donderdag 1 december 2016

Herfstgroente burgers

225 gram kool, boerenkool, andijvie, raapstelen of paksoi.
1 zoete aardappel, geschild en geraspt
200 gram gare afgespoelde en goed uitgelekte cannellini boontjes
4 eetlepels sesamolie
zeezout en peper
50 gram paneermeel of broodkruim
1/2 theelepel kaneelpoeder
paar draaien nootmuskaat uit de molen
snuf cayennepeper
bloem of arrowroot

Blancheer de kool, druk het vocht eruit en snij klein.
Prak de cannellini boontjes fijn en roer de kool erdoor.
Verhit wat sesamolie in een pan en bak de geraspte zoete aardappel tot het zacht wordt en verkleurd.
Bak paneermeel of broodkruim mee en breng op smaak met nootmuskaat en kaneel.
Roer het zoete aardappelmengsel goed door het bonenmengsel.
Laat even staan en voeg eventueel wat bloem of arrowroot toe om het geheel wat steviger te maken.
Maak 5-6 burgers van het mengsel en bak in wat olie bruin.

Ik gebruik een hamburgerpers voor het maken van de burgers.
Ik leg een stukje plasticfolie in de onderkant, schep daar het mengsel op, vouw het plastic dicht en druk dan met de pers goed aan.
De burgers zijn dan mooi rond en plat en kunnen direct gebakken worden of met plastic en al de vriezer in.

Deze week had ik wat gare wortel, ui en aardappels over. Daar prakte ik groene kidneybonen en gekookte cavalo nero door heen en bracht het op smaak met chilivlokken en kruidenzout.
Om het geheel wat steviger te maken kneede ik wat tarwegluten door het geheel.
Mooie manier om van wat groente restjes af te komen en altijd een vegetarisch alternatief op voorraad!

Bron: Zinvolle Voeding

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen