donderdag 1 december 2016

Bramenjam

De oogst bramen van mijn braamstruik die in mijn postzegeltuintje groeit bewaar ik in de vriezer. Tot ik er een doel voor heb!

Ik besloot maar eens jam te maken.
Dat is lekker op mijn eigen gemaakte brood.

Zelf gebakken brood met lekkere biologische roomboter en eigen gemaakte jam, dat lijkt mij wel wat.

Nou hou ik niet zo van hele zoete jam dus ik hield me niet helemaal aan de verhouding van vanGilse. Ik had natuurlijk ook voor Marmello kunnen kiezen maar dat had ik niet in huis.
Marmello is pectine en koop je bij de natuurwinkel.


Afijn, ik had een pond bramen half ontdooid, scheutje citroensap en een beetje water erbij.
Dit bracht ik aan de kook en pureerde de bramen.
Ik bracht het mengsel opnieuw aan de kook en strooide er toen 300 gram geleisuiker bij.

4 minuten op hoog vuur koken en dan met een jamtrechter in gesteriliseerde (weck)potten schenken.
Heb je potjes met een draaideksel, zet ze dan ondersteboven op een handdoek en laat afkoelen.
De deksel sluit zichzelf dan luchtdicht af.

Zet de potten op een donkere plek in de kast tot gebruik.
Blijft heel lang goed mits luchtdicht afgesloten.


Van de jonge braambladeren heb ik ook al eens thee gemaakt.
Laat de jonge frisgroene blaadjes goed drogen en verkruimel ze dan tot theeblaadjes. Goed voor de keel en smaakt lekker groen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen