fruit de ui met knoflook. Voeg champignons toe en de room. Breng op smaak met mosterd, peper, zout, nootmuskaat en peterselie. Schep dan de spinazie door de saus en laat slinken.

Kook gnocchi volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Haal ze met een schuimspaander uit het water zodra ze boven komen drijven en schep meteen door de saus. Laat alles nog even goed heet worden en schep de gnocchi in borden. Maal er wat pecorino er over.

zondag 19 april 2015

Griekse omelet

4 personen

1 rode ui, 1 rode en een groene paprika, 4 tomaten, handje peterselie en bieslook, 8 eieren, zout en peper, olijfolie, kalamata olijven, 150 gram feta.

Pel de ui en snij in parten. Halveer de paprika's, verwijder steel en zaadlijsten en snij in repen. Was de tomaten en snij ze grof. Hak de peterselie en bieslook fijn. Kluts de eieren met peper en zout.
Verhit de olie in een koekenpan. Fruit de ui tot ie glazig ziet. Bak paprika een paar minuten mee. Voeg de tomaten en olijven toe. Breng op smaak met flink wat peper en strooi de helft van de kruiden erover.

Schenk het ei in de pan en laat een paar minuten stollen. Verkruimel de feta erover en leg een deksel op de pan. Laat op laag vuur 10-12 minuten stollen. Strooi de rest van de kruiden er over en serveer met een stuk brood.

Ik heb een koekenpan met metalen handvat en kan in de oven. Ik zette de pan dus in een hete oven van 200 graden en liet het ei zo stollen. 

Dit gerecht bezorgde mij flink wat maagkrampen en ik weet ook wel weer hoe dat komt. Alle dierlijke ingrediënten moet ik gewoon vermijden. Ik kan daar niet goed (meer) tegen...Lesje weer geleerd voorlopig!!!

Bron recept: Foodies maart 2015

Deze week aten wij...

Griekse omelet
Zondag: broodje kip pikant*
Maandag:pasta pesto salade met gegrilde groenten
Dinsdag: noedels met tofu en ananas
Woensdag: gnocchi met ui, champignons en spinazie
Donderdag: bloemkool met gekookte aardappels, champignons en 'no meatloaf'
Vrijdag: roti
Zaterdag: Griekse omelet
Zondag: penne met zongedroogde tomaat en spinazie

donderdag 16 april 2015

Curry met eieren

4 personen

3 tomaten, 4 gesnipperde sjalotjes, 3 fijngehakte teentjes knoflook, 4 cm gemberwortel geschild en geraspt, tl ketoembar, 1/2 tl koenjit, 1 el sambal oelek, blik kokosmelk, 1 tl komijnpoeder1 el bruine suiker, mespunt zout, 8 gekookte eieren, 2 eetlepel gefruite uitjes, scheutje sojasaus.

Kerf een kruis in de tomaten en leg ze in een schaaltje met kokend water. Verwijder na een paar minuten de schilletjes en snij in grove stukken.

Verwarm olie in een pan en fruit ui, knoflook en gember een paar minuutjes. Voeg ketoembar, koenjit, komijn, sojasaus, sambal en tomaten toe. Laat een paar minuten fruiten.

Voeg dan de kokosmelk, bruine suiker en het zout toe. Breng aan de kook en laat een paar minuten pruttelen tot het mengsel dik wordt.

Voeg de eieren toe en verwarm een paar minuten mee. Bestrooi de curry met de gefruite uitjes en serveer met gekookte witte rijst en komkommersalade

Bron: Vegalicious- Alice hart

No-Meat loaf

2 stengels bleekselderij fijn gehakt, 1/2 ui gesnipperd, 2 tenen knoflook fijn gehakt, theelepel sambal, 1 eetlepel ketjap A, 280 gram tofu uitgelekt, 1/4 cup walnoten fijn gemalen, blikje bruine linzen van 400 gram uitgelekt, 1 1/4 cup snelkook havermout, 3 eetlepels tamari, 2 eetlepel ketchup, 1 eetlepel mosterd, peterselie, tijm en rozemarijn vers en fijn gehakt, currysaus.

Oven op 180 graden. Bekleed een brood of cakeblik met bakpapier of gebruik een siliconenvorm.

Sauteer ui, knoflook en bleekselderij in een beetje tamari. Haal de pan van het vuur en laat afkoelen.
Verkruimel de tofu goed fijn en schep de linzen, havermout, gesauteerde groenten, tamari, ketchup, ketjap, walnotenmeel, verse kruiden en mosterd bij de tofu. Meng goed door elkaar.

Schep het mengsel in de vorm en druk goed aan. Verdeel de currysaus over de bovenkant. Zet het brood in de hete oven en bak 55-60 minuten. Kijk of het brood gaar is door er met een sate prikker in te prikken. Als de prikker er schoon uit komt is het no-meat loaf goed. Laat afkoelen in de vorm.

Serveer het no-meat loaf bij aardappels, groente of eet het op een boterham.

Bron bewerkt recept: Engine 2 Diet


dinsdag 14 april 2015

Home Made: appelflapjes

Deeg: 4 cups tarwemeel, 1 eetlepel sucanat (oerzoet), 1/2 tl zout, 2 1/2 tl instantgist, 11/2 cup warm water

Appelvulling: 3 appels in blokjes gesneden, 1/2 cup walnootstukjes, 3/4 cup rozijnen, 2 eetlepels speltstroop of een ander soort wat je lekker vind of in huis hebt, 2 tl kaneel, 1/2 tl gemalen nootmuskaat.

Meng voor het deeg alle ingrediënte in een kom en kneed 8-10 minuten tot een zacht en elastisch deeg. verdeel het deeg in 8 porties en kneed tot balletjes. leg de ballen op een bord en dek af met een vochtige theedoek. Zet het bord op een warme tochtvrije plek en laat 45 minuten rijzen.

Maak de vulling door alle ingrediënten met elkaar te mengen.

Rol na 45 minuten de deegballetjes uit tot ronde lappen van ca 12-15 cm. Schep de vulling op het deeg en vouw dubbel. Druk de randen dicht met een vork. Leg de flapjes op een met bakpapier bekleed bakblik. Laat de flapjes onder een vochtige theedoek nogmaals 15 minuten rijzen

Zet de oven op 220 graden en schuif de bakplaat met de flapjes in de oven. Bak de flapjes 20-25 minuten.

Heerlijk als ontbijt of tussendoor.

Bron: The China Study CookBook- Leanne Campbell

maandag 13 april 2015

Pasta pesto met gegrilde groenten

2 personen

150-200 gr pasta naar keuze, 1 courgette, 1 aubergine, handje kerstomaatjes, hand rucola, olijfolie, Italiaanse kruiden, peper en zout, 2 zongedroogde tomaten, pitten en zaden, 2 volle eetlepels pesto

Snij courgette en aubergine in plakken en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Sprenkel er wat olijfolie over en bestrooi met Italiaanse kruiden, peper en zout. Zet 20-25 minuten in een hete oven van 225 graden.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Maak pesto of gebruik pesto uit een potje. Ik maak mijn pesto altijd zelf.

Pesto: bakje basilicumblaadjes, olijfolie, citroensap, peper en zout, handje pijnboompitten eetlepel edelgist of Pecorino. Pureer basilicumblaadje met olie, citroensap, peper, zout edelgist of pecorino en pijnboompitten tot een smeuïge puree.

In plaats van pijnboompitten kan je ook zonnebloempitten of walnoten gebruiken dat is wat voordeliger

Giet de pasta af en schep er de pesto door. Schep de aubergine, courgette, tomaatjes en rucola door de pasta. Knip de zongedroogde tomaten in kleine reepjes en strooi over de pasta.
Enjoy!

Bron bewerkt recept:De Groene Meisjes

donderdag 9 april 2015

Home Made:hot chili sauce

1 rode paprika, 2 rijpe tomaten in stukjes, 1 ui gesnipperd, teen knoflook, cayenne peper naar smaak, theelepel appelazijn, zout, eetlepel maizena.

Rooster de paprika ca 30 minuten in de oven op 200 graden. Laat hem 20 minuten afkoelen en rusten in de oven. verwijder de schil, zaadlijsten en steel.

Doe de paprika in een keukenmachine met de tomaat, ui, knoflook, cayennepeper, zout en azijn. Pureer tot een gladde saus. Doe de saus in een pannetje en breng aan de kook. 

Meng in een kopje de maizena met wat water tot een papje. Doe het maizenapapje bij de saus en breng aan de kook. Laat 10-15 op laag vuur pruttelen tot de saus wat indikt.

Giet de saus in een afsluitbare pot en bewaar in de koelkast.
Blijft zeker twee weken houdbaar.

Bron: Forks over Knives

dinsdag 7 april 2015

Pannenkoekjes van kikkererwt en zongedroogde tomaatjes met een salade

2 personen

Pannenkoekjes: 1 1/2 cup kikkererwtenmeel, 1 1/2 cup water, 8 zongedroogde tomaatjes op olie in kleine stukjes geknipt, 1 volle eetlepel edelgist, Provencaalse kruiden, peper, zout, paprikapoeder, 1 theelepel shoyu, olie

Salade:  gemengde sla met rucola, hand kerstomaatjes, eetlepel zwarte olijven, 1 avocado, handje pompoenpitten, olie, balsamico, theelepel mosterd, eetlepel edelgist, peper en zout.

Maak een dressing van de olie, balsamico, mosterd, edelgist, peper en zout. Rooster de pompoenpitten.
Meng in een kom de sla met tomaat, olijven en avocado. Schep de dressing door de salade.

Meng voor de pannenkoekjes alle ingrediënten door elkaar. Verhit wat olie in een pan en bak 8 kleine pannenkoekjes. Ik bak er drie tegelijk in een pan.

Serveer de salade bij de pannenkoekjes

Bron: VegaDutchie





maandag 6 april 2015

Deze week aten wij...

Zondag: gevulde paprika's*
Maandag: kip teriyaki
Dinsdag: quinoa salade
Woensdag: gado-gado
Donderdag: bibimbap
Vrijdag : uit eten bij Moodz in Delft
Zaterdag: broodje Vivera kroket
Zondag: mosterdsoep* seitanfilet met gebakken oesterzammen, geroosterde worteltjes en krieltjes met kruidenboter, appelcompote* en Hertog ijs toe (paasmenu)
Maandag: pizza van ristorante Marea (pasen)

zaterdag 4 april 2015

Stroopwafelcake

En dan die geur die door je huis trekt als je deze cake bakt, mmmmm. 
Recept vond ik in de aanbiedingsfolder van de Ekoplaza. 

Je kan natuurlijk de cakemix en stroopwafels van jouw keuze maken. 

Ik gebruikte boerencakemix van Koopmans en de biologische stroopwafels van AH

1 pak cakemix, 200 gram stroopwafels.
Maak cakemix volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Breek de stroopwafels in stukjes en meng de helft door het beslag. De rest van de stroopwafelstukjes strooi je boven op de cake. Bak cake volgens gebruiksaanwijzing op het pak

donderdag 2 april 2015

Veggie-saté van Mora

Voor één keertje dan maar, omdat het even makkelijk was en ik hoorde dat het erg lekker moest zijn.  

Mijn vegetarische dochter die hier ook van mee at prima te doen. 

Van mij hoeft het niet meer, ik houd hier echt niet van...Volgende keer gewoon mijn eigen saté van sojabrokjes