dinsdag 29 september 2015

Gebakken havermout met appel en speculaaskruiden

3 appels geschild, klokhuis verwijderd en in blokjes gesneden, snelkookhavermout, amandelmelk, hand rozijnen, kaneel, speculaaskruiden, beetje sucanat, ovenschaal

Oven op 180 graden
Leg de appelblokjes en de rozijnen in een ovenschaaltje en strooi er wat kaneel over. Schep er zoveel havermout op dat de blokjes grotendeels bedekt zijn.

Strooi er een theelepel speculaas/koekkruiden over. Giet er nu zoveel amandel of een andere plantaardige melk over dat alles goed onder het vocht staat.

Strooi er een beetje sucanat over en zet het schaaltje in de hete oven. Bak de havermout 40 minuten in de hete oven. Laat de havermout in de koelkast een nachtje opstijven. 

Schep de gebakken havermout in schaaltjes en eet het koud of warm en strooi er nog wat walnoten over.



maandag 28 september 2015

Turks brood met hummus en gegrilde groenten

Halveer een Turks brood en besmeer de bodem met hummus met harissa en leg er wat sla op. Snij een ui, rode paprika en gele paprika fijn.

Verhit een grillpan en bak de groente tot ze zacht worden en bruine randjes krijgen.

Schep de gregrilde groenten op het brood en leg de brooddeksel erop. Druk enigzins aan en snij in 4stukken.


zondag 27 september 2015

Hummus met harissa

Klein blikje/potje kikkererwten, beetje vocht van de kikkererwten, 1 el citroensap, snufje djintan, 1 afgestreken theelepel harissa.

Doe de kikkererwten in een vergiet en vang het vocht op. Pureer de kikkererwten met harissa, citroensap en djintan. Voeg wat van het kikkererwtenvocht toe tot je een smeuïge massa hebt.

Proef of de hummus goed op smaak is, je kan er altijd nog wat kruiden bij doen naar eigen smaak.

vrijdag 25 september 2015

Vegan sourcream

1/2 pak silken tofu, 1 el citroensap, 1/2 el tahin of cashewboter, snufje zout

Pureer alles met een staafmixer. Gebruik in soep, pastasaus of curry om het wat romiger te maken.

zondag 13 september 2015

Naanbrood met hummus en gegrilde groenten

2 personen of 1 hongerig persoon

2 naanbroden (Patak's) hummus pikant (Sabra), 1 paprika in repen, 1 ui gesnipperd, teen knoflook fijngehakt, 1/4 courgette, handje gemengde sla met rucola, olie

Maak de broden warm in een grillpan of in de oven en leg ze op borden. Besmeer met de hummus en leg de sla erop.

Verhit wat olie in de grillpan en schep de groenten er in met de knoflook. Breng op smaak met wat gemalen zeezout. Bak de groenten een aantal minuten op hoog vuur tot ze wat bruinig gaan zien. 

Verdeel de groenten over het naanbrood. Serveer met een kopje soep.

zaterdag 12 september 2015

woensdag 9 september 2015

Gevulde paprika's

Prima gerecht om wat restjes op te maken zo vlak voor mijn vakantie. Rijst kook ik meestal teveel zodat ik altijd wat extra porties uit de vriezer kan halen.

2 1/2 paprika, 1 ui gesnipperd, teen knoflook fijn gehakt, snuf chilivlokken, 1/2 courgette in blokjes, 25 gram ongekookte rijst of 1 portie gekookt, 1/2 bakje champignons klein gesneden, 1/2 blik tomatenblokjes, peterselie fijn gesneden, olie, peper en zout, fetablokjes (optioneel).

Oven op 200 graden.

Halveer 2 paprika's in de lengte en leg ze in een ovenschaal. Snij de halve paprika in blokjes. Kook de rijst.

Verhit wat olie in een pannetje en fruit ui en knoflook. Voeg paprika, courgette en champignons toe en breng op smaak met chilivlokken, peper en zout.

Voeg de tomaatblokjes en rijst toe en bak op hoog vuur. Schep de verse peterselie erdoor. Vul de paprikahelften met het rijst/groentemengsel. Als er wat rijst naast valt is dat helemaal niet erg.
Verkruimel de feta over het gerecht en zet 20/25 in de oven.

Serveer met een salade

Bron: Jamie Oliver

(De andere helft van het blik tomatenblokjes doe ik in een bakje en vries het in.)

dinsdag 8 september 2015

Tomaten risotto met een Griekse twist

2 personen
-3 trostomaten, olijfolie, oregano, peper en zout

- plak feta, oregano, peper

- 150 gram arboriorijst, 1 ui, teen knoflook, half bosje peterselie steeltjes verwijderd en fijn gehakt, 3 handjes verse wilde spinazie fijn gehakt, oregano, 1/2 pak pasata, klein glas witte wijn, 400-600 ml kokendhete groentebouillon, 1 laurierblaadje, peper uit de molen

Begin met de tomaten, dat duurt het langst en maak meteen een heleboel, want ze staan 2 uur in de oven dan heb je de volgende dag nog wat voor in een salade of voor op een broodje.

Oven op 150 graden
Halveer de tomaten en besprenkel ze met peper, zout, oregano en olijfolie. Leg de tomaten op een bakblik en laat ze 2 - 2 1/2 uur in de oven roosteren.

Snij de feta in blokjes en bestrooi ze met oregano en gemalen zwarte peper. Zet weg tot gebruik.

De risotto : snipper de ui en de knoflook in een beetje olijfolie. Voeg de risotto toe met oregano en laurier roer tot de rijstkorrels glazig zien. Voeg de wijn toe en roer goed tot de wijn helemaal verdampt is. Voeg de pasata toe en roer goed door.

Begin nu soeplepel voor soeplepel de bouillon toe te voegen en blijf constant roeren. Zodra de bouillon opgenomen is voeg je weer een nieuwe lepel bouillon toe. Dit duurt ongeveer 25 minuten totdat de rijst gaar is maar nog wel een stevige beet heeft. Verwijder het laurierblaadje

Voeg de spinazie en peterselie toe aan de rijst en laat de spinazie helemaal slinken. Breng op smaak met gemalen zwarte peper en druppel er wat olijfolie over.

Schep de risotto in borden en leg de gegrilde tomaten en de blokjes feta op de risotto.

Bron bewerkt recept: Vegatopia


maandag 7 september 2015

Gnocchi met tomaten/mascarponesaus

2 personen

100 gram mascarpone, 240 ml pasata, 4 el geraspte parmezaanse kaas, 1 grote geraspte teen knoflook, 500 gram gnocchi, 1 bolletje mozzarella, 6 zongedroogde tomaten in stukjes geknipt, paar blaadjes bascilicum, snufje chilivlokken, peper en zout

Meng de mascarpone met pasta. Doe de saus in een pan en breng langzaam aan de kook. Voeg de parmezaanse kaas,  knoflook, zongedroogde tomaten, basilicum, chilivlokken en peper en zout toe.

Breng in een pan water aan de kook en kook gnocchi volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Schep  de gnocchi als ze boven komen drijven uit de pan en voeg toe aan de saus.

Verhit de oven op 200 graden.

Schep het mengsel in een ovenschaal. Scheur de mozzarella in stukjes en strooi ze over de gnocchi.
Bak de gnocchi 25 minuten tot het goudbruin is en bubbelt.

Serveer met een groene salade

Bron bewerkt recep: Jamie Oliver

zondag 6 september 2015

Pindakaas koekjes

ongeveer 16 stuks

1 1/2 cup tarwebloem, 1/4 tl baking soda, snufje zout, 3/4 cup pindakaas met stukjes noot, 1/2 cup geurloze kokosolie, 1 cup oerzoet, vanille extract, 1 el water

Oven op 180 graden

Meng bloem, baking soda en zout.

Doe in een andere kom de pindakaas, kokosolie, oerzoet, vanille en water en mix met de handmixer zacht. Schep dan het bloemmengsel erdoor. Als het deeg iets te droog is voeg je nog een klein beetje water toe.

Schep steeds een el deeg uit de kom, draai hier een balletje van en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Ga door tot alles op en druk er dan met een vork een ruitjes patroon in.
Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes in 15 minuten gaar.

Laat de koekjes op de bakplaat afkoelen. Doe de koekjes in een goed afsluitbare koektrommel

De volgende dag zijn ze nog lekkerder!

Bron bewerkt recept: Chloe's Vegan Deserts

Deze week aten wij...

gnocchi met mascarpone tomatensaus
Zondag: salade nicoise
Maandag: kip Madras met rijst
Dinsdag: piadina
Woensdag: pasta met kaasaus en boontjes
Donderdag: chili tofu
Vrijdag: gnocchi met mascarpone tomatensaus*
Zaterdag: broodje kipshoarma Vegetarische Slager

donderdag 3 september 2015

Kruidkoek

400 gram meergranenmeel (Demeter), 200 gram oerzoet, 250 ml sojamelk, 2 el (ongezoete) appelmoes, 2 el speculaaskruiden, snuf zout, scheut citroensap, 1 tl bakingsoda, 1 tl bakpoeder, scheutje gembersiroop of 1 tl poeder, handje walnoten, handje hazelnoten, hand rozijnen.

Oven op 160 graden

Doe bloem met sucanat (klontjes even losmaken) zout, bakpoeder, bakingsoda en speculaaskruiden in een kom.

Voeg sojamelk, citroensap, gemberstroop en appelmoes toe en meng alles door elkaar.

Schep het beslag in een siliconen cakevorm en bak 1 uur in de oven. 

Prik met een stokje in de koek om te kijken of het gaar is. Laat nog een minuut of 5 afkoelen in de oven en haal de koek er dan uit. Laat verder afkoelen op het aanrecht.

woensdag 2 september 2015

Pasta met kaassaus, sperzieboontjes en speckjes

200 gr pasta naar keuze, 150 gram sperziebonen, 2 tomaten, 75/100 gram blauwe kaas, half bakje (soja/rijst) kookroom,half bakje speckjes (Vegetarische Slager), hand pecannoten, 1 rode ui, teen knoflook, peper, olie.

Snij sperzieboontjes in stukjes van 2 cm, snipper de ui en de knoflook, snij tomaat in blokjes.

Fruit ui en knoflook in een beetje olie. Voeg boontjes en tomaatblokjes toe. Voeg de kaas en de kookroom toe en eventueel wat water als de saus te dik wordt. Breng op smaak met peper. Roer goed door en breng aan de kook.
Laat een kwartiertje pruttelen. De boontjes moeten nog een beetje knapperig zijn.

Rooster de pecannoten een paar minuten in een droge pan. Schep de noten uit de pan en verhit er wat olie in. Bak de speckjes tot ze knapperig worden. Schep de speckjes uit de pan.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Zodra de pasta beetgaar gekookt is schep je ze bij de boontjes. Roer goed door en laat nog even op hoog vuur goed warm worden.

Schep de pasta in borden en strooi de speckjes en pecannoten over de pasta

Bron bewerkt recept: Koken met aanbiedingen

dinsdag 1 september 2015

Warme pasta salade met oven geroosterde groenten en walnoot/rozijndressing

Pasta: 1 aubergine in blokjes, 1 courgette in blokjes, 1 rode ui in ringen, 4 tenen knoflook, 1 paprika in blokjes, 1/2 bakjes champignons in stukken, flinke hand kerstomaatjes, klein blikje kikkererwten uitgelekt en afgespoeld, 200/300 gram pasta, handje olijven, paar blaadjes verse basilicum.

Dressing: handje walnoten, handje rozijnen, scheutje balsamico azijn, kneepje citroen, teen knoflook, peper, zout, beetje water.

Oven op 220 graden

Maak eerst de dressing. Doe alles, behalve het water, in een keukenmachine en pureer helemaal glad. Voeg net zoveel water toe tot je een mooie dressing hebt maar het moet niet te dun zijn. Bewaar de dressing tot gebruik in de koelkast in een glazen potje. Wat je overhoud kan je voor een andere keer bewaren.

Leg de aubergine en courgetteblokjes op een met bakpapier beklede bakplaat en leg de ui er op. Stop de teentjes knoflook ertussen. Breng op smaak met peper en zout. Sprenkel er een klein beetje water over en zet de bakplaat in de oven. Hussel na een kwartiertje de groenten door en voeg paprika, champignons en kerstomaatjes toe. Zet nog een kwartiertje terug in de oven.

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing op het pak. Meng zodra de pasta beetgaar is kikkererwten, bascilicum en olijven door de pasta. Schep dan de groenten door de pasta en sprenkel er wat dressing over.

Bron bewerkt recept: Fat Free Vegan Kitchen