woensdag 10 juni 2015

Moussaka soep

Wat doe je als je twee aubergines krijgt vlak voordat je op vakantie gaat...
Ik gaf er een aan mijn zoon en van de andere maakte ik soep. 

Moussaka soep! 

Het is een recept van Jolande Burg en ik wil het al heel lang maken alleen kwam het er nooit van. Maar nu wel...had ik jaren eerder moeten doen. Dit is met recht 'de zon op je bord'! De auteur noemt het trouwens gewoon auberginesoep maar ik had het idee dat ik 'liquid moussaka' naar binnen slurpt.

4 personen
250 gram aardappels geschild en in blokjes, 250 gr aubergine in blokjes met schil, 2 el olijfolie, 100 gram sjalotten of bosui in ringen gesneden, 2 teentjes knoflook fijngehakt, 1 liter plantaardige bouillon (ik gebruikte Maggiblokjes), 250 gr vleestomaten in stukjes, 1 stengel bleekselderij in stukjes, (tip: vries de stengels bleekselderij los van elkaar in, kan je iedere keer een beetje pakken want eigenlijk heb je nooit veel nodig!), 1 blikje tomatenpuree, 2 laurierblaadjes, 1 kaneelstokje, paar draaien gemalen zwarte peper, 2 el verse peterselie.

Bak aardappel en aubergine blokjes in de olijfolie goudbruin. Voeg de uien toe en laat even meefruiten. Bak de knoflook mee en giet dan de bouillon en de rest van de groenten en kruiden erbij.

Breng aan de kook en laat alles 30 minuten op laag vuur koken. Vis de laurier en kaneel uit de soep. Even kort de staafmixer erdoor zodat er nog wel wat grove stukjes zichtbaar blijven of doe dit met de pureestamper als je geen staafmixer hebt.

Serveer met geroosterd brood en peterselie.

Bron: La Vita è Bella- Jolande Burg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen