donderdag 30 juli 2015

Peace and Parsnips

Nieuw kookboek, Peace and Parsnips van Lee Watson. De kleur en smaakexplosies spatten het boek uit. 
Een beetje keukenervaring is wel vereist maar dan eet je ook wat!

Filmpje met Lee Watson

woensdag 29 juli 2015

Gezonde koekies waar je best 2 of meer van mag eten...

foto van GroenVoer.2 rijpe bananen, kneepje citroensap, 50 gram speltmeel, 100 gram havermout, 150 gram kokosrasp, 1 eetlepel lijnzaad, hand rozijnen, hand pecannoten, 1/2 theelepel kaneel, vanille extract, 2 eetlepels oerzoet.

Oven op 175 graden.
Maal het lijnzaad met pecannoten tot een grof mengsel. Prak de bananen en meng er wat citroensap over.


Schep de rozijnen, lijnzaad/pecanmengsel, kokos, havermout, speltmeel, oerzoet, vanille en kaneel door elkaar en schep de geprakte banaan erdoor. Kneed tot een deegje.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en draai ongeveer 16/18 koekjes met natte handen van het deeg ter grote van een grote knikker. Druk ze een beetje plat.

Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes 15-20 minuten. Laat ze afkoelen en geniet met een lekkere soja macchiatto

maandag 27 juli 2015

Havermout-yoghurt-bessen muffins

2 1/2 cups havermoutmeel* 1 el bakpoeder, snufje zout, 2/3 cup plantaardige melk, 1/2 cup oerzoet, 1/2 cup appelmoes, 1/2 cup (ongezoete) sojayoghurt, vanille extract, 1 1/4 cup bessen die je lekker vind. Ik had nog wat aardbeien in de vriezer. Siliconen muffinvorm voor 12 muffins

*Havermout zelf tot meel malen in een keukenmachine. Gebruik je bevroren fruit,... ontdooien en uitlaten lekken in een vergiet. Oven op 175 graden.

Meng havermoutmeel met bakpoeder, zout en oerzoet. Maak een kuiltje in het midden en voeg sojayoghurt, plantaardige melk, appelmoes en vanille extract toe. Meng alles door elkaar maar overmix het niet.

Schep de bessen naar keuze door het beslag en vul de muffinvorm met het beslag. Zet de muffinvorm op een bakplaat en schuif in de oven. Bak de muffins ongeveer 25 minuten en prik met een prikkertje om te kijken of ze gaar zijn. Anders nog een paar minuten extra bakken.

Laat de muffins helemaal afkoelen en wip ze dan uit de vorm.

Bron- Forks over Knives The Cookbook http://shop.forksoverknives.com/Forks_Over_Knives_…/3018.htm

zondag 26 juli 2015

Courgette-kokossoep

1 grote courgette in blokjes, 8 dl groentebouillon, 1/2 blik kokosmelk, 3 tenen knoflook geperst, 1 ui gesnipperd, paar flinke draaien zwarte peper uit de molen, handje verse bieslook en peterselie, eetlepel kokosolie.

Verhit kokosolie in een pan en fruit ui met knoflook en courgette. Giet de bouillon en kokosmelk er bij en breng aan de kook. Laat 20 minuten op laag vuur koken.
Pureer de soep en breng op smaak met peper, bieslook en peterselie.

Deze week aten wij...

 
Zondag : orso salade
Maandag: rijst met kool en omelet
Dinsdag: kip kerrie wraps
Woensdag: Griekse boontjes met oven aardappeltjes en vegetarische balletjes in tomatensaus*
Donderdag: kip teriyaki
Vrijdag: gevulde paprika's met sla
Zaterdag: broodje gebakken ei speciaal*

woensdag 22 juli 2015

De voorraadkast...

De komende tijd ga ik maar eens koken met dat wat er in huis is... Na inspectie in voorraadkast, koelkast en vriezer, zie ik dat ik minimaal twee weken kan koken met alles wat er nog op voorraad is! Oeps, ik schaam me diep. 

Ik ben nog al een verzamelaar in de keuken. Zie allerlei leuke recepten, doe daar de boodschappen voor en vervolgens weet ik eigenlijk niet meer wat ik nou ook weer ging maken. En dat terwijl ik altijd een weekmenu maak.

Ik verzamel niet alleen ingrediënten voor de maaltijd hoor, maar ook kookboeken, kookmagazines, recepten op internet etc. Goed, we gaan het zien de komende tijd. Dat betekent weinig boodschappen halen, alleen het hoog nodige zoals brood, sojayoghurt, verse groente, fruit en misschien wat kaas en eieren.

Herkenbaar, of koop jij alleen dat wat je nodig hebt...

Kip-kerrie wrap

2-4 personen

2 bakjes kipstuckjes Vegetarische Slager, 1 tl laos, 3 tenen knoflook geperst, snuf zout, citroensap, olie, bakje champignons in plakjes gesneden, peper, 1 ui gesnipperd, 1-2 tl sambal oelek, 2 el masala kerrie, 2 dl kokosmelk, paar gewassen slabladeren, halve komkommer in blokjes gesneden, 4 grote wraps.

Meng de kipstuckjes met laos, citroensap en de helft van de knoflook. Laat minimaal een half uur marineren.

Verhit de olie in en koekenpan en fruit ui met de rest van de knoflook. Voeg champignons toe en bak kort op hoog vuur. Breng op smaak met masala kerrie, sambal en peper. Schep de kipstuckjes door het mengsel en giet de kokosmelk erbij. Meng alles goed.

Maak een papje van maizena en wat van het kookvocht. Schep het papje door het gerecht en breng aan de kook. De saus gaat nu enigzins indikken.

Beleg de wraps met sla en komkommer en verdeel het kipmengsel erop. Rol de wraps op en zet vast met een prikker. Zet de wraps nog even in een hete oven of verwarm in de magnetron.

Bron bewerkt recept: United Wraps-Estefhan Meijer

dinsdag 21 juli 2015

Kokos macaroontjes

350 gram kokosrasp, 100 gram gezeefd tarwemeel, 1 tl bakpoeder, 50 ml agave of rijststroop, 100 ml water, vanille rasp van 1 peul of vanille extract, extra rijststroop (optioneel)

Oven op 180. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Meng meel, bakpoeder en kokosrasp. Meng in een andere kom agave of rijststroop met water en vanille en roer door het kokosmengsel.


Kneed met je handen tot een samenhangend deeg en maak hier 16 balletjes van. Leg de balletjes op de bakplaat en druk ze een beetje plat. 
Bak 10-15 minuten tot de kokosmacaroontjes van buiten goudbruin zijn. Bij mij duurde dat 20 minuten dus hou je oven in de gaten want er wil nog wel eens verschil in zitten...

Besprenkel de macaroontjes eventueel met extra rijststroop als ze nog warm zijn.

Bron: Lisette in Luilekkerland- Lisette Kreischer

maandag 20 juli 2015

Portobello burger met geitenkaas en pesto

Eenvoud kan zo lekker zijn... En ik ben dol op portobelloburgers, stevige beet en perfecte smaak!
Pesto kan je zelf maken naar smaak, met kaas of zonder kaas of je koopt een potje.

4 portobello's, olijfolie, 6 el pesto, 100 gr vegetarische geitenkaas in plakken of blokjes, 2 rijpe tomaten, paar slablaadjes, 4 hamburgerbroodjes

Verhit bbq, grill of grillpan. Ik gebruikte een grillpan. Verwijder de steeltjes van de portobello's. Hak ze fijn en bewaar ze ergens anders voor.

Vet de portobello's in met olijfolie en leg ze met de bolle kant op de bbq, grill of grillpan. Draai een paar keer om en zodra de portobello's zacht beginnen te worden en een kleurtje te krijgen, vul je de holle kant waar het steeltje zat met geitenkaas en pesto.Laat de kaas smelten. 

Rooster de broodjes kort op de bbq of grill.Beleg de broodjes met sla en tomaat. Leg de porobello's op de tomaat en klap de broodjes dicht.

donderdag 16 juli 2015

Tomaten foccacia

400 gr volkorenmeel of bloem, 7 gr gedroogde gist, 1theelepel suiker, 300 ml lauwwarm water, 2 theelepels gemalen zeezout + extra voor over het brood, 1 el olijfolie+ extra voor op het deeg, flinke hand mini roma tomaatjes, handje olijven groen en zwart, 1 el kappertjes, oregano, lage ovenschaal van 20-40 cm.

Doe het meel in een kom. Los de gist op met een 1/2 kopje lauwwarm water, 1 tl suiker en 1 tl zout.
Laat minimaal 10 minuten staan tot er een schuimlaagje opkomt. Is dit niet het geval is de gist dood en kan je opnieuw beginnen. 

Maak een kuiltje in de kom met meel en meng de rest van het zout erdoor. Giet het water erbij en het gistmengsel. Meng door elkaar en giet de eetlepel olijfolie erbij. Kneed verder tot een zacht en plakkerig deeg. Vet een kom in met een beetje olijfolie en leg de deegbal erin. Dek af met een vochtige theedoek. Laat 1,5-2 uur op een warme plek rijzen. Je kan het deeg ook s'morgens maken en zet de rest van de dag weg op een warme plek...

Vet een ovenschaal of bakblik met olie. Verhit de oven op 200 gr. Maak je vingers een beetje vettig met olie en haal de deegbal uit de kom. Druk de deegbal uit in de ovenschaal. Verdeel de tomaatjes, olijven en kappertjes over het deeg en strooi het zeezout en de oregano erover.

Zet de ovenschaal in de oven en bak het brood 20-25 minuten. Serveer de foccacia met tomatensoep.



dinsdag 14 juli 2015

Pasta met gegrilde paprika en kipstuckjes

2 personen

Olijfolie, grote teen knoflook fijngehakt, 1 1/2 bakje kipstuckjes (Vegetarische Slager), 2 grote geroosterde paprika,s uit een pot, 1/2 theelepel sambal, 1/2 blik tomaatblokjes, 250 ml groentebouillon, 200 gram pasta naar keuze, 125 ml sojaroom, verse bascilicumblaadjes of een theelepel groene pesto, 40 gram geraspte parmezaanse kaas (optioneel)

Verhit olie in een pan en fruit de paprika met knoflook. Schep de sambal en tomaatblokjes erdoor. Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Giet de bouillon bij de paprikamengsel en de bascilicum of pesto en roer de sojaroom erdoor. Giet een paar eetlepels kookvocht van de pasta bij de saus, roer goed door en breng aan de kook.

Zodra de pasta klaar is schep je hem vanuit het kookwater zo bij de saus. Schep de parmezaanse kaas door de saus en laat alles goed warm worden. 

Bak de kipstuckjes in een beetje boter of schep ze zo uit de verpakking door de saus. Meng alles nogmaals goed door, laat nog lekker warm worden en schep dan in borden.

Voor de plantaardige versie laat je de kaas eruit

maandag 13 juli 2015

Groente spiesen

1 aubergine, 1 courgette, 1 rode, 1 gele, en/of 1 groene paprika, 1 grote ui gesnipperd, kerstomaatjes, bakje champignons, olie, citroensap, peper, zout, knoflook geperst, verse kruyden zoals, peterselie, bieslook, bascilicum, tijm

Snij de aubergine en courgette in dikke plakken en halveer ze. Halveer de ui  en haal de rokken los van elkaar. Halveer de paprika,s en snij in grote stukken. Maak een dressing van olie, citroensap, peper, zout, knoflook en de verse kruiden en doe in een grote kom of bak. Schep de groenten door de dressing en laat een paar uur intrekken.

Rijg de groenten aan spiesen en grill ze een paar minuten op de bbq. Je kan de groenten ook in een speciale bbq pan doen en zo grillen. Besmeer dan een Turks brood met houmous en beleg met de gegrilde groenten.


donderdag 9 juli 2015

Gebakken gnocchi met cannelini bonen en spinazie

4 personen

olijfolie, 2 tenen knoflook in plakjes, 500 gr kerstomaatjes, 50 ml witte wijn, blik cannelini bonen uitgelekt en afgespoeld, 450 gr jonge bladspinazie, 500 gr gnocchi (uit een pakje), 125 gr mozzarella  in blokjes, parmezaanse kaas, zout en peper.

Oven op 200 gr. Vet een bakblik in met olie. Breng een grote pan met water aan de kook.

Verhit olie in een bakpan. Fruit de knoflook en tomaatjes en bak 1 minuut. Voeg de wijn toe en laat zachtjes sudderen tot de tomaatjes open ploppen. Voeg de spinazie toe en laat slinken. Voeg de bonen toe en warm alles goed door. Breng op smaak met peper en zout.

Doe de gnocchi in het kokende water en breng aan de kook. Zodra de gnocchi boven komen drijven zijn ze gaar en kan je ze met een schuimspaander uit de pan scheppen. Voeg de gnocchi bij het tomatenmengsel en voeg 2 eetlepels van het kookwater toe. Schep alles voorzichtig door elkaar.

Schep de gnocchi in de ingevette ovenschaal en strooi de mozzarella en parmezaanse kaas er over.
Bak 10-15 minuten in de hete oven tot de kaas gesmolten en goudbruin is.

Bron Veg Italia- Gino D'Acampo  uit Vegetarian Living juni 2015

woensdag 8 juli 2015

Brosse brokken met zonnebloempitten

175 gr zonnebloempitten, 45 gr kokosrasp, 35 gr sesamzaadjes, 75 gr cranberries of rozijnen, snufje fijn zeezout, 1 tl kaneelpoeder, 2 el kokosolie, 120 ml rijststroop

Verwarm de oven voor op 170 gr. Bekleed een bakplaat met een hoge rand met bakpapier.
Meng de zonnebloempitten, kokos, sesamzaad, cranberries of rozijnen, zout en kaneelpoeder in een grote kom.

Smelt de kokosolie in een pannetje op laag vuur en roer de rijststroop erdoor. Giet het stroop mengsel bij het droge mengsel en roer goed en vlug door elkaar. Schep het mengsel in de bakvorm. Strijk de bovenkant glad met een met kokosolie ingevette lepel.

Bak het mengsel 15-20 minuten in de oven. Laat volledig afkoelen op de bakplaat.
Gebruik de punten van het bakpapier als handvatten om de afgekoelde koek uit het blik te tillen.

Breek de koek in stukken. Je kunt de brokken twee weken bewaren in een goed afgesloten trommel.
Wees gewaarschuwd... als je hier aan begint is stoppen bijna niet meer mogelijk!

Bron- My New Roots Sarah Britton

dinsdag 7 juli 2015

Tempeh met paddestoelen en rijst

2 personen

2 teentjes knoflook geperst, 1 1/2 el fijngehakte gemberwortel, 60 ml tamari, 2 el agavestroop, 2 el rijstazijn, 300 gr tempeh, 200 gr volkoren rijst, zout, kokosolie of ghee, 1 middelgrote ui gesnipperd, 2 grote portobella's, 100 gr verse jonge spinazie, 3 el geroosterde sesamzaadjes, tl sesamolie, 2 lente uien in dunne ringetjes.

Dressing: Klop knoflook, gember, tamari, siroop en azijn door elkaar. Snij de tempeh in plakken en marineer minimaal 30 minuten maar het liefst een hele nacht. Zet de in de koelkast en keer af en toe.

Kook rijst volgens gebruiksaanwijzing op het pak.

Verhit kokosolie of ghee in een grote koekenpan. Voeg ui en wat zout toe en bak de ui op laag vuur 7 minuten tot ze zacht is. Voeg de portobella's toe en bak ze 5 minuten mee zonder te roeren. Ze karameliseren dan. Na de 5 minuten mag je ze omroeren en nog een minuut of 4 bakken. Roer een el marinade bij de paddestoelen en voeg de spinazie toe. Roer goed om en haal de pan onmiddelijk van het vuur. Zet even weg.

Verhit nog wat olie of ghee in een pan en bak de tempehplakjes aan beide zijden bruin. Strooi de sesamzaadjes erover. 

Serveer de rijst met het groentemengsel en de tempehplakjes, strooi de lente ui erover

(wij bakten de tempehplakjes op de BBQ, dat gaat ook goed. De sesamzaadjes meng je dan door de marinade)

Bron bewerkt recept- Sara Britton

donderdag 2 juli 2015

Kersenijs

Vries wat kersen in of druiven en gooi ze in een drankje of eet ze zo op. Het lekkerste en gezondste fruit ijs wat er maar is!